توضیحات یک اپیدمیولوژی درباره عواقب واکسن‌ هراسی

«حمید سوری»، رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا درباره واکسیناسیون کرونا گفت: یکی از موثرترین مداخلات برای مهار اپیدمی و قطع زنجیره انتقال بیماری‌های عفونی ازجمله کووید۱۹، انجام واکسیناسیون است. یعنی در واقع میزان ایمنی در جامعه باید به حدی برسد که چرخش ویروس به حداقل کاهش پیدا کرده و مدیریت شود.  

او با بیان اینکه واکسیناسیون و واکسن‌ها برادری خودشان را در یک سده گذشته ثابت کرده‌ و توانستند جامعه بشری را از مرگ نجات دهند، گفت: در ماجرای واکسیناسیون آبله، با اقدامات انجام شده از سال ۱۹۷۸ دیگر موردی نبوده، درحالی که اگر واکسیناسیون انجام نمی شد و این روند ادامه پیدا می‌کرد بیش از ۳۰۰ میلیون کشته برجای می‌گذاشت.

سوری با اشاره به اقدامات برخی برای مخالفت با تزریق واکسن، گفت: واکسن جایگاه خاص خودش را دارد. عده خیلی معدود و نادر چنین اقداماتی را انجام می‌دهند، اما متاسفانه برخی افراد با عناوین مختلف اظهاراتی را مطرح می‌کنند که این‌ها کمی نگران کننده است. البته کم کاری خود ما و رسانه‌های رسمی هم بوده که نتوانستیم آنطور که باید این بحث‌هایی را که هیچ پشتوانه علمی ندارد، خنثی کنیم.

به گفته رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا، در مواردی که در این خصوص کار  و تبیبن مساله انجام شده است، مردم به سمت و سوی چیزی که به نفعشان هست، متمایل می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه ضرر واکسن نزدن خیلی خیلی سنگین‌تر از واکسن زدن است، گفت: باید اعتماد مردم جلب شود. باید واکسیناسیون را درست مدیریت کرد و حتی واکسن را به در خانه افراد برد و به کسانی که امکان دسترسی ندارند، رساند.

بنابر اعلام کانال تلگرامی وزارت بهداشت، سوری با بیان اینکه باید با گروه‌های مخالف واکسن هم سنگ‌هایمان را وا بکنیم، تصریح کرد: این دست اقدامات یک جور تشویش اذهان عمومی و مشارکت غیر مستقیم در قتل افراد هست و پسندیده نیست. در بسیاری از کشورها این اقدامات را در راستای مشارکت در قتل جمعی می‌دانند و با آن برخورد می کنند.

رییس تیم واکنش سریع کووید-۱۹ وزارت بهداشت در پایان گفت: درست است که واکسیناسیون یک امر شخصی و داوطلبانه است، اما کشورها می‌توانند برای صیانت از سلامت و جامعه و مردم خودشان تمهیدات سلبی و قانونی خاصی را اعمال کنند.

توضیحات یک اپیدمیولوژی درباره عواقب واکسن‌هراسی

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.