ماجراجویی ناو آمریکایی در آب های روسیه

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از ایرنا، وزارت دفاع روسیه در اعتراض به اقدام ناو آمریکایی در نزدیک شدن به آبهای سرزمینی روسیه در خاور دور و تلاش برای عبور از مرز دریایی این کشور، وابسته نظامی سفارت آمریکا در مسکو را احضار کرد.

 وزارت دفاع روسیه بخاطر حادثه ناو آمریکایی چافی در خلیج پتر کبیر در خاور دور، وابسته نظامی آمریکا در مسکو را احضار و رفتار غیرحرفه ای ملوانان آمریکایی در این محدوده آبی را به وی گوشزد کرد.

در این رابطه یادداشت اعتراضی به وابسته نظامی آمریکا در مسکو تسلیم شد.  

 وزارت دفاع روسیه ساعت ۵ بعد ازظهر روز جمعه در بیانیه‌ای از تلاش ناوشکن آمریکایی برای عبور از مرز دولتی روسیه در آب های دریای ژاپن خبر داد.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود اعلام کرد: ناو آمریکایی «چافی» Chafee تلاش کرد از مرز دریایی روسیه در خلیج پتر کبیر در خاور دور این کشور عبور کرده و وارد آبهای سرزمینی روسیه شود.

در این هنگام ناو روسی آدمیرال تریبوتس به ناو آمریکایی نزدیک شده و پس از چند بار هشدار، ناو آمریکایی در حالی که ۶۰ متر با ناو روسی فاصله داشت، مسیر خود را تغییر داد.  

وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود اعلام کرد که این حادثه در منطقه دریایی بسته رخ داد که به دلیل برگزاری رزمایش مشترک روسیه و چین به روی کشتیرانی بسته اعلام شده است.  

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه در گزارش خود خاطرنشان کرد که پنتاگون از اظهار نظر درباره این حادثه خودداری کرد.  

روسیه و آمریکا درباره موقعیت خلیج پتر کبیر که در نزدیکی دریای ژاپن واقع شده است اختلاف دارند و واشنگتن این پهنه آبی را آزاد برای کشتیرانی بین المللی می خواند اما مسکو آن را آبهای سرزمینی خود می داند.   

۲۴ ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ (۴ آذر ۱۳۹۹) ناوشکن آمریکایی جان مک کین بیش از ۲ کیلومتر وارد خلیج پتر کبیر شده بود و روسیه به این اقدام آمریکا اعتراض کرد.

وزارت دفاع روسیه در آن زمان اعلام کرد که ناوشکن آمریکا با نام «جان مک کین» به حد فاصل ۲ کیلومتر وارد آب های روسیه شد که پس از هشدار کشتی روسیه به سمت آب های آزاد عقب نشینی کرد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.