پایگاه خبری «راشا تودی» در آخرین مقاله خود به گسترش همکاریهای کشورهای منطقه از جمله هند و روسیه و انتقال کالا از طریق ایران پرداخته است.

در این مطلب آمده است: افتتاح دهلیز حمل و نقل چندوجهی از طریق ایران انگیزه بزرگی برای توسعه تجارت دوجانبه بین روسیه و هند ایجاد خواهد کرد.

موضوع مهم در این همکاری های تنها محدود به بحث اقتصادی نبوده بلکه گامی جدی و جسورانه علیه تهدید تحریم های آمریکا در منطقه می‌باشد.

اخیرا شرکت دولتی کانتینر هند و شرکت سهامی حمل و نقل ریلی روسی تفاهم نامه حمل و نقل کالا بین دو کشور از طریق دهلیز حمل و نقل بین المللی «شمال - جنوب» را به امضا رساندند.

«کالیانا راما» مدیر شرکت دولتی کانتینر هند هفته ای پیش اعلام کرد که طی سه ماه آینده بازرگانان هند و روسیه می توانند از طریق مسیر ایران اقدام به انتقال کالاهای خود کنند.

دهلیز حمل و نقل بین المللی «شمال - جنوب» یک پروژه سه جانبه روسیه، ایران و هند است که در سال ۲۰۰۲ ایجاد شد.

هند به منظور بهره برداری از مسیر ترانزیت استراتژیک جدید با دور زدن پاکستان، اقدام به اتصال آن با بندر «چابهار» کرد و تا پایان سال ۲۰۱۶ موفق به احداث مسیر جدیدی شد که چهار شهر اصلی افغانستان را به هم وصل می کرد.

در ماه اکتبر سال ۲۰۱۷ هند نخستین محموله گندم از بندر «کندلا» در ایالت «گجرات» را از طریق بندر چابهار به افغانستان ارسال کرد.

آمریکا با توجه به علاقه مندی خویش نسبت به راه اندازی مسیر جدید با دور زدن پاکستان، بندر چابهار را مشمول تحریم های خود علیه جمهوری اسلامی نکرد. اما با ترور سردار «قاسم سلیمانی» توسط آمریکا، همه چیز تغییر کرد و در ماه ژانویه سال جاری میلادی «واشنگتن» علیه همه نهادهای همکار با ایران و به خصوص در بخش ساخت و ساز تحریم های جدید اعمال کرد.

در آن موقع بعید به نظر می رسید که دهلیز حمل و نقل بین المللی «شمال جنوب» بتواند به بهره‌برداری برسد.

فائق آمدن بر تحریم های آمریکا

امضای تفاهم نامه میان روسیه و هند چند هفته پس از سفر رئیس جمهور آمریکا به «دهلی نو» حاکی از آن است که آمریکا مجددا تصمیم خود در باره قرار ندادن بندر چابهار در فهرست تحریم ها را تائید کرده و به این دلیل هند به دنبال ارتباط با روسیه از طریق ایران برآمده است.

در هر صورت تجارت از طریق دهلیز بین المللی «شمال - جنوب»  به نفع صادرکنندگان و واردکنندگان هند و روسیه بوده و در قیاس با مسیر موجود از طریق کانال «سوئز»، هم زمان ترانزیت و هم هزینه حمل و نقل را کاهش می دهد. در حال حاضر انتقال کالا از مسیر کانال «سوئز» ۴۰ روز زمان می برد که دهلیز حمل و نقل بین المللی «شمال - جنوب» آن را تا ۲۵ - ۲۸ روز کاهش خواهد داد.

تشدید فعالیت های تجاری دوجانبه

هند و روسیه با گسترش تجارت دو جانبه، قصد دارند تا سال ۲۰۲۵ گردش مالی سالانه خود را از ۱۱ میلیارد دلار فعلی به ۳۰ میلیارد دلار (عمدتا از طریق فروش اسلحه) افزایش دهند.

دو کشور همچنین روی توافق بلندپروازانه در مورد واردات طولانی مدت نفت خام از منطقه شرق دور روسیه کار می‌کنند.

فعال شدن دهلیز حمل و نقل بین المللی «شمال - جنوب» همچنین فرصت های مناسب تجاری در هر دو جهت را برای کشورهای آسیای مرکزی که دسترسی به آب های آزاد ندارند، فراهم می کند.

گفته می شود که روسیه به انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد بین هند و اتحادیه اقتصادی اوراسیا که ​​شامل روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان می باشد، مساعدت می کند.

این موضوع موجب دسترسی شرکت های هندی و به خصوص تولیدکنندگان دارو، چای، سبزیجات کنسرو شده، انگور و کشمش، برنج، عصاره قهوه و قهوه، ادویه جات، ترشی جات، گیاهان و اسانس ها به بازار اتحادیه که دارای بیش از ۱۷۳ میلیون نفر جمعیت می باشد، فراهم خواهد کرد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا همچنین با صربستان و سنگاپور موافقتنامه های تجارت آزاد امضا کرده و در تلاش بهبود همکاری های تجاری با اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن) می باشد که آنها نیز می توانند از ایجاد دهلیز حمل نقل بین المللی «شمال - جنوب» سود برند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.