سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در مصاحبه با روزنامه راسیسکایا گازتا ارگان دولت روسیه، روند مذاکرات هسته ای ایران را موفق خواند و اظهار داشت: نتیجه این مذاکرات برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای حل و فصل وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران بود که در طول چند سال و در جریان نشست های متعدد و طولانی در لوزان، ژنو و وین به دست آمد.

وزیر خارجه روسیه گفت: بسیاری از مسائل در چارچوب گروه ۱+۵ و برخی دیگر در چارچوب مذاکرات ایران و آمریکا و در قالب مذاکرات مستقیم دوجانبه با جان کری وزیر خارجه وقت آمریکا حل شد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تصریح کرد: این نکته مهم است که برنامه کار برجام نه فقط مورد تایید قرار گرفت بلکه از سوی شورای امنیت سازمان ملل تایید شده و آغاز بکار کرد. 

وی ادامه داد: ایران تمام تعهداتش را اجرا کرد در ابتدا هیچ تلاشی برای توقف تجارت قانونی با ایران صورت نگرفت. تهران بطور بی سابقه ای با تعهدات بالاتر از آنچه که برای کشورهای عضو قرارداد عدم انتشار سلاح هسته ای و موافقتانه پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی در پروتکل الحاقی تعیین شده است، موافقت کرد. 

لاوروف یادآوری کرد: اما آمریکا در سال ۲۰۱۸ با تجدیدنظر اعلام کرد که هیچ تعهدی را در برجام اجرا نخواهند کرد و کشورهای دیگر را از اجرای آن و معامله و تجارت با ایران منع کرد. 

به گفته وی، تهران مدت طولانی تحمل کرد اما شروع به کاهش تعهدات داوطلبانه خود کرد. ایران با محدودیت های داوطلبانه بیشتر از محدودیت های بین المللی موافقت کرد و در پاسخ به اقدامات خود، مطابق برنامه برجام هیچ امتیازی را دریافت نکرد. با این کشور فقط تجارت عادی و غیرامتیازی آغاز شد.

 وی ادامه داد: اما این اقدامات در مورد ایران و تجارت عادی با این کشور از سوی واشنگتن منع شد. سپس تهران از اجرای تعهدات داوطلبانه خود در چارچوب برجام صرف نظر کرد. اما آمریکا خواستار بازگشت ایران به تعهدات خود شد و در ازای آن به این کشور وعده داد که تجارت کند. اما این نشان دهنده تکبر غیرقابل قبول آمریکایی ها است.

  لاوروف تصریح کرد: تلاش های آمریکا برای بازنگری در خلع سلاح شیمیایی سوریه و خروج از برجام سوالاتی را در مورد عدم توانایی واشنگتن در مورد تصمیماتی برمی انگیزد که به اتفاق آرا تایید شده و برای اجرای تعهدات در چارچوب قطعنامه های شورای امنیت گرفته شده است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.