محسن رضایی: تا تحریم داخلی برداشته نشود، برداشته شدن تحریم خارجی تاثیری ندارد

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: تا زمانی که تحریم داخلی که در اختیار خود ما است برطرف نشود، برداشته شدن تحریم های خارجی حتی همین امروز نیز تاثیر چندانی بر حل مشکلات نخواهد داشت.

محسن رضایی میرقائد در حاشیه بازدید از بندر امام خمینی(ره) که امروز ۲۳ مهرماه انجام شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بندرامام خمینی از مهمترین بنادر کشور است و عمده کالاهای اساسی از این بندر وارد کشور می شوند. همچنین عمده محصولات پتروشیمی ایران که بخش قابل توجهی از ارز درآمدی کشور را رقم زده است، از بندر امام خمینی صادر می شود.

وی افزود:  گفت: مشکلاتی در بندر امام خمینی (ره) وجود دارد که نشان می دهد، علاوه بر تحریم های خارجی، تحریم داخلی نیز داریم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور عنوان کرد: تا زمانی که تحریم داخلی که در اختیار خود ما است برطرف نشود، برداشته شدن تحریم های خارجی حتی همین امروز نیز تاثیر چندانی بر حل مشکلات نخواهد داشت.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در بندر امام خمینی (ره) وجود دارد این است که کالایی که وارد یا قصد خروج از کشور را دارد در بندر می ماند. در این زمینه گاهی برخی از کشتی ها تا ۲ ماه بر روی آب می مانند تا فرصت کنند وارد اسکله شوند.

رضایی گفت: پس از این که این کشتی ها وارد اسلکه می شوند، به دلیل مجوزهایی که باید برای ترخیص کالا دریافت شود و عدم هماهنگی که در این زمینه وجود دارد، زمان زیادی کالا در انبارها باقی می ماند. نتیجه این تاخیرها در ترخیص کالا از بنادر این است که کالا دیر به مردم برسد یا کالاهای صادراتی دیر به خارج از کشور برود.

وی با بیان این که تاخیر در ترخیص کالا، قیمت کالا را بالا می برد، ادامه داد: یکی از دلایل تورم در کشور تاخیر در ورود کالا است. هر مدتی که کالا روی آب بماند، یک یا دو درصد قیمت کالا در کشور بالا می رود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: تاخیری که در زمان صادرات کالا به وجود می آید، هزینه کالای صادراتی را افزایش می دهد و در رقابت با کشورهای رقیب، صادرات کمتری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: مساله تحریم های داخلی در چند نقطه کشور از جمله بنادر و گمرکات کشور وجود دارد و در این دولت مصمم هستیم تا این تحریم های داخلی را یکی یکی برطرف کنیم.

رضایی با بیان این که هزینه های مدیریتی کشور نباید بر مردم تحمیل شود، افزود: دولت مردان نباید هزینه کم کاری خود را بر زندگی مردم تحمیل کنند و لازمه این کار برطرف شدن تحریم های داخلی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.