دردسر جدید جمهوریخواهان برای بایدن

روزنامه واشنگتن تایمز نوشت: جاش هالوی و ریک اسکات از اعضای حزب جمهوریخواه از ایالت های میزوری و فلوریدا در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا روز سه شنبه طرحی را برای تشکیل کمیته منتخب مشترک درباره افغانستان ارائه دادند. این کمیته متشکل از ۱۲ عضو از اعضای هر دو مجلس آمریکا است که به گفته اعضای کنگره الگو گرفته از تحقیقات کنگره در ماجرای ایران کنترا است.

هالوی گفت: مردم آمریکا مستحق پاسخگویی هستند و دولت بایدن به نظر می رسد قصد دارد مانع از پاسخگویی به آنها شویم. به تحقیقات کمیته منتخب و نشست علنی برای دانستن علت واقعی این معضل و پاسخگویی مقامات نیاز داریم.

پیشنهاد تشکیل کمیته منتخب به دنبال حضور آنتونی بلینکن وزیر خارجه و مقامات ارشد پنتاگون در کنگره از جمله لوید استین وزیر دفاع، مارک میلی رئیس ستاد مشترک آمریکا و کنت مک کنزی فرمانده ستاد مرکزی آمریکا در کنگره برای توضیح درباره خروج آشفته نیروها از افغانستان و سرنگونی سریع دولت تحت حمایت آمریکا بدست طالبان مطرح شده است.

هالوی و اسکات مانند بسیاری از همکاران جمهوریخواه خود بشدت از نحوه مدیریت خروج نیروها از افغانستان در دولت بایدن انتقاد کرده و چنین استدلال می کنند که دولت بایدن همچنان از پاسخگویی خودداری می کند. هفته گذشته در جلسه کمیته خدمات نیروهای مسلح سنای آمریکا، هالوی به ویژه از استین و میلی خواست کناره گیری کنند.

جمهوریخواهان بشدت منتقد تصمیماتی در دولت بایدن هستند که به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان منجر شد و دموکرات ها تاکید دارند که شکست دو دهه جنگ نتیجه سیاست های چندین دولت در آمریکا بوده است.

اسکات گفت: تصمیم خطرناک بایدن در ماه گذشته برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان به تحقیرآمیز ترین، ساده ترین و تکان دهنده ترین شکست آمریکا در چند دهه گذشته منجر شد. به دلیل رهبری غیرمحتاطانه و شکست خورده بایدن ۱۳ نیروی آمریکایی از دست رفتند و میلیاردها دلار از تجهیزات نظامی آمریکا برای طالبان باقی ماند و صدها شهروند آمریکا در پشت مرزهای دشمن سرگردان شدند. جهان اکنون به مکانی خطرناک تر تبدیل شده است و مردم آمریکا به دنبال پاسخی منطقی هستند.

تلاش جمهوریخواهان برای پاسخگو کردن بایدن درباره خروج از افغانستان

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.