رئیس جدید صداوسیما را بیشتر بشناسید

پیمان جبلی که حالا با رفتن عبدالعلی علی عسکری، بر مسند ریاست سازمان صداوسیما نشسته است، پنج سال قبل با حکم خودِ او معاون برون مرزی رسانه ملی شده بود. اما «جبلی کیست؟» و «چه نگاهی به رسانه دارد؟»؛ پرسش هایی که در این گزارش تلاش شده است با نگاهی به کارنامه گذشته رییس جدید صداوسیما به آنها پاسخ داده شود.

جبلیِ ۵۵ ساله، متولد تهران است و پس از اینکه از سال‌ ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ به عنوان سفیر ایران در کشور تونس فعالیت کرد، به صداوسیما آمد تا با حکم محمد سرافراز (رییس وقت صداوسیما) که اتفاقا او هم از معاونت برون مرزی بر صندلی ضرغامی نشست، به عنوان «معاون خبر» این رسانه معرفی شود.

در حقیقت سرافراز در آن زمان همزمان با معرفی جبلی در این سمت، رسما اعلام کرد که تصمیم گرفته است معاونت سیاسی را که در مدت ریاست ضرغامی حدود ۱۰ سال در اختیار مجید آخوندی بود، حذف کرده و عنوان «معاونت خبر» را جایگزین کند؛ تصمیمی که همانند بسیاری دیگر از رویکردهای رییس اسبق سازمان صداوسیما، به تدریج و با آمدن علی عسکری حذف شد.

با رفتن سرافراز از صداوسیما و آمدن عبدالعلی علی عسکری، پیمان جبلی هم در معاونت دیگری مشغول به کار شد؛ مجید آخوندی بار دیگر به معاونت سیاسی صداوسیما بازگردانده شد و معاونت برون مرزی را به جبلی سپردند؛ سمتی که تا همین آخرین روزهای انتصابش در مقام رییس صداوسیما هم در آن مشغول به کار بود.

اغلب فعالیت های پیمان جبلی به انضمام حضور در معاونت های سیاسی و برون مرزی، در بخش های خبری صداوسیما خلاصه می شود. او سالهاست عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیماست و پیشترها، دبیر اخبار خارجی بخش شامگاهی رادیو، دبیر اخبار خارجی و داخلی اخبار تلویزیون، سردبیر اخبار سراسری شبکه دو سیما، مدیرکل اخبار داخلی واحد مرکزی خبر، مدیرکل اخبار شبکه العالم و مدیر دفتر شبکه العالم در بیروت بوده است.

و البته معاونت رسانه‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی در زمان تصدی سعید جلیلی هم از دیگر سمت هایی است که رییس جدید صداوسیما سالها قبل تجربه کرده است.

جبلی و علی‌عسکری سال ۹۸، در مراسم افتتاح شبکه‌های بین‌المللی «ایران‌پرس» و «العالم سوری»

اما در ارتباط با رسانه های داخلی، کارنامه نسبتا قابل قبولی را برای پیمان جبلی در سال های اخیر می توان متصور شد؛ نگاهی به تعداد مصاحبه های او با خبرگزاری های مطرح داخلی کشور در دوران حضور در معاونت برون مرزی صداوسیما هم موید همین نکته است. برخلاف عبدالعلی علی عسکری، رییس سابق صداوسیما که از معاونت فنی بر مسند ریاست نشست و از زمان روی کار آمدنش، نه تنها با رسانه ای خارج از صداوسیما مصاحبه نکرد که حتی به تدریج، ورود خبرنگارها به برنامه هایش، کمرنگ و کمرنگ و در نهایت حذف شد و تعاملش با رسانه ها به صفر رسید؛ تا اعلام سیاست ها و تصمیمات رییس «رسانه ملی»، به صرف خروجی ای به نام «روابط عمومی کل سازمان صداوسیما» محدود شود. 

از طرفی امید می رود جبلی و اطرافیانش، در این سال ها به واسطه حضور در فضای بین الملل و آگاهی از شرایط حاضر رسانه در دنیای معاصر، شاید بیش از گذشتگان، از نقش تاثیرگذار رسانه های داخلی در همراهی با سیاست های رسانه ملی آگاه باشند؛ همراهی ای که در نهایت به هم افزایی می انجامد.

رییس جدید صداوسیما در دوران معاونت در فضای برون مرزی صداوسیما هم در مواردی برای اعلام سیاست های شبکه های بین المللی کشورمان و خصوصا در مواردی که بحث تحریم ها و محدودیت فعالیت در فضای مجازی و ماهواره ای پیش آمد، از همراهی رسانه های داخلی بهره گرفت.

و البته تعامل با شبکه های خارجی و استفاده از تجارب برنامه سازان دیگر کشورها، ضرورت دیگری است که انتظار می رود پیمان جبلی به عنوان رییس پیشین شبکه ای مانند پرس تی وی درک کرده باشد.

رییس صداوسیما به جایگاه تاثیرگذار رادیو و تلویزیون در کنار رسانه های جدید ایمان دارد. او در اظهارنظری در سال ۹۹ در یکی از برنامه های رادیو گفت وگو، تاکید کرده بود که «رادیو و تلویزیون با وجود گسترش فضای مجازی و اینترنت هیچ‌گاه جایگاه خود را از دست نخواهد داد. اگر به تاریخ ارتباطات نگاهی بیندازیم، شاهد رقابت های سختی بین رسانه های مختلف مانند سینما، رادیو، تلویزیون، روزنامه و امثال آن‌ها بودیم اما تلویزیون همیشه در جایگاه برتر قرار داشت.»

او در عین حال از رقیبی جدی به نام اینترنت و فضای مجازی غافل نمی شود؛ «اگر تا امروز تلویزیون خود را در عرصه رسانه ای بی رقیب می دید، امروز در حال یک رقابت جدی با یک رقیب بسیار قدرتمند است و این رسانه جدید، مفاهیم ارتباطات را به نوعی دچار دستخوش کرده است.»

با این همه جبلی رقابت بین رسانه ها را موجب تولید بهتر محتوا دانسته و اظهار کرده بود: «همه رسانه ها که از ابتدا ایجاد شدند با وجود ظهور رسانه های جدید، باقی ماندند و محتوای خود را بهتر و بیشتر از گذشته کردند.»

او ظهور فناوری های جدید ارتباطی را یک ضرورت اجتناب ناپذیر دانسته که در نهایت موجب بهبود عملکرد خواهد شد؛ «هرکدام از چالش های جدید برای رسانه های سنتی می تواند باعث تحول، رشد و نوآوری شود. این چالش الزاماً یک چالش منفی نیست و می تواند یک چالش مثبت باشد.»

جبلی در روزهای اخیر با نمایندگانی از دانشگاهیان و فرهنگیان دیدار داشت و نقطه نظرات آنها را شنید و شمای کلی از سیاست هایش در قبال صداوسیما را ارائه کرد. او در اظهار نظری با اشاره به ضرورت تغییر و تحول در صداوسیما گفته بود، تلاش برای توفیق صداوسیما به عنوان بزرگترین و فراگیرترین دستگاه فرهنگی کشور تنها وظیفه یک نفر یعنی رییس این سازمان نیست، بلکه همه مجموعه های فرهنگی دیگر و به خصوص جریان های مردمی باید تلاش کنند تا این بار سنگین به سرانجام برسد.

رییس جدید صداوسیما همچنین تاکید کرده بود: جایگاه و توان رسانه ملی فراتر از نقش یک سازمان متصدی صرف است و می‌تواند در کسوت تسهیل‌گری و شتاب‌دهندگی به ظرفیت عظیم نسل‌های جوان و باانگیزه انقلاب ظاهر شود.

اما امروز چهارشنبه ـ هفتم مهر ماه ـ با پایان یافتن دوره مسوولیت علی‌ عسکری در سازمان صداوسیما، مقام معظم رهبری در حکمی پیمان جبلی را به ریاست این سازمان منصوب و بر مواردی همچون «ارتقاء سطح آگاهی و معرفت عمومی»، «هدایت فرهنگی»، «تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی»،«پراکندن امیدو نشاط» و «ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی» به‌عنوان اولویت‌های کاری رسانه ملی در دوره جدید تأکید کردند.

در بخشی از حکم مقام معظم رهبری به پیمان جبلّی با تاکید بر انتخاب وی برای یک دوره‌ی پنج‌ساله به عنوان ریاست سازمان صداوسیما چنین عنوان شده است:

«رسانه‌ی ملی، دانشگاهی برای ارتقاء سطح آگاهی و معرفت عمومی، و آوردگاهی برای مقابله با امواج خصمانه‌ی تحریف و تفتین، و آسایشگاهی برای بهره‌مندی چشم و دل همگان از جلوه‌های زیبائی و هنر، و قرارگاهی برای پراکندن امید و نشاط در فضای عمومی کشور است.
هدایت فرهنگی، تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی، ترویجِ سبک زندگی اسلامی- ایرانی، و افزایش همبستگی ملی، در شمار اولویت‌هائی است که باید با ارتقاء سرمایه‌ی انسانی و رشد کیفی برنامه‌ها و بهره‌گیری از ابتکار و با تلاش شبانه‌روزی به آن دست یابید ان‌شاءالله.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.