فرانسه از آمریکا، انگلیس و استرالیا انتقام می گیرد!

 یورونیوز گزارش داد، فرانسه به مقامات دولتی خود دستور داده است تا به دلیل کنار گذاشته شدن این کشور از قرارداد فروش ۵۶ میلیارد یورویی زیردریایی از سوی استرالیا، آمریکا و انگلیس انتقام بگیرند.

بر اساس اعلام این رسانه، استرالیا در حالیکه برای جایگزینی زیردریایی‌های فرسوده خود و خریدن ۱۲ فروند زیردریایی دیزلی با قابلیت تجهیز به پیشرانه اتمی قرارداد بزرگی با فرانسه بسته بود، با امضای قرارداد مشابه دیگری موسوم به «آکوس» با آمریکا و بریتانیا، به طور ناگهانی معامله با فرانسه را فسخ کرد.

قرارداد استرالیا با فرانسه که «قرارداد قرن» خوانده می‌شود، در سال ۲۰۱۶ به امضاء رسیده بود.

پاریس با اعتراض شدید به رفتار این ۳ کشور که آن را «خنجر از پشت» تعبیر کرد و در جریان تنش دیپلماتیک بی‌سابقه، سفیران خود را از کانبرا، واشنگتن و لندن فراخواند.

موضوع برنامه انتقام فرانسه را یک مقام فرانسوی به پایگاه رسانه‌ای پولیتیکو آمریکا اعلام کرده است.

به گزارش شبکه بلومبرگ، همزمان اعضای اتحادیه اروپا در همبستگی با فرانسه موافقت خود را برای به تعویق انداحتن مذاکرات تجاری با آمریکا که برای هفته اینده پیش‌بینی شده بود، اعلام کردند.

روزنامه تلگراف هم نوشته است که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا از واکنش خشمگینانه فرانسه به قرارداد آکوس «شگفت زده» شده اند.

از سوی دیگر، در میانه دعواهای سیاسی فرانسه با چند کشور هم‌پیمانش، شرکت فرانسوی ناوال که سازنده زیردریایی و طرف معامله استرالیا در قرارداد جنجالی فسخ شده است، اعلام کرد که در پی وصول غرامت از طرف استرالیایی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.