به گزازش خبرگزاری فرانسه از پاریس، ژان ایو لودریان به انگلیس هشدار داد: لندن باید این موضوع را درک کند که در مذاکرات آتی با اتحادیه اروپا برای رسیدن به توافقی تجاری پس از برگزیت منتظر نزاعی طاقت‌فرسا باشد.

وزیر امور خارجه فرانسه افزود: من فکر می‌کنم در مذاکراتی که حول مسائل تجاری یا روابط آتی خواهیم داشت یک جورهایی همدیگر را خواهیم درید.»

لودریان پیش بینی کرد توافق تجارت آزاد میان اتحادیه اروپا و انگلیس تا پایان سال جاری میلادی نهایی نخواهد شد. .

پیشتر نیز "اورزولا فن در لاین" رییس کمیسیون اتحادیه اروپا و "میشل بارنیه" مذاکره‌ کننده ارشد در امور برگزیت، درباره دست یابی به یک توافق تجاری مشترک تا پایان سال جاری میلادی با انگلیس ابراز تردید کرده بودند.

در همین ارتباط، وزیر امور خارجه  فرانسه روز گذشته (یکشنبه) نیز به اختلاف های موجود بین لندن و بروکسل در پی خروج این کشور از اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت که دستیابی به توافق تجاری با انگلیسی ها دشوار خواهد بود.

در همین پیوند لودریان پیش بینی کرد که انگلیس و اتحادیه اروپا در مذاکرات تجاری پیش رو مواضع نزدیکی نداشته باشند و در عین حال ابراز امیدواری کرد که همکاری دفاعی انگلیس با اروپا ادامه یابد.

وی که به تازگی در کنفرانس امنیتی مونیخ سخنرانی کرد،  افزود: این امر برای انگلیس دشوار خواهد بود که با توجه به اختلاف ها بین دو طرف، به هدف خود در توافق تجارت آزاد برسد.

علاوه بر فرانسه، آلمان نیز نگران تبعات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می باشد.

در همین ارتباط، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با انتقاد از فشار مالی ناشی از برگزیت بر این کشور گفت که کسری بودجه ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باید به شکل منصفانه از سوی اعضا انجام گیرد.

 صدراعظم آلمان طی سخنانی در پارلمان این کشور (بوندستاگ) در خصوص چارچوب مالی سال های آینده اتحادیه اروپا گفت این پیشنهاد «بار مالی بیش از حد» برای آلمان به دنبال دارد.

وی روز گذشته در پاسخ نمایندگان پارلمان، با بیان این که تقسیم فشار مالی ناشی از برگزیت باید به طور منصفانه بین اعضا انجام گیرد خواهان پیگیری کاهش سهم کشورش در جبران کسری بودجه شد.

این در حالی است که «شارل میشل» رئیس شورای اروپا از اعضای اتحادیه اروپا خواسته است برای بررسی این مساله نشستی ویژه را در بروکسل برگزار کنند.

وی می خواهد راه حلی برای اختلاف نظر اعضا در خصوص بودجه پیشنهادی اتحادیه اروپا برای سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ میلادی بیابد.

چندی پیش رییس کمیسیون اروپا از کسری بودجه ۷۵ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا در دوره زمانی ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ خبر داد و گفت که وی، بودجه‌ای را که در آن سهم ۲۵ درصدی برای مقابله با بحران تغییرات اقلیمی اندیشیده نشده است، نخواهد پذیرفت.

بر این اساس، با وجود کسری میلیاردی در بودجه سال‌های آینده اتحادیه اروپا، فون در لاین همچنان بر لزوم تعیین سهم بیشتری از بودجه برای سیاست‌های آب و هوایی تأکید دارد.

رییس کمیسیون اروپا با اشاره به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، کسری بودجه ۷۵ میلیارد یورویی در طول مدت هفت سال آینده را از جمله پیامدهای این تصمیم لندن عنوان کرد.

انگلیس قرار بود در  ۲۹ مارس سال گذشته میلادی (۱۶ فروردین) از اتحادیه اروپا خارج شود که به دلیل مخالفت نمایندگان مجلس با طرح دولت درباره چگونگی اجرای برگزیت به ۳۱ اکتبر (نهم آبان) موکول شد. پس از آن که دولت اقلیت بوریس جانسون، نتوانست حمایت نمایندگان مجلس را برای

اجرای برگزیت در ۳۱ اکتبر کسب کند، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد. وی موفق شد در انتخابات اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان را کسب و لایحه خروج از اتحادیه اروپا را در تاریخ ۳۱ ژانویه (یازدهم بهمن) تصویب کند.  

 ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در حالی مذاکرات در مورد روابط آینده با انگلیس را پیش خواهند برد که فرانسه، مصمم است تا موضع اتحادیه اروپا را بیشتر تقویت کند. این کشور همچنین خواستار موضع گیری سخت تری درمورد موضوعاتی مانند خدمات مالی و ماهیگیری است.

تازه ترین گزارش دفتر آمار ملی انگلیس که سه‌شنبه گذشته منتشر شد نشان می‌دهد که این کشور در جریان دو تحول مهم سیاسی انتخابات سراسری و خروج این کشور از اتحادیه اروپا، هیچ رشد اقتصادی را تجربه نکرده است.

بر اساس این گزارش، رشد اقتصادی انگلیس در سه ماهه آخر سال گذشته میلادی صفر درصد گزارش شده است. همچنین نرخ دخل‌وخرج خانوارها تنها ۰.۱ درصد رشد داشته که این میزان ضعیف ترین حد در چهار سال گذشته بشمار می‌رود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.