بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره دیدار بلینکن با همتای مصری

به گزارش خبرگزاری رویترز، در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و سامح شکری، وزیر خارجه مصر در روز چهارشنبه مسائل منطقه از جمله روابط اسرائیل و فلسطین، تلاش‌های دیپلماتیک درباره لیبی، رهبری مصر برای ایجاد همایش گاز مدیترانه شرقی و تمایل آمریکا به مشارکت در مذاکرات سد النهضه تحت نظارت اتحادیه آفریقا را بررسی کردند.

تقویت و تعمیق مشارکت بین دو کشور از نکات مورد بررسی وزیران خارجه بود. بلینکن اشاره کرد، آنچه در تقویت مشارکت سهیم است گام‌هایی از جانب مصر در خصوص تقویت حمایت از حقوق بشر از جمله اجرای تدابیر وارده در استراتژی ملی حقوق بشر است که دولت مصر اخیرا مطرح کرد.

بلینکن و شکری روی آغاز مذاکرات استراتژیک دوجانبه برای بررسی مسائل منطقه، حقوق بشر، همکاری امنیتی و روابط اقتصادی توافق کردند.

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، بلینکن همچنین پس از نشست وزارتی درباره لیبی که به پیشنهاد فرانسه و با حضور آلمان و ایتالیا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد، با انتشار بیانیه‌ای ضمن تاکید بر حمایت کشورش از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی لیبی در تاریخ ۲۴ دسامبر اعلام کرد: واشنگتن از لیبی امن، یکپارچه، باثبات، دارای حاکمیت و دور از هرگونه دخالت خارجی حمایت می‌کند.

بلینکن در ادامه از رهبران لیبی خواست اقدامات لازم برای تضمین برگزاری انتخاباتی آزاد و شفاف، مطابق آنچه در متن نقشه راه گفت‌وگوی ملی لیبی آمده، از جمله توافق درباره چارچوبی قانونی برای آن را در پیش بگیرند.

همچنین وزیر خارجه آمریکا بر حمایت کشورش از اجرای آتش‌بس توافق شده در لیبی در اکتبر ۲۰۲۰ که طبق قطعنامه شماره ۲۵۷۰ شورای امنیت، شامل خروج تمامی نیروهای خارجی و مزدوران از خاک این کشور است، تاکید کرد.

او تمدید دوره فعالیت هیئت مستقل حقیقت‌یاب وابسته به شورای حقوق بشر سازمان ملل در لیبی را خواستار شد.

وزرای خارجه آلمان، آمریکا، ایتالیا و فرانسه نیز تاکید کردند که برقراری ثبات در لیبی نیازمند برگزاری انتخابات در تاریخ مقررش، خروج مزدوران از این کشور و تمدید دوره ماموریت هیئت سازمان ملل در لیبی است.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان پس از نشستی که این چهار وزیر در دفتر هیئت آلمان در سازمان ملل داشتند، اظهار کرد: وزرای خارجه در این نشست بر سه مساله اصلی برای برقراری صلح و ثبات در لیبی تاکید کردند.

ماس گفت: مساله اول لزوم برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در تاریخ مقررش یعنی ۲۴ دسامبر آتی است، مساله دوم نیز عقب‌نشینی نیروهای خارجی و مزدوران از لیبی و موضوع سوم نیز تمدید فوری دوره ماموریت هیئت سازمان ملل در لیبی است.

وزیر خارجه آلمان افزود: مردم لیبی از سال گذشته دستاوردهای متعددی را محقق کردند که مهمترین آنها تشکیل دولت وحدت ملی، آتش‌بس، لغو تحریم نفتی و بازگشایی مسیر ساحلی بودند. اما همانگونه که اتفاقات نگران‌کننده روز گذشته نشان دادند، این دستاوردها شکننده هستند و همه طرف‌های موثر باید مسؤولانه رفتار کنند.

گفتنی است که وزرای امور خارجه آمریکا و ژاپن در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار و درباره امنیت در منطقه هند-اقیانوس ارام مذاکره کردند.به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا امروز (پنج‌شنبه) در توییتی نوشت: گفت‌وگوی فوق‌العاده‌ای با توشیمیتسو موتگی، وزیر امور خارجه ژاپن در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل داشتم. آمریکا و ژاپن برای ارتقای صلح، امنیت و رفاه در منطقه هند-اقیانوس آرام و در سراسر جهان با یکدیگر همکاری می‌کنند.

شبکه تلویزیونی ان‌اچ‌کی ژاپن نیز گزارش داد، این دو وزیر امور خارجه درباره توسعه همکاری‌های امنیتی آمریکا-ژاپن در منطقه هند-اقیانوس آرام از طریق چهارچوب‌های منطقه‌ای از جمله گروه چهارجانبه آمریکا-ژاپن-استرالیا-هند مذاکره کردند.

براساس گزارش‌ها، این دو دیپلمات ارشد همچنین درباره شراکت تجاری ترانس پاسیفیک که در سال ۲۰۱۶ میلادی با حضور ۱۲ کشور عضو شکل گرفت اما به خاطر خروج واشنگتن در سال ۲۰۱۷ میلادی هرگز عملی نشد، مذاکره کردند.

بلینکن و موتگی درباره بازگشت بالقوه آمریکا به شراکت تجاری ترانس-پاسیفیک و الحاق احتمالی چین و تایوان به آن نیز تبادل نظر کردند.

بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره دیدار بلینکن با همتای مصری/برگزاری نشست درباره لیبی در سازمان ملل/مذاکرات آمریکا و ژاپن درباره منطقه هند-اقیانوس

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.