جانسون: دیدار با بایدن، تنفس هوای تازه بود

جانسون دیدار نخستش با بایدن در کاخ سفید را "تنفس هوای تازه" توصیف کرد.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در گفتگویی با شبکه خبری NBC به اهمیت روابط ویژه بین لندن و واشنگتن اشاره و بر اینکه خودش و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اهداف مشترکی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی دارند، تاکید کرد.

جانسون گفت: این وظیفه هر نخست وزیر انگلیس است که روابط خوبی با رئیس جمهوری آمریکا داشته باشد. در دوران دونالد ترامپ همین بود و درباره جو بایدن هم همین است. اما آنچه می‌خواهم درباره بایدن و دیدار با رئیس جمهوری جدید آمریکا بگویم این است که حسی از تنفس هوای تازه را در دیدار با او در کاخ سفید داشتم و اینکه با هم درباره مسائل مختلفی صحبت کردیم که هدف مشترک دو طرف است.

وی افزود: او به دنبال کاهش گازهای گلخانه‌ای است و می‌خواهد تا ۲۰۵۰ آن را به صفر برساند. او در این باره با من هدف مشترکی دارد.

جانسون درباره واکنش خشمگینانه چین درباره شراکت امنیتی "آکوس" بین آمریکا، انگلیس و استرالیا نیز اتهامات مطرح شده از سوی پکن را درباره اینکه این اقدامی تحریک آمیز است، رد کرد.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم این خنده‌دار است. هیچ نیازی نیست که کسی این را به عنوان خصومت با خود تلقی کند. این در مورد انتقال فناوری است.  

نخست وزیر انگلیس درباره افغانستان نیز گفت، از تصمیم بایدن درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان حمایت می‌کند "حتی با این باور که می‌شد به صورت متفاوت‌تری اتفاق بیفتد" و افزود: آمریکا برای ۲۰ سال در افغانستان بود. دیگر کافی بود. شما نمی‌توانید بی وقفه قرارداد دولت کشور خود را با افراد دیگر منعقد کنید. باید نوعی سیستم وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا با اقدام بایدن موافق است یا خیر، افزود: منظوم این است که می‌شد این خروج به صورت متفاوت‌تری اتفاق بیفتد. کشور من انگلیس بدهی بزرگی به ارتش آمریکا دارد به دلیل اقدامات حرفه‌ای و فداکاری فوق‌العاده‌ای که در آن فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای نشان دادند.

نخست وزیر انگلیس ادامه داد: این یک عملیات شگفت انگیز بود. هرگز نمی‌توان به راحتی و با صراحت از جایی مانند افغانستان خارج شد. اما شما نمی‌توانید تمام وقت خود را صرف مدیریت کشور دیگری با استفاده از اقدامات نیابتی کنید. این یک موفقیت لجستیکی بزرگ است.

جانسون در پاسخ به اینکه آیا این خروج از افغانستان یک شکست اطلاعاتی بود یا خیر،‌ گفت: طیفی از توصیه‌ها، طیفی از پیش‌بینی‌های افراد اطلاعاتی، از جمله احتمال سقوط سریع کابل و تسلط طالبان بر این شهر وجود داشت. البته شما باید با احساسات متفاوت به آن نگاه کنید.

وی همچنین اذعان داشت که مقام‌های اطلاعاتی به وی هشدار داده بودند که طالبان در موقعیتی است که به راحتی می‌تواند کابل را تصرف کند.

وی درباره مقایسه رویکردهای آمریکا و انگلیس مربوط به واکسن کرونا نیز این پیشنهاد را که انگلیس از ایالات متحده پیروی می‌کند تا افرادی را که تاکنون واکسن نزده‌اند مجبور کنند، رد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.