نشان فداکاری ارتش به کدام شهید والامقام تعلق گرفت؟

به گزارش  پایگاه اطلاع‌رسانی ارتش، برابر تصویب «شورای عالی نشان‌ها» در ارتش، به‌پاس رشادت و مدیریت جهادی در صحنه‌ها و برهه‌های سرنوشت‌ساز دوران پیروزی انقلاب و دفاع مقدس و ایثار و بذل جان در اعتلای ایران سربلند اسلامی، نشان فداکاری به شهید والامقام ارتش اسلام؛ «محمود امان اللهی» که سرسختانه در خط مقدم دفاع از استقلال، تمامیت ارضی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایستاده‌اند، تعلق گرفت.

نشان فداکاری که اعطایی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به ارتش جمهوری اسلامی ایران است، نماد ایثار و از خودگذشتگی دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه افسری امام علی(ع) ارتش است که در راه پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران مردانه ایستاده و دفاع کرده‌اند.

شهید محمود امان اللهی در  سال ۱۳۳۹ در شهرستان بیجار چشم به جهان گشود. با اخذ مدرک دیپلم در سال ۱۳۵۶ وارد دانشگاه افسری ارتش شد. پس از فارغ‌التحصیلی، به مناطق عملیاتی آبادان و خرمشهر اعزام و در تاریخ ۲۳ مهرماه ۱۳۵۹به اسارت ارتش عراق درآمد. پس از ۲۴۴ روز اسارت به علت شدت جراحات وارده، به عنوان مجروح جنگی صعب‌العلاج در تاریخ ۲۶ خردادماه ۱۳۶۰ وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد.

بنابه درخواست کتبی نماینده مردم شهرهای میاندوآب و تکاب در مجلس شورای اسلامی و فرمانده سپاه تکاب از فرماندهان آجا مبنی بر نیاز مبرم به وجود ایشان (شهید امان اللهی از تاریخ ۲۲ فروردین ماه ۱۳۶۱ الی ۲۲ مهرماه ۱۳۶۱ به سپاه پاسداران مامور شد.

پس از پایان مدت ماموریت در سپاه پاسداران، در یگان‌های مختلف ارتش مشغول خدمت شد و در چندین عملیات نیز شرکت کرد. در سال ۱۳۶۷به ژاندارمی مامور و در سمت مشاور نظامی و معاون هماهنگ کننده عقیدتی سیاسی ناحیه ژاندارمری کردستان انجام وظیفه کرد.

در ادامه در سال ۱۳۶۹ به سازمان قضایی نیروهای مسلح کردستان مامور شد و در نهایت در سال ۱۳۷۴ از ارتش به نیروی انتظامی منتقل و در سمت معاون هماهنگ‌کننده عقیدتی سیاسی ناحیه انتظامی کردستان مشغول به خدمت شد.

سرانجام این شهید بزرگوار به علت جراحات شدید مغزی در دوران دفاع مقدس، درتاریخ ۱۷ خردادماه ۱۳۷۳ در بیمارستان خانواده ارتش به فیض شهادت نائل آمد.

بنا به وصیت شهید، قلب و کلیه‌های آن بزرگوار، به سه نفر از بیماران نیازمند، اهداء شد.

پیکر این شهید والا مقام پس از تشییع در دانشگاه افسری امام علی(ع)، در شهرستان بیجار به خاک سپرده شد. از وی دو پسر و دو دختر به یادگار مانده است. ضمنا پرونده و سوابق ایشان در عقیدتی سیاسی ناجای کردستان موجود است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.