به نوشته خبرگزاری «آناتولی» «نیکولا استورجن» وزیر اول اسکاتلند با اعلام برنامه دولت خود گفت که استقلال  از انگلیس در دستور کار او قرار دارد ، اما امسال در پارلمان اسکاتلند بحث لایحه همه پرسی برگزار نمی‌شود.

وی گفت که دولت اسکاتلند اکنون کار بر روی یک برنامه تفصیلی را آغاز می‌کند که در صورت برگزاری ساز و کار همه پرسی به رای دهندگان ارائه می‌شود.

استورجن در سخنرانی خود در پارلمان اسکاتلند در شهر «ادینبورگ»، پایتخت این کشورگفت: «با رهایی از کرونا، انتخاب‌هایی باید انجام شود که اقتصاد و جامعه ما را در دهه‌های آینده شکل خواهد داد. کدام پارلمان، "وست مینستر" انگلیس یا "هلی رود" اسکاتلند باید این انتخاب‌ها را انجام دهد و بر اساس چه اصولی هدایت خواهند شد؟ اینها سئوال‌هایی است که نمی‌توان از آنها اجتناب کرد. ما قصد داریم این انتخاب را ارائه دهیم.»

وی ادامه داد: «ما این کار را تنها زمانی انجام می دهیم که بحران کرونا به پایان برسد، اما هدف ما، البته اگر کرونا اجازه دهد ، این است که دقبل از پایان سال ۲۰۲۳ باشد.»

در ژانویه ۲۰۲۰ و قبل از شیوع کرونا پارلمان اسکاتلند به برگزاری همه پرسی دوم استقلال رای مثبت داد.

پس از رای گیری،استورجن امکان برگزاری همه پرسی استقلال جدید را از دولت انگلیس درخواست کرد، اما درخواست وی توسط «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس رد شد.

جانسون در نامه خود به استورجن گفت که با هیچگونه درخواست انتقال قدرت که منجر به همه پرسی استقلال بیشتر شود، موافقت نخواهد کرد.

اولین همه پرسی جدایی از انگلیس در سال ۲۰۱۴، تنها دو سال قبل از همه پرسی تاریخی درباره برگزیت، برگزار شد. دولت تحت فرمان «دیوید کامرون»، نخست وزیر وقت انگلیس متعهد شد که به اسکاتلندی‌ها اختیارات گسترده‌ای دهد. مردم اسکاتلند در همه‌پرسی اول استقلال  با این اقدام مخالفت کردند. با این حال خروج  انگلیس از اتحادیه اروپا که مردم اسکاتلند با آن مخالف بودند، موجب شده انگیزه بیشتری برای استقلال داشته باشند.

حزب «اس‌ان پی» در اسکاتلند که رهبری مبارزات استقلال را بر عهده دارد مطمئن است که این کشور  با جدایی از انگلیس قادر به ادامه حیات است.


 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.