«اسواران سینگ» هندی‌تبار که پیشتر سمت کمیسر حقوق بشر و برابری انگلیس را برعهده داشت، سه شنبه شب از سوی حزب بوریس جانسون انتخاب شد تا به شکایت‌های صورت گرفته درباره اسلام هراسی در این حزب رسیدگی کند.

در همین حال «سعیده وارسی» معاون پیشین وزیر امور خارجه انگلیس بخش‌هایی از مقالات سینگ را در توییتر منتشر کرد که او اوت گذشته هم زمان با بالاگرفتن درگیری‌ها میان کشمیر و هند مدعی شد که هندوها و سیک‌ها علاوه بر مسلمانان در کشمیر قربانی شده‌اند.

سینگ نوشته است که رسانه‌ها تنها روی فاجعه کشمیر از زاویه مسلمانان نگاه می‌کنند آنچنان که به نظر می رسد سایر اقلیت‌های مذهبی شرایط مورد ستم قرار گرفتن را احراز نمی‌کنند.

نخست وزیر هند ۵ اوت گذشته از تصمیم خود برای لغو خودمختاری نسبی و اختیارات ویژه منطقه جامو و کشمیر که عمدتا مسلمان هستند خبر داد و این منطقه را وارد بحران کرد. طبق اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، این منطقه به جز در مسایل دفاعی و امور خارجی، در سایر موارد از اختیارات خاص برخوردار بود. حزب حاکم بهاریتا جاناتای تحت رهبری "نارندرا مودی"، نخست وزیر هند، از مدت ها پیش این منطقه را بخش جدایی ناپذیر هند محسوب و مالکیت پاکستان بر آن را رد می کند.  این حزب با لغو حالت استقلال و خودکفایی کشمیر می تواند به طور رسمی از ادغام منطقه حرف بزند و ضربه ای جدی به گرایشات استقلال طلبانه آن وارد کند.

سعیده وارسی که یادداشت های مسوول تحقیقات اسلام هراسی در حزب محافظع کار را منتشر کرده کسی است که چهار سال پیش به دلیل حمایت دولت دیوید کامرون از جنایت های رژیم صهیونیستی در نوار غزه از سمت خود استعفا کرد و اینک یکی از منتقدان جدی این حزب بشمار می‌رود.

او امروز چهارشنبه در گفت وگو با شبکه رادیویی بی‌بی‌سی دیدگاه های سینگ درباره اسلام را به چالش کشید و گفت: برای اینکه تحقیقات معتبر باشد از یک سو حوزه تحقیق بایستی مناسب تعریف شود و از سوی دیگر فرد منتخب بایستی مورد اعتماد جامعه‌ای باشد که گزارش او قرار است از آن حفاظت کند.

وارسی گفت با توجه به یادداشت‌های آقای سینگ، او صلاحیت انجام چنین تحقیقاتی را ندارد.

شورای مسلمانان بریتانیا نیز حزب محافظه کار را متهم کرده که به اسلام هراسی سازمان‌یافته در داخل این حزب توجهی ندارد. این سازمان نیز در خصوص صلاحیت «اسواران سینگ» برای تحقیق درباره اسلام هراسی در حزب محافظه کار ابراز تردید کرده است.

رئیس شورای مسلمانان بریتانیا سال گذشته هم در نامه‌ای به دبیر حزب محافظه کار خواست تا سریعا درباره وضعیت اسلام هراسی در این حزب تحقیق شود.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس هم معتقد است که اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی در سایه دولت «بوریس جانسون» تشدید خواهد شد و ضروری است مسلمانان در برابر این روند مقاومت کنند.

جانسون در انتخابات پارلمانی هفته گذشته موفق شد اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان را کسب کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.