تصمیم بایدن برای زندان مخوف گوانتانامو

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، ۲۰ سال از حملات یازده سپتامبر می‌گذرد و آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم در تپه‌های جنوب شرقی کوبا معروف به خلیج گوانتانامو یک زندان با همین نام دارد که در ماه‌های بعد از این عملیات صد‌ها نفر را به محض شک کردن به بهانه ارتباط با القاعده بازداشت کرده به این زندان فرستاد.

کسانی که در این زندان بودند جنگجویان دشمن نامیده می‌شدند و از حقوق خود محروم بودند و هیچ برنامه‌ای برای محاکمه یا آزادی آن‌ها وجود نداشت. بیشتر ۷۸۰ زندانی گوانتانامو دهه‌های بعدی بدون اثبات هیچ‌گونه اتهامی بی سروصدا آزاد شدند.

بر اساس نظر کارشناسان، زندان گوانتانامو برای آمریکا که خود را مدافع حقوق بشر می‌داند، شرم آور است. در سال‌های پیش «باراک اوباما» وعده‌هایی برای بستن این زندان داد، ولی به آن‌ها عمل نکرد، اما تعداد زندانیان آن را کاهش داد، با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا روند کاهش زندانیان هم از بین رفت و او ادعا کرد تروریست‌های داعش را باید از عراق و سوریه به این زندان فرستاد.

حالا با نزدیک شدن به بیستمین سالگرد یازده سپتامبر افکار عمومی آمریکا منتظر تصمیم بایدن برای تعطیلی این زندان هستند، اما تحلیگران می‌گویند بایدن برای بستن گوانتانامو باید رضایت کنگره را بگیرد و این مسلتزم درگیر شدن با کنگره است، ولی بایدن قصد ندارد روابط خوب خود را با کنگره برهم بزند.

پیشتر، زین العابدین محمد حسین، یک مرد فلسطینی که سال‌ها در زندان گوانتانامو بازداشت بود، از آمریکا، انگلیس و شماری از کشور‌های دیگر برای نقش داشتن در برنامه سازمان سیا در بازداشت مظنونان تروریسم و شکنجه آن‌ها، شکایت کرد. وی متذکر شد که ۱۹ سال را بدون محاکمه در این زندان سپری کرده است.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این خصوص اعلام کرد فقط ۴۰ زندانی در گوانتانامو باقی ماندند و هنوز درباره زندان بعدی که قرار است به آنجا منتقل شوند، تصمیمی گرفته نشده است. تصمیم واشنگتن در این باره یعنی بستن زندان گوانتانامو قطعی است، اما هنوز درباره تاریخ نهایی انجام آن تضمینی نمی‌دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.