طالبان پیش بینی های آمریکا را به هم زد

بی بی سی گزارش داد، جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا گفت که دولت این کشور، پیش‌بینی نمی‌کرد که نیروهای ارتش افغانستان به این سرعت سلاح را بر زمین بگذارند و به گفته او "فرار کنند."

به گفته او، دولت آمریکا انتظار داشته که نیروهای نظامی افغان در برابر پیشروی طالبان مقاومت کنند و کابل به این سرعت به کنترل نیروهای طالبان در نیاید.

جو بایدن در پاسخ به انتقادها درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت که وقتی به قدرت رسید، طالبان بسیاری از مناطق روستایی افغانستان را در جنوب و شمال این کشور کنترل می‌کرد.

به گفته او، به قدرت رسیدن طالبان نتیجه توافقی است که دولت آمریکا در زمان قدرت دونالد ترامپ با طالبان امضا کرد

بایدن تایید کرد که گروهی از دیپلماتهای آمریکایی سقوط سریع دولت افغانستان را پیش‌بینی کرده بودند.

وی در عین حال گفت که ارزیابی خود او این بود که این اتفاق ظرف چند ماه آینده رخ خواهد

رییس‌جمهوری آمریکا گفت همانطور که به خروج شهروندان کشورش از افغانستان متعهد است، افغان‌هایی که به نیروهای آمریکایی کمک کردند نیز از این کشور خارج خواهند شد.

جو بایدن در پاسخ به سوالی درباره آثار اتفاقات افغانستان بر اعتبار آمریکا گفت که اعتبار کشورش در نگاه متحدانش در ناتو، زیر سوال نرفته است.

بایدن که با انتقادهای گسترده‌ای درباره نحوه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان روبه‌روست، در سخنرانی جدیدش مدعی شد که متحدان آمریکا از اقدامات چند روز اخیر این کشور در افغانستان راضی هستند.

هم همچنین بار دیگر تاکید کرد که هزینه‌های جنگ افغانستان بسیار سنگین بوده و در عین حال، هدف جنگ افغانستان در سال ۲۰۰۱ برای "مقابله با تروریسم" به نتیجه رسیده است.

رئیس جمهوری آمریکا را در این سخنرانی، کامالا هریس معاون اول او و همچنین آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا همراهی کردند.

او تاکید کرد که آمریکا کنترل فرودگاه کابل را در دست دارد تا روند خروج نیروهای نظامی کشورها و همچنین شهروندان افغانستان که قصد خروج دارند، انجام شود. او گفته به طالبان هشدارهای لازم داده شده است.

وی افزود: تمرکز ویژه ما بر این است که هر آمریکایی که می‌خواهد افغانستان را ترک کند، بتواند به صورت ایمن به فرودگاه برسد. همچنین افراد آسیب‌پذیر اهل افغانستان مثل زنان و روزنامه‌نگاران را منتقل خواهیم کرد. ما برای طالبان روشن کرده‌ایم که هرگونه اخلال در عملیات خروج با پاسخی قاطع مواجه خواهد شد.   

وی در گزارشی گفت که آمریکا توانسته علاوه بر کسانی که در پروازهای چارتر بودند، ۱۳ هزار نفر را از هفته پیش از افغانستان خارج کند. او گفت تاکنون دولت آمریکا ۲۰۴ خبرنگار را از افغانستان خارج کرده است. به گفته رئیس جمهوری آمریکا، در حال حاضر شش هزار نیروی نظامی ایالات متحده در افغانستان حضور دارند.

بایدن افزود: من هر روز با فرماندهان مستقر در کابل صحبت می‌کنم تا اطمینان پیدا کنم که روند خروج شهروندان آمریکا و شهروندان افغان همکار با آمریکا با بالاترین استاندارد و کاملا ایمن انجام بشود.

بایدن با دفاع از خروج از آمریکا گفت: هدف ما از بین بردن القاعده و کشتن بن لادن بود. یک چیزی حدود ۱۵۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون دلار در افغانستان هزینه کردیم و دیگر وقت خروج بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.