بعد از انتشار مجدد کاریکاتورهای موهن پیامبر اکرم (ص)، گروه القاعده نشریه فرانسوی شارلی ابدو را به تکرار قتل عام کارکنان این نشریه مانند سال ۲۰۱۵ تهدید کرد. 

القاعده در بیانیه‌ی خود تحت عنوان "یک امت" هشدار داد که شارلی ابدو در اشتباه است اگر فکر می‌کند که حمله سال ۲۰۱۵ فقط برای یک بار بوده است. 

بیانیه القاعده که به زبان انگلیسی منتشر شده همچنین اشاره به سالگرد حملات یازده سپتامبر در آمریکا نیز دارد. 

گروه القاعده همچنین در بیانیه خود می‌نویسد که همین پیام (تهدید تکرار حمله سال ۲۰۱۵) به امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه داده می‌شود، همانطور که به فرانسوا اولاند رییس جمهوری سابق فرانسه در سال ۲۰۱۵ داده شد. 

القاعده بر این باور است که فرانسه در دوران ریاست جمهوری مکرون به ناشران برای به تصویر کشیدن کاریکاتورهای موهن چراغ سبز نشان داده است. 

نشریه فکاهی «شارلی ابدو» چاپ پاریس  یازدهم شهریورماه امسال در اقدامی گستاخانه و توهین‌آمیز، کاریکاتورهای موهن به پیامبر اکرم (ص) را بازنشر کرد. 

در هفتم ژانویه ۲۰۱۵ (۱۷ دی سال ۱۳۹۳) ، حداقل ۲ مرد مسلح (به نامهای سعید کواشی و شریف کواشی) وارد ساختمان دفتر نشریه شارلی ابدو در خیابان نیکولا اپر پاریس شدند و با اسلحه‌های اتوماتیک ازجمله کلاشنیکف بسوی نگهبانان این دفتر و کارکنان آن شلیک کردند که منجر به کشته شدن حداقل ۱۲ نفر و جراحت حداقل ۱۰نفر  شد. 

چند روز بعد از این حادثه القاعده یمن رسماً مسئولیت حمله را به عهده گرفت. رهبر این گروه در پیامی ویدئویی اعلام کرد که مهاجمان به شارلی ابدو دستور داشتند که به خاطر «توهین به پیامبر اسلام» به دفتر این مجله حمله کنند. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.