جایگرین نمک را بشناسید

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از انتخاب، محققان در چین می‌گویند استفاده از جایگزین نمک می‌تواند به بهبود سلامت قلب کمک کند اما کارشناسان می‌گویند نتایج این مطالعه لزوماً در جوامعی مانند ایالات متحده به دلیل رژیم‌های غذایی مختلف و مصرف بیشتر غذا‌های فرآوری شده صدق نمی‌کند.

محققان پیشنهاد می‌کنند که میوه و سبزیجات بیشتری را به عنوان یکی از راه‌های کاهش مصرف سدیم بدون استفاده از جایگزین‌های نمک، مصرف کنید. تغییر نمک سفره به جایگزین نمک می‌تواند به کاهش خطر سکته مغزی در افراد بالای ۶۰ سال با سابقه فشار خون بالا یا سکته مغزی قبلی کمک کند.

این یافته ها، بر اساس مطالعه‌ای است که این هفته در مجله پزشکی نیوانگلند  منتشر شده است. این تحقیق شامل نزدیک به ۲۱۰۰۰ شرکت کننده بود و در ۶۰۰ روستا در مناطق روستایی پنج استان در چین انجام شد.

حدود ۷۲ درصد از شرکت کنندگان در مطالعه سابقه سکته مغزی و ۸۸ درصد سابقه فشار خون بالا داشتند. به شرکت کنندگان جایگزین نمک رایگان (حدود ۷۵ درصد کلرید سدیم و ۲۵ درصد کلرید پتاسیم) به عنوان جایگزین نمک معمولی داده شد و توصیه شد از آن برای پخت و پز و چاشنی غذا استفاده شود.

آن‌ها همچنین تشویق شدند تا از جایگزین نمک به میزان کمتری نسبت به نمک قبلی استفاده کنند تا میزان سدیم خود را به حداقل برسانند. البته مقدار کافی نمک برای تأمین نیاز‌های کل خانواده (حدود ۲۰ گرم برای هر نفر در روز) ارائه شد.

شرکت کنندگان در روستا‌های دیگر عادت‌های معمول آشپزی و خوردن خود را ادامه دادند. این پروژه توسط شورای ملی تحقیقات پزشکی و بهداشت پشتیبانی شد.

یک سوال بزرگ جانبی از این تحقیق این است که آیا در ایالات متحده و سایر کشور‌های خارج از چین کاربرد دارد یا خیر. دکتر الیزابت کلوداس، متخصص قلب مستقر در مینیاپولیس می‌گوید: "گرچه من آرزو می‌کنم بله بگویم، اما احتمالاً نه گفتن واقع بینانه‌تر است. از آنجا که این مطالعه جمعیت‌های پرخطر را مورد بررسی قرار داد، ممکن است یافته‌ها به سایر جمعیت‌ها قابل ارجاع نباشد. "

کلوداس ادامه داد: "یک راه آسان برای کاهش سدیم در رژیم‌های غذایی ما این است که به طور هدفمند غذا‌هایی را که به طور طبیعی عاری از سدیم هستند (شامل همه میوه‌ها و سبزیجات تازه) به رژیم خود  اضافه کنیم. "

او توضیح داد که خوردن یک تکه میوه قبل از صرف ناهار یا شام، می‌تواند راهی برای کاهش مصرف سدیم و افزایش مصرف چندین ماده مغذی مفید از جمله پتاسیم باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.