یک کارشناس: تکلیف سیاست‌های اقتصادی دولت رئیسی روشن نیست

مهدی محمود رباطی در کلاب‌هاوس با موضوع چرا بازارهای ارز، طلا و بورس این روزها زیاد نوسان دارند؟ تاکید کرد:بازارهای ایران همچنان منتظرند تا ببینند سیاست‌های دولت جدید چه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه دو نکته مهم برای پیش‌بینی آینده بازارهای ارز و بورس وجود دارد، ادامه داد: سیاست‌های پولی و جهت‌گیری انتظارات تورمی مهمترین عوامل دخیل در این دو بازار خواهند بود.

وی در توضیح این مطلب افزود: هر چند چشم انداز اقتصاد ایران تورمی است اما نباید فراموش کرد در همین چشم‌انداز تورمی در بازه زمانی سال‌های ۹۲ تا ۹۶ ، زیان سنگین سرمایه گذاران در کلیه بازارهای سرمایه پذیر؛ از بورس گرفته تا طلا، دلار و مسکن را تجربه کردیم .

او گفت :دلیل این اتفاق به سیاست‌های اقتصادی دولت اول آقای روحانی بازمی‌گشت چرا که سیاست مالی انقباضی سنگینی در دستور کار این دولت قرار گرفت. همین امر سبب شد کلیه بازارها فریز شده و وارد دوره رکودی پایداری شوند.

این کارشناس افزود: این نکته را توضیح دادم تا بگویم این طور نیست که با توجه به وجود کسری بودجه و چشم انداز تورمی حتماً بازارهای سرمایه پذیر مانند بورس رشد خواهد کرد و سقف‌های قبلی شاخص را مجدداً به دست خواهد آورد و دلار نیز افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد، این سیاست دولت است که مسیر حرکت را مشخص می‎کند.

وی تاکید کرد: در نتیجه اگر دولت تصمیم به اتخاذ سیاست انقباضی پولی بگیرد به رغم وجود چشم‌انداز تورمی شاهد رکود در بازارها و حتی زیان‌دهی برخی بازارها خواهیم بود.

تکلیف سیاست‌های اقصادی دولت روشن نیست/پیش‌بینی یک کارشناس از مسیر حرکت بورس

سیاست‌های دولت انقباضی است؟

او گفت: زمزمه ابتدایی سیاست‎های انقباضی پولی را در صحبت های اخیر رئیس کل فعلی بانک مرکزی آقای اکبر کمیجانی می‌توان دریافت.از این رو برای تمامی فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران لازم است بدانند جهت‌گیری سیاست پولی کشور در سال‌های پیش رو چه خواهد بود. اگر دولت بخواهد سیاست‌های انقباضی پولی را در دستور کار خود قرار دهد بدون تردید همانطور که اشاره کردم بازارها وارد فاز کوردی خواهند شد و خوش بینانه‌ترین حالت این است که قیمت دلار و شاخص بورس در محدوده فعلی باقی بماند.

وی ادامه داد: حالت بدبینانه نیز این است که افتی را در این دو بازار شاهد باشیم اما اگر دولت بخواهد سیاست انقباضی پولی را در دستور کار قرار ندهد با شرایط متفاوت روبرو خواهیم بود، در چنین وضعیتی رسیدن به قیمت‌های بالاتر از دلار و همچنین رسیدن به شاخص سه میلیون برای بورس اوراق بهادار دور از انتظار نیست.

به گفته وی در شرایط فعلی مهمترین عامل موثر بر بازارها اتخاذ سیاست‌های پولی و انتظارات تورمی نمی‌تواند نقش آفرینی بالایی در بازارها داشته باشد.

رباطی گفت: درچنین شرایطی بازگشت به برجام می‌تواند تاثیری موقت در این فضا به جا بگذارد چرا که سبب می‌شود با توجه به افزایش فروش نفت ایران،  داده های اقتصادی دستخوش تغییر شود و افزایش فروش نفت رشد تولید ناخالص داخلی را مثبت خواهد کرد اما این اتفاق بعید است که در سال ۱۴۰۰ رخ دهد و برجام به نتیجه خاصی برسد.

وی هشدار داد فعالان بازار سرمایه باید مراقب باشند مجدداً در دانش سیاست‌های کنونی بیفتند و با توجه به سیاست‌های پولی که در دستور کار قرار خواهد گرفت نسبت به اتخاذ تصمیم اقدام کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.