خبرنگار ویژه اعزامی این رسانه فرانسوی گزارش داد: دو هفته پس از تصرف کابل و پایان جنگ ۲۰ ساله، اقتصاد افغانستان در آستانه فروپاشی قرار دارد، از این رو طالبان در تکاپوی سازماندهی قدرت خود هستند تا هر چه سریعتر اقتصاد این کشور را احیا کنند.

سیریل پاین از کابل گزارش داد که در این دوره انتقالی قدرت، هیچ چیزی در افغانستان بر روال معمول خود نیست. صدها افغان در مقابل وزارتخانه هایی که تعطیل هستند، صف کشیده اند.

 یک نماینده طالبان در رسانه های اجتماعی گفت که مراسمی در کاخ ریاست جمهوری در کابل در حال آماده سازی است و تلویزیون خصوصی طلوع افغانستان از اعلام قریب الوقوع دولت جدید طالبان گزارش داد.

فرانس ۲۴ به نقل از تحلیلگران نوشت: اقتصاد افغانستان که پس از به قدرت رسیدن طالبان سقوط خواهد کرد، در گرو به رسمیت شناختن مشروعیت دولت جدید از نظر جامعه اعانه دهندگان و سرمایه گذاران بین المللی است.

به گزارش این رسانه فرانسوی، پس از دوران حمکرانی طالبان در افغانستان که از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ به طول انجامید، این گروه سعی کردند چهره معتدل تری نشان دهند و وعده دادند که الزامات حقوق بشر را محترم شمرده و از دشمنان پیشین خود انتقام جویی نکنند.

با این حال، بسیاری از کشورها مانند ایالات متحده یا اتحادیه اروپا در مورد چنین تعهداتی ابراز تردید کرده و تصریح کرده اند که به رسمیت شناختن دولت جدید افغانستان و کمک های اقتصادی ناشی از آن مشروط به اقدامات عملی این گروه است.

سازمان های بشردوستانه در مورد وقوع یک فاجعه انسانی در افغانستان هشدار داده اند؛ چرا که پس از خشکسالی شدید و درگیری های نظامی، هزاران خانواده افغان مجبور به ترک خانه های خود شدند.

به گزارش رادیو فرانسه، جنگ ۲۰ ساله افغانستان که طولانی‌ترین جنگ آمریکا در خارج از مرزها شناخته می‌شود، در مجموع ۲ هزار و ۳۱۳ میلیارد دلار هزینه و حدود ۲ هزار و ۵٠٠  کشته روی دست آمریکا گذاشت و خروج شتابزده آمریکا از افغانستان به اعتبار و موقعیت بین‌المللی واشنگتن آسیب بزرگی وارد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.