علائم قارچ سیاه چگونه آغاز می‌شود؟

یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه بروز علائم ابتلا به بیماری قارچ سیاه می‌تواند شبیه سینوزیت معمولی آغاز شود، گفت: درد چشم و صورت، سردرد، احساس پر شدگی و ترشحات بینی را باید جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید.

دکتر فرید یوسفی در خصوص بیماری قارچ سیاه اظهار کرد: قارچ سیاه فاجعه‌ای است که این روزها سر زبان‌ جمعیت عمومی افتاده است. بیماری‌های قارچی، جدید نیستند و از دیرباز شناخته شده‌اند اما شیوع قارچ سیاه کم است و جزو بیماری‌های نادر محسوب می‌شود.

وی افزود: از ابتدای شیوع پاندمی کووید – ۱۹ مواردی از این بیماری در بیماران مبتلا مشاهده است اما از ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی بروز این موارد به ویژه در هند افزایش پیدا کرده است. در جاهای دیگر دنیا نیز همزمانی این دو بیماری گزارش شد و در پی آن، توجه‌ها به این بیماری افزایش یافت. در کل دنیا محققان در حال بررسی علل همزمانی این دو بیماری هستند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: این قارچ همه جا به ویژه در محیط روی خاک، گیاهان و میوه‌های در حال فساد دیده می‌شود و می‌تواند به راحتی وارد بدن شود اما زمانی که سیستم ایمنی بدن سالم باشد مشکلی پیش نمی‌آید. بروز این بیماری در پی ضعف سیستم ایمنی بدن رخ می‌دهد.

وی تصریح کرد: راه انتقال این بیماری نیز از طریق هوا، تنفس و استنشاق رخ می‌دهد. البته فرم‌های دیگر بیماری مانند گوارشی و پوستی که از طریق خوردن یا جراحات پوستی منتقل می‌شوند وجود دارند اما فرمی که می‌تواند سینوس‌ها، بینی، چشم و مغز را درگیر کند و از طریق استنشاق موجب ابتلا می‌شود، فرم شایع بیماری است.

یوسفی افزود: افراد دارای ضعف سیستم ایمنی به ویژه بیماران دارای دیابت کنترل‌نشده، بیماران مبتلا به سرطان و یا کسانی که از داروهایی استفاده می‌کنند که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند، در صورت مواجهه با این قارچ مستعد ابتلا هستند اما این بیماری از فردی به فرد دیگر به صورت مستقیم منتقل نمی‌شود.

وی در خصوص ارتباط قارچ سیاه با بیماری کووید - ۱۹، بیان کرد: در خصوص همزمانی افزایش این بیماری با پاندمی کرونا، تحقیقات زیادی در حال انجام است و تئوری‌ها و سناریوهای محتمل زیادی در این زمینه ارائه شده است. یکی از این سناریوها این است که کووید - ۱۹ موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. ایجاد قندخون بالا یا دیابت کنترل نشده در پی ابتلا به کووید - ۱۹ یا مصرف داروهایی مانند کورتون در این خصوص مطرح شده است که به احتمال زیاد این عوامل در این زمینه دخیل هستند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری قارچ سیاه، گفت: این قارچ همه جا وجود دارد بنابراین افراد دارای نقص سیستم ایمنی بدن به ویژه افراد مبتلا به دیابت به دلیل اینکه یکی از ریزفاکتورهای مؤثر در تشدید و همچنین ابتلا به کرونا است، باید مواجهه با شرایط انتقال بیمار قارچ سیاه را کاهش دهند. به طور مثال مواجهه مستقیم با خاک و جاهایی که ساخت و ساز می‌شود و یا طغیان رودخانه‌ها به صفر برسد.

وی افزود: از مصرف خودسرانه کورتون که یکی از داروهای تیغ دولبه محسوب می‌شود نیز باید خودداری شود زیرا این دارو ممکن است در برخی موارد موجب تشدید بیماری کووید - ۱۹ و عوارض آن شود هر چند برخی مواقع در درمان بیماری موثر است. از استفاده خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها نیز باید خودداری شود. کنترل قندخون نیز بسیار مهم است.

یوسفی گفت: این افراد، بروز علائم ابتلا به بیماری قارچ سیاه که می‌تواند شبیه یک سینوزیت معمولی آغاز شود را جدی بگیرند. درد چشم و صورت، سردرد، احساس پر شدگی و ترشحات بینی را باید جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.