کدام وزرای پیشنهادی رأی بالایی خواهند آورد؟

از ۱۹ وزرای پیشنهادی رئیس جمهور کدامیک راهی پاستور خواهند شد؟ شنیده ها حکایت از آن دارد که کار برای دو نفر از وزرا سخت است.

چند ساعت دیگر پرونده کابینه ابراهیم رئیسی بسته خواهد شد و تکلیف وزرایی که قرار است دور میز هیات دولت بنشینند مشخص می شود.

طی روزهای اخیر گمانه زنی های زیادی درباره وزرایی که احتمال رأی آوری بالا یا پایینی دارند مطرح شد. برخی گمانه ها حکایت از آن داشت که مجلس یازدهم خاصه بعد از تاکیدات مقام معظم رهبری درباره تشکیل هرچه سریعتر دولت به سمت چالش آفرینی برای کابینه نخواهد رفت و کابینه رأی اعتماد را خواهد گرفت. برخی اما معتقد بودند با توجه به اینکه برخی وزرای پیشنهادی وزنه و اعتبار کافی برای نشستن بر کرسی وزارت را نداشته اند بعید است رأی اعتماد مجلسی ها را بگیرند.

اما هرچه جلسات بررسی صلاحیت ها جلوتر رفت و وزرای پیشنهادی دفاعیات خود را مطرح کردند فضای ابهام و غبار نسبت به برخی زدوده شد و البته ابهامات نسبت به برخی وزرای پیشنهادی همچنان پابرجاست.

چند وزیر رأی اعتماد نمی آورند؟

«چند وزیر رئیسی خواهند توانست از گیت بهارستان عبور کنند؟» این سوالی بود که طی روزهای اخر چهره های مختلف سیاسی به آن پاسخ دادند، برخی معتقد بودند کار تنها برای یک وزیر پیشنهادی رئیسی سخت است و برخی نیز از گزینه های بیشتر نام می بردند. 

شنیده ها اما چندساعت مانده به رأی گیری کابینه پیشنهادی رئیسی حکایت از آن دارد که فضای مجلس نسبت به برخی وزرایی که در مظان عدم رأی آوری وجود داشتند مثبت شده است و دفاعیات آنها توانسته است که پارلمان نشینان را قانع به رأی آوری کند.

اسماعیلی و زلفی گل راهی پاستور می شوند؟

در این میان می توان از محمدمهدی اسماعیلی گزینه پیشنهادی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی نام برد. او که روز گذشته بعد از اظهارات موافقان و مخالفانش پشت تریبون قرار گرفته بود از چالش های حوزه فرهنگ سخن گفت و تاکید کرد««مشکلات معیشتی بخش عمده‌ای از اصحاب فرهنگ و هنر را به خود مشغول کرده است. شیوع کرونا ضربه‌های سختی را به فرهنگ و هنر و کسانی که در این عرصه امرار معاش می‌کنند، وارد کرده است. ما در اولین اقدام به رفع مشکل این عزیزان اقدام خواهیم کرد. رکورد اقتصادی باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است و می‌دانیم که با این اتفاق نخست محصولات فرهنگی از سبد خانوار حذف می‌شوند. ما در دولت سیزدهم برای آن چاره‌اندیشی کرده‌ام.»

اسماعیلی اهالی فرهنگ را «مردمانی از قبیله باران»‌ خواند و اعلام کرد:‌ «نمایندگان عزیز مردم بزرگ ایران من در این جایگاه به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش خواهم کرد تا بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان منشوری برای آگاهی ملت ایران و راهبردی برای نهادینه سازی انقلاب و نقشه راه فرهنگی کشور در صدربرنامه‌ریزی‌ها قرار دهم.

دفاعیات اسماعیلی نه فقط در صحن مجلس که بیرون از مجلس هم فضا را نسبت به او تغییر داد و اهالی فرهنگ و هنر از اظهارات و برنامه های او استقبال کردند. پیش بینی ها حکایت از آن دارد که اسماعیلی که از چهره های قدیمی حوزه فرهنگ است امروز با رأی نمایندگان راهی پاستور خواهد شد.

زلفی گل، وزیر علوم نیز از دیگر گزینه هایی بود که در مظان رأی نیاوردن قرار داشت اما تا اینجای کار شنیده می شود که فضای مجلس نسبت به او تلطیف شده است و اگرچه نمی توان پیش بینی کرد که رأی بالایی را کسب کند اما جزو چهره هایی است که راهی پاستور خواهد شد.

مجلس روی خوش به باغ گلی نشان نداد

باغ گلی گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش اما مسیری سخت را تا اینجای کار پشت سر گذاشته و حتی برخی به او توصیه کرده بودند که قبل از آنکه پرونده اش در مجلس بررسی شود انصراف دهد اما او تن به این پیشنهاد نداد و تلاش کرد که در دفاعیاتش نمایندگان را برای حضورش در این وزارتخانه مجاب کند اما خبرها حکایت از آن دارد که شانس باغ گلی برای رأی آوری بسیار پایین است.

حمید سجادی هم از دیگر کاندیداهای پیشنهادی است که شانس کمی برای رأی آوری دارد و گرچه به مانند باغ گلی وضعیتش در مجلس بد توصیف نمی شود اما شانس او برای رأی آوردن نیز پایین است.

اموال اوجی دردسرساز شد

اما اوجی و محرابیان وزرای پیشنهادی دو وزارتخانه کلیدی نفت و نیرو چه وضعیتی دارند؟ تا قبل از جلسه بررسی صلاحیت وزیرپیشنهادی نفت فضا نسبت به او چندان تند و تیز نبود و گمانه ها بیشتر حول رأی آوری او میچرخید اما افشاگری های امروز صبح نادران علیه او درباره لیست اموالش کار را تا حدی برای اوجی سخت کرد. ماجرا حتی به جلسه غیرعلنی هم کشیده شد و گرچه هنوز مشخص نشده که نادران در آنجا چه توضیحات جدیدی را ارائه کرده اما خبرها حکایت از آن دارد که نادران اسنادی جدیدی ازاموال آقای وزیر پیشنهادی رو کرده است که می تواند رأی آوری اوجی را با دست انداز مواجه کند.

محرابیان هم چندان وضعیت مشخصی ندارد و فضای مجلس درباره او نسبی است. حضور او در دولت احمدی نژاد و کارنامه عمکردی اش در آن دولت سایه رأی نیاوردن را بر سرش انداخته اما برخی خبرها نیز حکایت از لابی های گسترده برای راهی کردن محرابیان به وزارت نیرو دارد.

حجت‌الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی کار هم گرچه شانس رأی آوری اش بیشتر از رأی نیاوردن است اما اظهاراتش درباره اینکه مجلس بهتر از من وزیر کار پیدا نخواهد کرد حاشیه ساز شده است. 

این وزرای پیشنهادی رأی بالایی می آورند

سیداسماعیل خطیب گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات نیز با اینکه مخالفان سرسخت پایداری را رودروی خود دارد اما همچنان مورد وثوق اکثریت نمایندگان است و پیش بینی می شود در کنار وزرای پیشنهادی کشور، دفاع، راه و شهرسازی و وزارتخارجه با رأی بالایی راهی وزارت اطلاعات شود.

دیگر وزرای پیشنهادی رئیسی هم به نظر می رسد براساس اخبار رسیده از مجلس کار سختی برای گرفتن رأی اعتماد ندارند و از همین حالا می تواند آنها را به جای وزرای پیشنهادی وزیر دولت سیزدهم خطاب کرد.

باید منتظر ماند و دید ابراهیم رئیسی در آخرین نطق دفاعش از کابینه پیشنهادی شانس کدام یک از وزرا را برای رأی آوری بیشتر می کند و آیا می تواند فضای مجلس را نسبت به چند وزیری که نگاه مجلس همچنان نسبت به آنها مردد است را تغییر دهد یا نه.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.