ناپدید شدن صدها پناهجو در انگلیس

به گزارش دیلی میل، صدها پناهجویی که سوار بر قایق های کوچک از طریق کانال مانش وارد انگلیس شده اند، پس از غیبت از هتل های محل اقامتشان ناپدید شده اند.

منابع انگلیسی با اعلام این خبر گفتند که وزرای دولت انگلیس در پی ورود اکثر پناهجویان به انگلیس از فرانسه با قایق، جلسات اضطراری برگزار کرده ند تا درمورد سیستم های ردگیری مخصوص نظارت بر رفت و آمد پناهجویان بحث و تبادل نظر کنند.

مجموع پناهجویانی که در سال جاری با قایق وارد انگلیس شدند، از ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر گذشت که ۲ هزار نفر بیش از ۸ هزار و ۴۱۷ پناهجویی است که در کل سال ۲۰۲۰ وارد این کشور شدند.

هنگامی که پناهجویان وارد انگلیس می شوند، در هتل اسکان می یابند تا به مدت ۱۰ روز قرنطینه شوند. حدود ۱۰ هزار تخت هتل در سراسر انگلیس در حال حاضر برای پناهجویان در نظر گرفته شده است.

هفته گذشته، روزنامه دیلی میل گزارش داد که حدود ۵۵ پناهجو در هتلی شیک در مرکز لندن اسکان داده شدند، جایی که امکان رفت و آمد به دلخواه داشتند و اتاق هایشان به وای فای و سیستم های تهویه هوا مجهز بود.

درپی انتشار این گزارش، «پریتی پاتل» وزیر کشور انگلیس از لایحه ای موسوم به مرزها و ملیت انگلیس تمجید کرد که با هدف مقابله با سیستم معیوب پناهجویی انگلیس تهیه شده است.

این لایحه که در مجلس عوام انگلیس به تصویب رسیده، به نیروهای مرزی امکان می دهد قایق های پناهجویانی را که قصد عبور از کانال مانش از طریق فرانسه دارند، به عقب برگردانند و در صورت لزوم به زور متوسل شوند.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه بارها پیشنهادهای لندن برای تشکیل نیروهای مشترک دریایی برای متوقف کردن قایق های مهاجران و بازگشت شان به فرانسه را رد کرده است.

پاریس تاکید دارد که قوانین دریایی، کشتی های گشتی فرانسه را ملزم می کند تنها در صورتی قایق پناهجویان را متوقف کنند که درخواست کمک کرده باشند یا به عملیات امداد و نجات نیاز داشته باشند.

لندن اما ادعا می کند که قوانین بحری، پیشگیری از تلاش غیرقانونی پناهجویان برای ورود به آب های انگلیس را ترسیم می کند.

در همین حال، وزارت کشور انگلیس دسامبر ۲۰۲۰ فاش کرد که دستکم ۳۷ هزار و ۳۰۲ پناهجو در این کشور طی سه دهه گذشته ناپدید شده اند.

سخنگوی وزارت کشور انگلیس در آن زمان گفت که احتمالا بسیاری از این افراد کشور را ترک کرده اند.

وی تاکید کرد که لندن یک تیم ملی اختصاصی برای ردیابی فراریان دارد که با پلیس، سایر بخش های دولتی و شرکت های تجاری برای ردیابی فراریان و تماس مجددشان با وزارت کشور همکاری می کند.

اما «آلپ مهمت» رئیس دیده بان مهاجرت انگلیس ضمن ابراز نگرانی درمورد آمار و ارقام منتشر شده از سوی وزارت کشور، گفت که این نشانه ای از معیوب بودن سیستم مهاجرتی انگلیس است.

دولت محافظه‌کار بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس با کاهش محدودیت‌های کرونایی به اجرای سیاست‌های ضد مهاجرتی سرعت بخشیده و روند اخراج هزاران مهاجر غیر قانونی از این کشور را آغاز کرده است.  

نشریه گاردین به محتوای سندی دسترسی پیدا کرده که در آن یک مقام وزارت کشور انگلیس طی نامه‌ای به روسای شوراهای شهر نوشته که روند رسیدگی به پرونده مهاجران با نگاه به قطع حمایت دولت از افرادی که درخواست پناهندگی آن‌ها رد شده، آغاز شده است. افراد شناسایی شده فقط ۲۱ روز فرصت خواهند داشت تا محل سکونتی را که دولت در اختیار آن ها قرار داده تخلیه و سپس کشور را ترک کنند.

به گزارش گاردین حدود ۶۰ هزار مهاجر که پرونده پناهندگی آنها رد شده توسط وزارت کشور انگلیس اسکان داده شده‌اند. «اندی هیوت» عضو ارشد شورای پناهجویان انگلیس می‌گوید: این یک خبر عمیقا نگران کننده برای افرادی است که در شرایط آسیب پذیری قرار دارند و آن‌ها را در معرض خطر بی خانمانی قرار می‌دهد. این درحالیست که نباید فراموش کنیم هنوز همه‌گیری کرونا به پایان نرسیده و افراد همچنان از دسترسی به آژانس‌ها و خدمات بشردوستانه محروم هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.