نائب رئیس کانون سراسری مرغداران: هیچ واحد صنفی نباید مرغ را بیشتر از ۲۷ هزار تومان عرضه کند

نائب رئیس کانون سراسری مرغداران کشور گفت: مرغداران در حال حاضر مرغ را به نرخ مصوب عرضه می کنند و قیمت بالای برخی مرغداران به دلیل تعاملات آن با کشتارگاه است و به هیچ وجه در هیچ واحد صنفی مرغ نباید بیشتر از ۲۷ هزار تومان عرضه شود.

حبیب اسدالله نژاد در مصاحبه تلفنی با برنامه «صبح و گفتگو» در مورد سهمیه بندی مرغ به ارائه توضیحاتی پرداخت.

وی ضمن اشاره به خرید نهاده های دامی توسط واحدهای مرغداری در دو ماه گذشته گفت: متاسفانه نهاده ای به این واحدها نرسیده و دوره ای را با دان آزاد تمام کردند و مرغ را با نرخ مصوب تحویل دادند.

اسدالله نژاد افزود: این واحدها حدود ۱۵ روز است که جوجه ریزی کرده اند و ضمن اینکه نهاده های دوره گذشته خود را تحویل نگرفتند برای این دوره نیز هیچ سهمیه ای در سامانه بازارگاه برای آنها در نظر گرفته نشده و با توجه به هزینه دوبرابری برای خرید نهاده های دامی به نرخ آزاد و عدم تحویل آن به نرخ مصوب، قیمت جوجه پس از فروکش کوتاه مدت از ۶۵۰۰ تومان به ۷۵۰۰ تومان در چند روز اخیر رسیده است.

نائب رئیس کانون سراسری مرغداران کشور ضمن ابراز تاسف از نبود نظارت و کنترل در این حوزه بیان کرد: شاید نهاده های واحدهای مرغ مادر سریع تر از واحدهای گوشتی نهاده های دولتی را تحویل و سهمیه خوبی بگیرند اما جهاد کشاورزی به عنوان متولی در ماه های گذشته نتوانسته این موضوع را کنترل کند تا قیمت تمام شده برای مرغ دار افزایش نداشته باشد.

وی ضمن اشاره به حدود ۱۸ هزار مرغ دار فعال در کشور گفت: اگر نهاده به دست مرغ دار نرسد، یا باید تولید را تعطیل و یا قیمت ها در بازار تغییر کند.

هیچ واحد صنفی نباید مرغ را بیشتر از ۲۷ هزار تومان عرضه کند

اسدالله نژاد اظهار کرد: مرغداران در حال حاضر مرغ را به نرخ مصوب عرضه می کنند و قیمت بالای برخی مرغداران به دلیل تعاملات آن با کشتارگاه است و به هیچ وجه در هیچ واحد صنفی مرغ نباید بیشتر از ۲۷ هزار تومان عرضه شود.

نائب رئیس کانون سراسری مرغداران کشور با بیان اینکه نظارت بر این حوزه بین چند وزارت خانه پاسکاری می شود افزود: دریافت مجوز مرغدار از اتحادیه سپس وزارت جهاد کشاورزی، دامپزشکی و اتحادیه پروتئینی پروسه زمان بر است و پس از اخذ مجوز باید توسط کارشناسان تایید شود.

وی ضمن اشاره به عرضه ۹۰ درصد مرغ مرغداران در سامانه ادامه داد: اگر مرغدار کمتر از این مقدار را عرضه کند، به تعزیرات معرفی شده و سامانه بازارگاه برای جوجه ریزی جدید، برای وی بسته خواهد شد.

اسدالله نژاد در مورد دلبستگی واحدهای مرغداری به این صنف تشریح کرد: ماندگاری بسیاری از واحدهای مرغداری به تولید است چرا که با تعطیلی با حجم زیادی از بدهی مواجه خواهند شد و همچنین بسیاری از این واحدها تعطیل شدند یا برخی با زنجیره ها قرارداد بستند.

وی گفت: برای کشوری که پتانسیل صادر کردن مرغ را دارد، بدترین کار سهمیه بندی مرغ است و اگر تولید به درستی مدیریت شود، به سهمیه بندی نخواهیم رسید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.