اشتباه در واکسیناسیون مرگ 10 هزار شهروند رار قم زد

به گزارش روسیا الیوم، «استویچکو کاتساروف» وزیر موقت بهداشت بلغارستان گفت که اشتباه دولت سابق در طرح واکسیناسیون باعث شد که 10 هزار شهروند این کشور جان خود را از دست بدهند و در صورتی که این اشتباهات رخ نمی داد که این ده هزار نفر اکنون زنده بودند.

کاتساروف در پارلمان گفت که اشتباه نخست توسط دولت سابق این بود که اولویت را به واکسن«آسترازنکا» داد و سه واکسن دیگر که آژانس دارویی اروپا  تأیید کرده بود را نادیده گرفت امری که باعث کمبود تعداد دوزهای در درسترس در بلغارستان در اوایل سال جاری شد.

به گفته کاتساروف اشتباه دوم دولت سابق این بود که افراد مسن را در اولویت واکسیناسیون قرار نداد و این به مثابه«قربانی کردن نسل قدیم » بود زیرا که 80 درصد از قربانیان ویروس کرونا در بلغارستان افرادی بودند که عمر آنها بالای 60 سال است.

وزیر بهداشت موقت بلغارستان گفت: ما جوانان و افراد توانمند را در پنج ماه اول واکسینه کردیم و اقشار آسیب پذیرتر را به حال خود رها کردیم و این وضعیت تا اواخر ماه می تغییر نکرد.

وی در ادامه گفت: این مسائل باعث مرگ نزدیک به 10 هزار نفر مرتبط با موج کرونا در ماه های مارس و آوریل شد و اگر ما افراد مسن را در اولویت قرار می دادیم می توانستیم جان بسیاری از آنها را با واکسن نجات دهیم.

شایان ذکر است، تعداد افراد مبتلا به کرونا در بلغارستان به بیش از 424 هزار مورد و تعداد فوتی ها نیز بیش از 18 هزار مورد رسیده است. تا کنون نیز بیش از دو میلیون دوز واکسن در این کشور تزریق شده است.

پس از واکسن هم ماسک بزنید

آیا بعد از این همه توصیه به انجام واکسیناسیون و امید به گشایش‌های قابل انتظار پس از دریافت دوزهای واکسن باز هم باید به ماسک زدن توصیه شویم؟

آسوشیتدپرس در گزارشی ضمن طرح این سوال به توصیه مجدد مسئولان بهداشتی ایالات متحده، کشور تولید کننده یکی از موثرترین واکسن‌های کرونا، برای ماسک زدن در مکان‌های بسته پرداخته است.

این توصیه اما تنها به کشور ایالات متحده منحصر نمی‌شود؛ مقامات اروپایی نیز همچنان به شهروندان خود توصیه می‌کنند که برغم دریافت واکسن برای جلوگیری از انتشار ویروس‌های جهش‌یافته اغلب توصیه‌های بهداشتی از جمله ماسک زدن در مکان‌های بسته را همچنان رعایت کنند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در ایالات متحده طی هفته جاری با انتشار دستورالعمل‌های جدید و بازنگری شده به شهروندان توصیه کرد که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در مکان‌های بسته از ماسک استفاده کنند.

این توصیه در حالی مطرح شده که مرکز کنترل و پیشگیری‌ بیماری‌ها دو ماه پیش با نرم‌تر کردن توصیه‌های قبلی در خصوص استفاده از ماسک اعلام کرده بود که افراد دریافت کننده دو دوز واکسن نیازی به پوشاندن صورت در مکان‌های عمومی سربسته ندارند.

سازمان یاد شده همچنین پس از آن اعلام کرده بود که بزرگسالان و نوجوانان واکسینه شده دیگر نیازی به ماسک زدن در اردوهای تابستانی و مدارس ندارند.

چه چیزی تغییر کرده است؟

مسئولان مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا می‌گویند افرادی که به صورت کامل واکسینه شده‌اند اگر در جایی زندگی می‌کنند که ابتلا به ویروس رو به افزایش است باید دوباره ماسک زدن در محیط‌های داخلی را آغاز کنند.

این شرایط طبق گزارش آسوشیتدپرس در اغلب نقاط ایالات متحده و یا دست کم در بیش از ۶۰ درصد از آن جریان دارد.

در بخش دیگری از توصیه‌های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا تاکید شده است که معلمان و دانش‌آموزان باید در سال تحصیلی جدید ماسک به صورت داشته باشند حتی اگر شیوع ویروس در منطقه‌ زندگی آنها رو به افزایش نباشد.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا نخستین نهادی نبود که خواستار استفاده مجدد از ماسک در محیط‌های داخلی شده است.

مسئولان شهری در برخی مناطق که موارد افزایش بیماری کووید در آن گزارش شده نیز با بخشنامه‌هایی استفاده از ماسک در مکان‌ها سربسته را بار دیگر الزامی کردند.

چرا این تغییر رویکرد صورت گرفت؟

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها دلیل عمده این تغییر رویکرد را همه‌گیری ویروس جهش یافته دلتا عنوان کرده‌ است.

این سویه سبب افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید۱۹ در اغلب کشورهای جهان شده و در ایالات متحده آمریکا نیز هم اکنون منشا بیش از هشتاد درصد موارد ابتلا را تشکیل می‌دهد.

مقامات بهداشتی آمریکا می‌گویند پس از مطلع شدن از داده‌های جدید در خصوص شیوع این ویروس جهش‌ یافته مجبور به تغییر رویکرد در قبال استفاده از ماسک شده‌اند.

به گزارش یورونیوز، با این حال اکثریت قریب به اتفاق موارد جدید ابتلا در ایالات متحده در بین افراد واکسینه نشده به ثبت رسیده است. بر اساس گزارش‌های رسیده، افراد واکسینه شده در برخی موارد نادر به کووید مبتلا می‌شوند اما نقش واکسن در این میان کاستن از شدت عوارض بیماری است.

دکتر روشل والنسکی، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در ایالات متحده می‌گوید پیش از این افراد واکسینه شده‌‌ای که به عفونت‌های ویروسی جدید مبتلا می‌شدند ناقل سطح نازلی از ویروس بودند و احتمال اینکه ویروس را به دیگران منتقل کنند بسیار پایین بود؛ اما داده‌های جدید نشان می‌دهند که این مورد در خصصوص ویروس دلتا صدق نمی‌کند.

به گفته این متخصص علوم پزشکی افراد واکسینه شده بر اساس داده‌های جدید از پتانسیل انتقال ویروس به دیگران برخوردارند.

چه چیزی تغییر نکرده است؟

توصیه‌ها برای افرادی که واکسن کووید۱۹ را دریافت نکرده‌اند تقریبا همان همیشگی است: زدن ماسک در محیط‌های داخلی و سربسته؛ تقریبا در همه جا.

دیگر اینه همه، صرف نظر از واکسیناسیون یا مکانی که در آن زندگی می‌کنند یاید هنگام حضور در فرودگاه، ایستگاه‌های قطار یا هنگام سوار شدن در اتوبوس، قطار یا سایر وسائل حمل و نقل عمومی ماسک به صورت بزنند.

بیمارستان‌ها، فروشگاه‌ها و شرکت‌ها تجاری نیز از جمله مکان‌هایی است که ممکن است برای ورود از شما بخواهند که ماسک به صورت داشته باشید.

مناطق «داغ» کجاست؟

راهنمای جدید ارائه شده در خصوص مناطق داغ جدید یا شهرهایی که افزایش موارد به ابتلا در آنها زیاد و قابل توجه بوده بیشتر معطوف به مناطق جنوب و جنوب غربی ایالات متحده معطوف می‌شود.

آرکانزاس، لوئیزیانا و فلوریدا از جمله ایالت‌هایی هستند که اغلب مناطق آنها با افزایش موارد ابتلا همراه بوده است. این وضعیت در ایالت‌های آلاباما، می سی سی پی و میسوری نیز گزارش شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.