ادعای جدید درباره احیای دریاچه ارومیه

عیسی کلانتری معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی سازمان محیط زیست و مناطق آزاد تجاری، به برخی از عملکردهای این سازمان طی ۸ سال اخیر اشاره و اظهار کرد: در این مدت ۳۴۷ هزار هکتار جنگل‌کاری و یک میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار بیایان‌زدایی شده است.

وی افزود: در طول این دولت، ۲.۱ میلیون هکتار اراضی چهارگانه تحت پوشش سازمان محیط زیست اضافه شده است و حفاظت از گونه‌های در معرض تهدید نیز از دو گونه به ۲۱ گونه افزایش یافته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه، تعیین حقابه‌های ۳۵ تالاب بزرگ کشور در طول ۴ سال گذشته‌ تعیین شده و با همکاری وزارت نیرو، ۳۷ تالاب دیگر نیز به‌زودی تعیین تکلیف خواهند شد، گفت: تعیین و شناسایی کامل مناطق گرد و غبارخیز کشور به وسعت ۳۳ میلیون هکتار و مهار بخشی از آنها در شهرهای پرجمعیت، به خصوص در استان خوزستان با هزینه ۳۵۰ ملیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی از دیگر اقدامات انجام شده بوده که خوشبختانه در استان خوزستان تقریبا همه مناطق غبارخیز مهار شده است.

کلانتری اضافه کرد: احیای دریاچه ارومیه با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت عملیات اجرایی در ۸ سال گذشته نیز از اقدامات این دولت بوده که ان‌شاءالله تا پایان سال ۱۴۰۶، این دریاچه به تراز اکولوژیکی خودش خواهد رسید. تا امروز بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان برای آن سرمایه‌گذاری شده است.

وی تصریح کرد: تولید روزانه بیش از ۱۴۰ میلیون لیتر سوخت فسیلی، اعم از بنزین و گازوئیل به صورت استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاده که در سال ۹۲، تولید آن صفر لیتر بوده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ارتقای استاندارد موتورهای ساخت داخل به یورو ۵، از ابتدای سال ۹۹ و ارتقای آن در ابتدای سال ۱۴۰۱، به یورو ۶ از دیگر اقدامات سازمان محیط زیست در ۸ سال گذشته بوده است، کاهش ذرات معلق تولیدی از اگزوزهای خودروهای داخلی از ۱.۱ گرم در هر کیلومتر در سال ۹۲ و نیم‌گرم در سال ۹۹، از مهم‌ترین اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه محیط زیست بوده است.

کلانتری تأکید کرد: مهار بخش عمده‌ای از فلرهای نفتی که یکی از عوامل آلایندگی اصلی مناطق نفت‌خیز بوده و نیز به‌روزرسانی و تأیید استانداردهای آلایندگی برای اکثریت فعالیت‌های انسانی، شامل هوا، آب، خاک و سواحل و پایش آنها، از دیگر اقدامات محیط زیستی این دولت در ۸ سال اخیر بوده است.

وی همچنین با بیان اینکه اجرایی شدن تدریس دو واحد درسی اجباری در دروس دانشگاه‌های کشور با دستور رئیس‌جمهور و همکاری وزارت علوم که در دانشگاه مادر به صورت پایلوت آغاز شده است، گفت: این روند در دو سال آینده در کل دانشگاه‌های کشور انجام خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.