روسیه: آمریکا با داعش در افغانستان همدست است

به گفته "ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت خارجه روسیه  ،مسکو به مدارک مهمی دست یافته که نشان می دهد که آمریکا با داعش در افغانستان همدست است .

وی با بیان اینکه مدارک بدست آمده دقیق و با جزئیات کامل است افزود این اسناد و مدارک نشان دهنده همکاری نزدیک آمریکایی ها و داعش است.

«احمدضیا رفعت» عضو سابق جبهه متحد ملی افغانستان و استاد دانشگاه در باره نشست اخیر آمریکا  و اتحادیه اروپا در در شهر رم ایتالیا گفت که در این  نشست شرکت کنندگان بر تشکیل دولت فراگیر ، حق انتخاب رهبران سیاسی، حمایت از حقوق بشر، حقوق زنان، جوانان و اقلیت‌ها، تعهد در مورد مبارزه با تروریسم تاکید شده است که این روند زمانبر است درحالی که باید برقراری آتش بس دائمی و دستیابی به توافق سیاسی دراولویت قرار گیرد.

وی تاکید بر موضوعات مدنی و دموکراتیک از سوی شرکت کنندگان در نشست رم را تلاشی برای فریب افکار عمومی دانست و اظهار کرد تاکید کشورهای غربی بر دولت انتقالی فروپاشی سیاسی افغانستان و سرازیر شدن گروهای تروریستی داعش و القاعده در کشور است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد اگر آمریکا ریگی در کفش ندارد چرا با  برگزاری انتخابات زودهنگام زیر نظر سازمان ملل موافقت نمی کند.

وی افزود در شرایطی که می توانیم بدون مداخله دولت انتخابات برگزار کنیم چه نیازی به فروپاشی سیاسی و طولانی کردن روند انتقال سیاسی است.

این سیاستمدار افغان اضافه کرده است که آمریکا در مرحله نخست، خواستار تشکیل حکومت موقت در افغانستان  شد، وقتی مردم کشور این خطر را درک کردند، طرح دولت مشارکتی را ارائه  و اکنون دولت انتقالی را  برای دستیابی به اهداف خود مطرح کرده است.وی اظهار داشت امریکا به دنبال فروپاشی افغانستان برای دستیابی به اهداف  خود است .

به  گفته رئیس سابق کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان، یک اشتباه سیاسی مردم و حکومت در وضعیت کنونی کافی است که افغانستان تا چندین دهه در شعله آتشی که در ۴۰ سال جنگ‌های اخیر بی‌سابقه خواهد بود، بسوزد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد هم در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد داعش  مواضع خود در اطراف کابل تقویت کرده تا جنگجویان خود را از عراق و سوریه به این کشور منتقل کند.

درادامه این  گزارش اضافه شده است گروه طالبان امیدوار است که شماری از افراد طالبان که مخالف روند صلح هستند را به صفوف خود جذب کند.

شورای امنیت سازمان ملل در ادامه  این گزارش اضافه کرد داعش پس از شکست در ننگرهار و کنر، حالا به استانهای نورستان، بادغیس، سرپل، بغلان، بدخشان و قندوز تغییر مکان کرده‌ اند.

در ادامه این گزارش آمده است شبکه القاعده که شامل شهروندانی از افغانستان،پاکستان ،هند و میانمار هستند  هم اکنون در ۱۵ استان افغانستان از جمله در استانهای شرقی، جنوبی و جنوب ‌شرقی حضور دارد .

شورای امنیت سازمان ملل درادامه این گزارش اضاف کرده است که  "ایمن‌الظواهری"، رهبر القاعده زنده است، اما در افغانستان در بستر بیماری به سر می ‌برد.

چند روزپیش "رحمت الله نبیل" رئیس سابق اداره امنیت ملی افغانستان نیز با اشاره به  پیشروی سریع طالبان و گرفتن سلاح های سنگین و تانک از ارتش افغانستان  بدون هیچ درگیری اعلام کرد که احتمال دارد بزودی این سلاح‌ها و تانکها بدست داعش بیفتد.

شماری از  کارشناسان هشدار می دهند در صورتی  که طرح آمریکا و غرب در تقویت گروههای تروریستی عملی شود نه تنها افغانستان بلکه منطقه درگیرآتش جنگی فراگیر گرفتار خواهد شد .

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.