انتقاد روسیه از اقدام آمریکا؛ بی‌شرمانه بود!

 زاخارووا در نشست خبری مجازی گفت: روز ۲۲ ماه ژوئن شرکت های اینترنتی آمریکایی دسترسی به بیش از ۳۰ رسانه را به بهانه اقدامات امنیتی قطع کردند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه یک روز پس از این واقعه در مورد آن اظهار نظر رسمی شد، گفت: در اطلاعیه خبری وزارت دادگستری آمریکا گفته شد که دادگاه این تصمیم را به دلیل انتشار اخبار نادرست و زیانبار در خاک آمریکا گرفت.

وی افزود: اتهام به انتشار اخبار نادرست از سوی آمریکا مرسوم شده و شیوه مناسبی برای مبارزه با رسانه های نامطلوب و خبرنگارانی شده است که در فهرست ویژه مقامهای آمریکایی قرار گرفته اند.  

به گزارش رسانه ها، وزارت دادگستری آمریکا شامگاه سه‌شنبه (اول تیرماه) با صدور بیانیه‌ای به بهانه «نقض تحریم‌های آمریکا»، دامنه اینترنتی ۳۳ وب‌سایت مورد استفاده اتحادیه رادیوها و تلویزیون اسلامی را توقیف کرد.

 زاخارووا گفت: این اقدام واشنگتن با واکنش قابل انتظار تهران مواجه شد و  سخنگوی وزارت خارجه ایران این اقدام را نمونه بارز نقض آزادی بیان و مورد دیگری از سیاست استانداردهای دوگانه ازسوی آمریکا خواند که من نمی توانم با این اظهارنظر موافقت نکنم زیرا نقض معیارها و اصول بین المللی است و آن را رویکرد غیرسازنده در شرایط ادامه مذاکرات برجام می دانم.

وی ادامه داد: ارزیابی طرف ایرانی را کاملا می پذیریم و حتی می توانیم بیشتر از آن اعلام کنیم و این اقدام واشنگتن معیارهای دوگانه نیست بلکه نقض معیارهای بین المللی است. 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: اقدام بیشرمانه آمریکا در این زمینه  از همه مرزها فراتر رفته و چنین بنظر می رسد که تغییر رهبری کاخ سفید بر رویکرد آمریکا در مورد رسانه های خودی و بیگانه تاثیری نگذاشته است. آمریکا همچنان ادعا می کند که به آزادی بیان احترام می گذارد اما در عمل دسترسی به منابع خبری خارجی متوقف می شود. 

وی در این رابطه به نقض تعهدات بین المللی آمریکا ازجمله در ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر مبنی بر حق مردم برای جستجو و کسب و انتشار اطلاعات و ایده ها از هر وسیله ممکن و بند ۹.۱ سند کپنهاگ سازمان امنیت و همکاری اروپا مورخه سال ۱۹۹۰ در مورد آزادی عقیده و ابراز آن و انتشار اطلاعات اشاره کرد. 

زاخارووا گفت: از شرکت های اینترنتی و دولت آمریکا می خواهیم به اقدامات قانونی بازگشته و از سیاست مسدود کردن رسانه ها صرف نظر کرده و به ارزش های دمکراتیک به نفع گروهی از نخبگان سیاسی در واشنگتن پشت پا نزنند. 

 وی در پایان سخنان خود گفت: از سازمان های بین المللی مربوطه و سازمان های دیده بان حقوق بشر می خواهیم این وضعیت خطرناک بوجود آمده ازسوی آمریکا در مورد رسانه ها را درست ارزیابی کنند.

دیپلمات روس افزود: لازم است که این رویکرد خطرناک آمریکا مورد توجه دقیق نماینده جدید دبیر کل سازمان ملل در امور همکاریهای دیجیتالی قرار گیرد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.