ناو متخلف انگلیس اهداف نظامی داشت؟/ پاسخ پوتین

رئیس جمهور روسیه گفت، ورود ناو انگلیسی به مرزهای آبی این کشور اهداف نظامی داشت و آمریکا هم در این اقدام تحریک‌آمیز سهیم بود.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه ورود اخیر یک ناو انگلیسی به حریم آبی روسیه را تحریک‌آمیز توصیف و آن را محکوم کرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، پوتین در یک نشست پرسخ و پاسخ گفت، ورود تحریک‌آمیز این کشتی جنگی، به مرزهای آبی روسیه «به وضوح اهداف نظامی را دنبال می‌کرد».

رئیس جمهور روسیه در ادامه گفت، علاوه بر انگلیس، آمریکایی‌ها نیز در این اقدام تحریک‌آمیز نقش ایفا کردند.

چهارشنبه هفته گذشته (دوم تیرماه) بود که یک ناو انگلیسی پس از نقص حریم دریایی روسیه در دریای سیاه با شلیک هشدار کشتی جنگی و بمباران اخطار یک جنگنده روس مواجه شد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد علاوه بر شلیک هشدار این کشتی جنگی روس، یک فروند جنگنده سوخو-۲۴ این کشور نیز اطراف این ناو انگلیسی را بمباران کرد. در بیانیه این وزارت تصریح شد: «ناو سلطنتی بریتانیایی "اچ‌ام‌اس دیفندر" که در حال عملیات در شمال شرق دریای سیاه بود، حریم مرزی را نقض کرده و سه کیلومتر وارد آب‌های تحت حاکمیت روسیه در "کیپ فیولنت" شد».

وزارت دفاع انگلیس اما ادعا کرد که ناو این کشور به‌ شکل مسالمت‌آمیز در آب‌های مجاور اوکراین در حرکت بوده و تیری از سوی ناوگان روسیه به سمت آن شلیک نشده است.

با این حال «دمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین این رویارویی را تأیید کرد و مدعی شد چنین حادثه‌ای نشانگر سیاست‌های تهاجمی و تحریک‌آمیز روسیه علیه کی‌یف و متحدان آن است.

اندیشکده آمریکایی «موقوفه کارنگی برای صلح بین‌المللی» درباره این تقابل گزارشی منتشر کرد و نوشت: « کمتر از یک هفته بعد از دیدار بین ولادیمیر پوتین و جو بایدن روسای جمهور روسیه و ایالات متحده در ژنو، حادثه بین بریتانیا و روسیه در سواحل کریمه آزمونی برای خطوط قرمز کرملین بود».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.