پایان رای گیری از ایرانیان مقیم انگلیس

رای گیری از ایرانیان مقیم انگلیس در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که از ساعت ۹ صبح به وقت محلی (ساعت ۱۲.۳۰ به وقت ایران) در یازده شعبه اخذ رای آغاز شده بود، پس از سه ساعت تمدید، ساعت ۲۲ ( ۱:۳۰ دقیقه بامداد به وقت تهران) پایان و شمارش آرا آغاز شد.

در مجموع ۱۱ شعبه رأی در کشور انگلستان پیش‌بینی شده بود که از این تعداد پنج شعبه در مناطق مختلف شهر لندن و شش صندوق دیگر در شهرهای دیگر انگلیس شامل منچستر، بیرمنگام، نیوکاسل، گلاسکو، لیدز و کاردیف مستقر بود.

به دلیل حضور چشمگیر ایرانیان مقیم انگلیس در انتخابات ریاست جمهوری، رای گیری در شعبه اخذ رای در کنسولگری، با ۳ ساعت افزایش، تا ساعت ۲۲ شب تمدید گردیده بود.  رای گیری در سایر شعب اخذ رای در انگلیس، پس از ۲ ساعت تمدید در ساعت ۲۱ امشب، خاتمه یافت.

ایرانیان مقیم انگلیس از ساعت ۹ صبح روز جمعه با حضور در صندوق های اخذ رای، آراء خود را به صندوق انداختند.

گفتنی است تعدادی از مخالفان جمهوری اسلامی روز جمعه عصبانیت خود را از حضور گسترده و پرشور ایرانیان مقیم انگلیس در انتخابات ریاست جمهوری، با پرتاب رنگ به سمت شعبه محل اخذ رای ایرانیان در ساختمان کنسولگری ایران در لندن به نمایش گذاشتند.

اما رای گیری در ساختمان کنسولی به رغم این حرکت مذبوحانه که در حضور پلیس صورت گرفت، بدون هیچ وقفه ای ادامه یافت و جمعیت حاضر نیز با ابراز مخالفت شدید و ابراز ناراحتی با این قبیل حرکات مخالفت کردند.  فردی که اقدام به پرتاب رنگ به سمت ساختمان کنسولگری کرده بود، از سوی پلیس انگلیس بازداشت شد.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه بطور همزمان در سراسر ایران و ۱۳۳ کشور جهان برگزار شد.  در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری بیش از ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار شامل ۲۹ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۳۸ نفر مرد و ۲۹ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۲۶۹ نفر زن واجد شرایط رای دادن هستند.        

همچنین یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر از رای دهندگان، رای اولی واجد شرایط شامل ۷۰۶ هزار و ۹۸۸ نفر مرد و ۶۸۵ هزار و ۱۶۰ نفر زن هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.