اسحاق جهانگیری دیروز در حاشیه جلسه دولت با بیان اینکه انتخابات بر اساس اندیشه امام و آرمان‌های انقلاب مسیر تحقق دموکراسی است‌، گفت: انتخابات بر اقتدار ایران تاثیرگذار است. امیدوارم ۲۸ خرداد به یکی از روزهای خوب و جشن ملی برای مردم تبدیل شود. هم نقش رئیس‌جمهوری در کشور بسیار تعیین‌کننده است، خصوصا در مقطع فعلی که برای منافع خود در دنیا مذاکره می‌کنیم و هم انتخابات شوراهای شهر و روستا مهم است که مسائل بسیاری در شهرها و روستاها می‌تواند از این طریق حل شود. جهانگیری با بیان اینکه میزان مشارکت مردم برای دولت بسیار مهم است، ادامه داد: ولی دیگر مردم باید خودشان در زمینه مشارکت تصمیم بگیرند.

از سوی دیگر محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری نیز دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت با دعوت مردم برای مشارکت در انتخابات تاکید کرد: مردم بدانند با قهر با صندوق مشکل بر طرف نمی‌شود. دولت آینده اگر با مشارکت بالا انتخاب شود حتما انسجام داخلی افزایش می‌یابد و مشکلات بین‌المللی بهتر حل می‌شود.

واعظی با اعلام اینکه دولت وظیفه‌اش این است که در انتخابات بی‌طرف باشد، تاکید کرد: رای مردم، حق‌الناس است و دولت و وزارت کشور باید آن را به‌عنوان امین مردم حفظ کنند، امیدوارم انتخابات به خوبی برگزار شود.

او افزود: مردم به آنچه برخی در داخل و برخی در خارج بیان می‌کنند، توجه نکنند؛ زیرا به‌دنبال دلسرد کردن و ناامید کردن مردم هستند و از برخی مشکلات که به‌دلیل جنگ اقتصادی به وجود آمده سوءاستفاده می‌کنند و به مردم خط می‌دهند یا کمپین راه می‌اندازند؛ اما بدانند مهم‌ترین چیز که سرمایه کشور است، موضوع حق تعیین سرنوشت و مشارکت سیاسی و حضور در پای صندوق رأی است؛ زیرا حکمرانی صحیح از این طریق به وجود می‌آید وانتخاب می‌شود.

بیانیه سیدحسن خمینی

همچنین دیروز سید‌حسن خمینی نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن انتقاد از «بی‌توجهی عمیق به جمهوریت» به‌عنوان علت اصلی نابسامانی‌های اقتصادی و اجتماعی، تاکید کرد: یکی از راه‌های حفظ جمهوریت نظام، دادن «رأی صحیح» است. در متن پیام او آمده است: امروز اگرچه تنگ‌نظری‌ها و رفتار‌های ناصحیح، همگان را بحق نگران میراث تاریخی‌مان کرده است و اگرچه همین بی‌توجهی عمیق به جمهوریت علت اصلی نابسامانی‌های اقتصادی و اجتماعی است، ولی باز هم می‌توان نه با رفتاری سلبی، بلکه با تصمیمی ایجابی به حفاظت از آینده و ساختن امروز و رفع مشکلات معیشتی روزمره همت گمارد.

پیام خاتمی

در میان چهره‌های سیاسی، سید‌محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات نیز در اظهاراتی بر مشارکت مردم در انتخابات تاکید کرد. رئیس دولت اصلاحات در پیامی خطاب به مردم گفت: از مردم می‌خواهم با حضورشان صحنه را به نفع جمهوریت به هم بزنند. به گزارش خبرآنلاین، سیدمحمد خاتمی در پیامی ویدئویی خطاب به مردم بزرگ ایران گفت: امیدوارم مردم ما همت کنند و به عرصه بیایند و رای بدهند. (من درباره نامزدها صحبت نمی‌کنم که شایسته هستند یا نه) اما مردم به صحنه بیایند تا آن طرحی که می‌خواهد یک جریانی به هر قیمتی ولو با کنار زدن مردم و تهدید کردن رأی و آزادی مردم فلان شخص یا فلان جریان را روی کار بیاورد و تحمیل کند، مقابله شود. خاتمی اضافه کرد: حضور مردم در صحنه به هر صورت و هر طریقی که باشد مهم است و اینکه جریانی می‌خواهد صندوق رأی را از کارآیی بیندازد یا به جهت دیگر منحرف کند، حداقل این است که ما نگذاریم چنین اتفاقی رخ دهد.

پیش از این افراد، علی لاریجانی و محمدجواد ظریف با انتشار پیام‌های جداگانه از مردم برای حضور در انتخابات دعوت کرده بودند؛ علی لاریجانی در بیانیه خود با بیان اینکه «برخی رفتارهای نادرست داخلی و خارجی، مزاحمت‌هایی برای حرکت ملت ایجاد کرده؛ اما اراده شما بسیار قوی‌تر از آنهاست» از مردم خواست تا ۲۸خرداد ۱۴۰۰ را به روز ملی سرنوشت بدل کنند. او گفت: گرچه برخی رفتارهای نادرست داخلی و خارجی، مزاحمت‌هایی برای حرکت ملت ایجاد کرده؛ اما اراده شما بسیار قوی‌تر از آنهاست که امید است با مطالبات حق‌طلبانه عموم مردم شریف و قانون‌مدار و عزم مسوولان مربوطه روال‌های ناصحیحی که به اعتماد عمومی ضربه می‌زند، اصلاح شود و درنتیجه اقناع هرچه بیشتر مردم نسبت به عملکرد دستگاه‌ها فراهم آید تا بتوانیم با اتحاد و انسجام ملی بر تمام دشواری‌های داخلی و خارجی فائق آییم. از فرصت باید بهره جست که امام علی (ع) فرمود: «فرصت‌ها مانند ابرزودگذراست؛ پس مغتنم شمارید فرصت‌های نیک را» و آگاهی، آزادگی، دین و مروت را در عزم راسخ خود در پای صندوق‌های رای نمایان کنید. لاریجانی افزود: ملت عزیز در مشکلات سخت تحریم، صبوری کردید؛ ان‌شاءالله ظفر در پیش است که «صبر و ظفر دوستان قدیمند». بهزاد نبوی نیز سه روز پیش با انتشار پیامی تصویری مردم را به مشارکت در انتخابات تشویق کرده بود.

دعوت مجلس خبرگان رهبری

از سوی دیگر، مجلس خبرگان رهبری هم با صدور بیانیه‌ای از مردم برای حضور در انتخابات دعوت به عمل آورد. در این بیانیه که آیت‌الله جنتی، رئیس مجلس خبرگان آن را امضا کرده، آمده است: با توجه به اینکه انتخابات در نظام اسلامی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، همه باید نسبت به آن که سرنوشت کشور را می‌سازد، حساس باشند و برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر آن، تلاش کنند.

همچنین نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها و ائمه جمعه کشور هم در بیانیه‌ای از مردم برای حضور و مشارکت در انتخابات دعوت کردند.  دیروز خانواده سرلشکر شهید قاسم سلیمانی نیز از مردم برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری دعوت کرد.