عراقچی: گروسی احتمالا شناختی از دینامیزم‌های سیاسی در ایران ندارد

مشروح این گفتگو بدین شرح است:

 رافائل گروسی، مدیرکل ‌آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفته برای احیای برجام ضروری‌است تا تشکیل دولت جدید جمهوری اسلامی صبر کرد. آیا واقعا همینطور است؟ 

 آقای گروسی احتمالا شناختی از دینامیزم های سیاسی در ایران ندارد. مذاکرات هسته‌ای یک موضوع کلان سیاست خارجی است و تصمیم گیری های مربوط به آن در مراجع عالی نظام صورت می گیرد. رسیدن به توافق منوط به تامین خواسته‌های کلیدی و رفع نگرانی های اصولی جمهوری اسلامی است و هر زمان که ما به چنین نقطه‌ای برسیم توافق صورت خواهد گرفت، چه در این دولت باشد چه در دولت آینده. البته باید بگویم اکنون بیش از هر زمان در گذشته به یک توافق نزدیک هستیم و شخصا بسیار امیدوارم که توافق در همین دولت صورت گیرد. 

▪️پرسش: موضوعات اصلی مورد اختلاف که هم شما و هم آمریکایی ها از آنها صحبت می کنید کدامند؟  آیا راه حل هایی برای آنها وجود دارد؟ 

 البته موضوعاتی که پشت میزهای مذاکره مورد گفتگو واقع می شوند باید در همان پشت میز در مورد آنها تعیین تکلیف شود نه در رسانه ها. با این حال می توانم به طور کلی بگویم که مشکل اصلی مذاکرات در رویکرد آمریکایی ها است که قادر نیستند اعتیاد مفرط خود به تحریم را کنار بگذارند و هنوز نمی توانند درک کنند که تحریم یک راه حل شکست خورده است. همچنان که در یکی از توئیت های اخیر خود گفتم، ترامپ رفته است اما تحریم های غیرقانونی و جنایت آمیز او همچنان برقرارند. به عنوان یک واقعیت، دولت جدید آمریکا هنوز سیاست فشار حداکثری ترامپ را متوقف نکرده است و تصور می کند آنچه را که ترامپ با حداکثر تهدید و تحریم نتوانست به دست آورد، آنها می توانند پشت میز مذاکره به دست آورند. مذاکراتی که اکنون در جریان می باشد با مسائل فنی بسیار پیچیده و ظریفی روبه‌رو است اما چیزی که برای رسیدن به توافق لازم است، اراده سیاسی همه طرف‌ها است.

▪️پرسش: با توجه به احتمال زیادی که نسبت به انتخاب آقای رئیسی وجود دارد، آیا نگران انتخاب ایشان به عنوان یک رئیس جمهور انقلابی نیستید؟  آیا در صورت انتخاب ایشان مذاکرات متوقف می شود؟ 

 به عنوان یک دیپلمات و مذاکره کننده در موقعیتی نیستم که در مورد مسائل انتخاباتی و کاندیداهای ریاست جمهوری صحبت کنم. با این حال در پاسخ به سوال شما می توانم تاکید کنم که هیچ نگرانی در این رابطه وجود ندارد. مواضع جناب آقای رئیسی در حوزه سیاست خارجی، آن طور که در دوران رقابت های انتخاباتی بیان شد، نشان دهنده یک سیاست واقع بینانه و تعامل گرایانه است که بر مبنای همکاری با جامعه بین الملل و تعامل سازنده اقتصادی قرار دارد. مواضع ایشان در مورد برجام و مذاکرات جاری هم نشان دهنده همین واقع بینی و عملگرایی در سیاست خارجی است. اطمینان دارم در صورت انتخاب ایشان هیچ خللی در مسیر مذاکرات ایجاد نخواهد شد.
 
در عین حال باید بگویم این محاسبه منافع ملی است که موفقیت یا شکست مذاکرات را رقم می زند. ما به دنبال منافع ملت ایران هستیم و اطمینان دارم هر کسی هم که به ریاست جمهوری انتخاب شود همین هدف را دنبال خواهد کرد. ما در این مذاکرات منافع کشور و مردم را می شماریم نه تعداد آرای نامزد های انتخاباتی را. سیاستهای مشخص شده از سوی مراجع عالی کشور دستورالعمل های هیئت مذاکره کننده ایرانی را مشخص می کند و ما تنها در آن مسیر حرکت خواهیم کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.