چه کسانی نیازی به دریافت واکسن کرونا ندارند؟

این تحقیق نشان می‌دهد تعداد زیادی از کارکنان مراقبت‌های بهداشتی، تقریبا همه آن‌هایی که به ویروس کرونا مبتلا شده بودند، در میان کسانی که در گروه زیر می‌گنجند، نبودند؛

قبلا به ویروس مبتلا شده و واکسینه نشده بودند، قبلا به ویروس مبتلا شده و واکسینه شده بودند، هرگز به ویروس مبتلا نشده و واکسینه شده بودند؛

با این حال در افراد واکسینه نشده که قبلا به سارس-کوو ۲ مبتلا نشده بودند، موارد به طور مداوم افزایش می‌یافت.

به گفته محققان، یافته‌ها نشان می‌دهد عفونت طبیعی، ایمنی مشابه واکسیناسیون را فراهم می‌کند، بنابراین افرادی که کووید-۱۹ نداشته‌اند، می‌توانند در اولویت واکسیناسیون قرار بگیرند.

متخصصان می‌گویند برای تعیین میزان دوام ایمنی بعد از بیماری کووید-۱۹، تحقیقات بیشتری لازم است. تا زمانی که این داده‌ها در دسترس نباشد، برخی از متخصصان بیماری‌های عفونی توصیه می‌کنند افرادی که کووید-۱۹ داشته‌اند فعلا یک دوز دریافت کنند. عفونت ممکن است به معنای محافظت باشد. در این مطالعه ۵۲ هزار و ۲۳۸ نفر مشارکت داشتند. از ۲۵۷۹ نفری که قبلا مبتلا به کووید-۱۹ بودند، هزار و ۳۵۹ نفر واکسینه نشده بودند. ۴۹ هزار و ۶۵۹ نفر باقیمانده قبلا کووید-۱۹ نداشتند و ۲۲ هزار و ۷۷۷ نفر از آن‌ها واکسینه شدند.

این افراد از دسامبر سال ۲۰۲۰ تا مه ۲۰۲۱ ردیابی شدند، در این مدت هیچ یک از ۲۵۷۹ نفری که مبتلا به کووید-۱۹ شده بودند (از جمله هزار و ۳۵۹ نفر که واکسینه نشده بودند) به ویروس مبتلا نشدند.

طبق یافته‌ها، واکسیناسیون به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سارس-کوو ۲ را در میان افرادی که قبلا به کووید-۱۹ مبتلا نشده‌اند، کاهش می‌دهد، اما لزوما در میان افرادی که قبلا به آن مبتلا شده‌اند، تاثیر چندانی ندارد، به نظر می‌رسد که این افراد دارای ایمنی مشابه با واکسیناسیون کامل هستند.
 

واکسن کرونا

با توجه به محدودیت در دسترس بودن واکسن در کشور‌های خاص، یافته‌ها بر این باور فزاینده افزوده می‌شود که واکسن‌ها باید در اولویت کسانی باشد که قبلا به کووید-۱۹ مبتلا نشده‌اند. 

دکتر مونیکا گاندی، متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: به احتمال زیاد دوز‌های واکسن در ابتدا برای افرادی که قبلا به کرونا مبتلا نشده‌اند تجویز می‌شود و سپس به سراغ آن‌هایی می‌رویم که در گذشته به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

یک منبع اولیه معتبر نشان می‌دهد که ایمنی در برابر عفونت طبیعی طولانی مدت است و تا ۸ ماه و احتمالا طولانی‌تر باقی خواهد ماند؛ و یک مطالعه نتیجه گرفت عفونت مجدد در افراد قبلا بیمار به همان اندازه‌ای است که افراد واکسینه شده تجربه کرده‌اند.

دکتر اسپنسر کرول، متخصص طب داخلی در مارلبرو، نیوجرسی می‌گوید میزان عفونت مجدد در افراد قبلا آلوده بسیار کم است و به طور کلی یک سیر بالینی کمتر از عفونت اولیه کووید-۱۹ را دنبال می‌کند. سیستم ایمنی بدن ما قوی است و شامل اجزای مختلفی است که برای جلوگیری از بیماری با هم کار می‌کنند.

آنتی بادی‌هایی وجود دارد که سیستم ایمنی بدن ما با قرار گرفتن در معرض یک عامل بیماری‌زا تولید می‌کند. به گفته دکتر آمش آدالجا، دانشمند ارشد مرکز امنیت بهداشت دانشگاه جانز هاپکینز در مریلند و یک متخصص بیماری های‌عفونی، ممکن است با گذشت زمان سطح آنتی بادی کاهش یابد، اما حتی در سطوح پایین‌تر نیز عمل کند، همچنین پاسخ ایمنی با واسطه سلول وجود دارد که شامل سلول‌های B محافظ و سلول‌های T است که به نظر می‌رسد با گذشت زمان و مدت‌ها پس از عفونت افزایش می‌یابند.

به گفته کرول لازم به ذکر است که افراد پاسخ‌های ایمنی متغیر نسبت به عفونت ایجاد می‌کنند. برخی از افراد مبتلا به عفونت مستند، آنتی بادی تولید نمی‌کنند.

واکسن کرونا

چه کسی باید واکسینه شود؟

آدالجا می‌گوید ایمنی طبیعی باید بر سیاست واکسیناسیون تاثیر بگذارد. مصونیت طبیعی بی‌اهمیت نیست و همراه با واکسیناسیون به ایمنی در سطح جمعیت کمک می‌کند. دانشمندان هنوز در حال بررسی این هستند که آیا واکسیناسیون افرادی که قبلا به این عفونت مبتلا شده‌اند فوایدی دارد یا خیر. آن‌ها همچنین در حال بررسی چگونگی مقایسه ایمنی طبیعی با ایمنی در برابر واکسیناسیون هستند.

گاندی در پاسخ به این سوال که آیا افراد قبلا بیمار باید واکسینه شوند؟ گفت: حقیقت این است که اطلاعات کافی وجود ندارد و ما هنوز نمی‌دانیم که مصونیت طبیعی چه مدت طول می‌کشد.

او توصیه می‌کند که فقط دوز اول را دریافت کنید. حتی اگر غیرضروری باشد، این تک دوز می‌تواند به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی عمل کند.

یک مطالعه نشان داد که افراد قبلا بیمار که یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند، در مقایسه با افرادی که عفونت نداشته، اما هر دو دوز واکسن را دریافت کردند، پاسخ آنتی بادی قوی‌تری دارند.

گزارش یک منبع معتبر دیگر نتیجه گرفت که یک دوز در افراد قبلا بیمار پاسخ ایمنی مشابه افرادی که قبلا عفونت نداشته‌اند، اما هر دو دوز را دریافت کرده‌اند ایجاد می‌کند.

آدالجا همچنین برای استراتژی یک دوز گفت: یک دوز واحد از رژیم واکسن دو دوز ممکن است تمام مواردی باشد که برای فرد مبتلا به عفونت قبلی لازم است.

به گفته آدالجا تشخیص اینکه کسی مصونیت طبیعی دارد، از آنجا که با گذشت زمان سطح آنتی بادی کاهش می‌یابد، دشوار است و میزان سلول‌های T بسیار است.

واکسن کرونا

به گفته گاندی ممکن است عوارض جانبی معمول آن‌ها مانند درد در محل تزریق و خستگی بیشتر باشد اما واکسیناسیون بعد از عفونت طبیعی هیچ چیز خطرناکی ندارد. در نهایت ما برای درک طول و دوام ایمنی پس از عفونت به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

کرول گفت: ما همچنین اثرات افتراقی عفونت را بر روی زنان، کودکان و افراد مسن مشاهده می‌کنیم، بنابراین باید طول و قدرت ایمنی را نیز مشخص کنیم، زیرا ممکن است در این گروه‌های مختلف متفاوت باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.