خطیب‌زاده: تمدید توافق بین ایران و آژانس در پروسه بررسی نهایی است

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اشاره به سفر وزیر امور خارجه به برخی کشورهای منطقه‌ای گفت: محمدجواد ظریف فردا(سه‌شنبه) در چارچوب رایزنی‌های مستمر، به جمهوری آذربایجان و ارمنستان سفر خواهد کرد.

ظریف درخصوص تمدید مهلت توافقنامه بین ایران و آژانس انرژی اتمی، گفت: در خصوص تمدید توافق بین ایران و آژانس این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که این موضوع در شورای عالی امنیت ملی مطرح شده است. پس از بررسی های نهایی در اولین فرصت این پروسه طی می‌شود و به سازمان انرژی اتمی ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: توجه به این نکته بسیار ضروری است که این تفاهم دسترسی فراپادمانی به آژانس انرژی اتمی را نخواهد داد. یک تصمیم داخلی در کشور است که آنها فیلمبرداری خود را در چارچوب پروتکل الحاقی داشته باشند، اما هیچ دسترسی به بازرسان آژانس داده نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: اگر این تصمیم مجددا تمدید شود، هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس داده نخواهد شد از این رو اگر در پایان گفتگوهای وین به نتیجه مشخصی برسیم، آن وقت این فیلم‌ها در اختیار آژانس قرار خواهد گرفت که باید تا آن روز صبر کنیم. تصمیم شورای عالی امنیت ملی نیز نهایتا امروز اعلام خواهد شد.

خطیب‌زاده درباره مذاکرات وین نیز گفت: اگر به عرایض بنده و همچنین صحبت‌های عراقچی توجه کنید، کاملاً روشن است که، پیشرفت‌های قابل توجهی داشتیم و هنوز هم فکر می‌کنیم تفاهم در دسترس است.

وی افزود: اگر تصمیم سیاسی در واشنگتن گرفته شود و از ادبیات و رفتار و منش دولت قبلی فاصله گرفته شود و از کمپین فشار حداکثری دور شوند، آنچه باقی مانده، می‌تواند به راحتی به نتیجه برسد. اگر این اتفاق رخ دهد، توافق با مداقه قابل تفاهم است ولی اگر آمریکا برای حفظ آن میراث شکست خورده به وین برگردد، آنچه باقی مانده، می‌تواند طولانی شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: هیچکس در اروپا و آمریکا فراموش نکند اگر امروز برجام زنده است به خاطر صبر راهبردی تهران به خاطر اقدامات با تدبیر ایران و نه به خاطر آنچه که آنها انجام داده‌اند است.

خطیب‌زاده اضافه کرد: ایالات متحده با تمام توان سعی کرد که با بی‌عملی، تمامی ظرفیت‌های بالقوه خود برای بهره‌برداری و انتفاع ایران از برجام را از بین ببرد. این ایران بود که هم اقدامات موثر داشت و هم اقدامات کاهشی خود را در چارچوب برجام انجام داد. لذا باید از این فرصت و از این پنجره فرصت، استفاده لازم را ببرند. این فرصت برای همیشه نخواهد بود.

وی در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت: دراین باره، پاسخ وزیر امور خارجه کافی است. اما لازم است یادآوری کنم دولت ایالات متحده نه‌تنها از برجام خارج شده است بلکه از تمامی تعهدات خود ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز سرپیچی کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: توصیه می‌کنیم بیش از لفاظی‌ها به اقدام عملی فکر کنند. اگر اراده و برداشتن تحریم‌ها را در طرف مقابل ببینیم قطعاً ما نیز پس از راستی‌آزمایی اقدامات لازم خود را انجام می‌دهیم.

خطیب زاده گفت: در خصوص گفتگوها در وین، تنها وقتی به توافق خواهیم رسید که همه آنچه که مد نظر جمهوری اسلامی ایران است و همه آنچه که باید توافق شود، مورد توافق قرار گیرد و اگر این مسئله، یک هفته یا دو هفته یا یک ماه طول بکشد، دقت در این مسیر اولویت اصلی برای ما است. البته اجازه نخواهیم داد که مذاکرات فرسایشی شود.

وی تاکید کرد: گزارش روزانه و منظم برای مقامات عالی نظام ارسال می‌شود تا به صورت همزمان از جزئیات مذاکرات باخبر باشند. اما اینکه آیا گفتگوها قفل شده است!؟ پاسخ منفی است؛ گفتگوها با پیشرفت قابل توجهی در جریان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: در خصوص رفع تحریم‌ها، تحریم‌های بخشی و اقتصادی، موضوعات اصلی توافق، صورت گرفته است و پرانتزهایی که در متن تحریم بوده است، تا حد بسیار زیادی پاک شده است. چند موضوع باقی مانده است که ما همچنان در حال گفتگو هستیم.

خطیب زاده با اشاره به اینکه در مذاکرات هسته‌ای و فنی نیز توافقات خوبی صورت گرفته است، گفت: دوستان در سازمان انرژی اتمی، گفتگوها را پیش برده اند و ما نیز نکات مورد نظر خود را گفته‌ایم و بقیه موضوعات حل شده است.

وی گفت: در خصوص موضوعات اجرایی از جمله راستی‌آزمایی نیز یک تصمیم و اراده سیاسی باید در واشنگتن اتخاذ شود که به جای استفاده از وقت و انرژی وین، برای دفاع از میراث شکست خورده ترامپ مسیر را عوض کنند و به بازگشت تمام و کمال به برجام و تعهدات خود ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ فکر کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اتهامات دولت بحرین نسبت به کشورمان نیز گفت: اتهامات تکراری فاقد هرگونه وجاهت قانونی و حقوقی است. این بانک یک بانک بحرینی بوده است و طبق قوانین بحرین فعالیت می‌کرد. بانک مرکزی بحرین نیز بر کلیه اقدامات آن بانک نظارت داشته است.

خطیب‌زاده تاکید کرد: بعد از چند سال، طرح این مسئله صرفاً یک اتهام سیاسی است از این رو فاقد هرگونه وجاهت قانونی و حقوقی است. این یک اقدام بسیار مخرب است و جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از حقوق خود در کلیه صحنه ها و بخش های مختلف بدون تعارف عمل می‌کند.

وی گفت: عراقچی هیچگاه نگفت که این دور، دور نهایی است. کما اینکه دوره های قبلی نیز می‌توانست به توافق ختم شود. نکات قابل توجه باقی مانده است، که وابسته به تصمیمات سیاسی واشنگتن است. اگر حل شود، توافق قابل دسترسی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: اما من به صراحت می گویم، ما هیچ زمانی را مدنظر خود قرار نمی دهیم تا زمانی که کلیه منافع ملت بزرگ ایران در چارچوب برجام تامین شود؛ به طرف‌های مقابل عرض می‌کنم که باید توان و ظرفیت خود را در خصوص موضوعات غیر برجام متمرکز نکنند.

خطیب‌زاده در واکنش به اخباری در خصوص جلسه مجید تخت روانچی با یکی از سناتورهای آمریکایی، گفت: نمایندگان ما در نیویورک همیشه در چارچوب وظایف ذاتی خود گفتگوهایی با شخصیت‌های آمریکایی داشتند. این گفتگو برخط و آنلاین بوده است.

وی افزود: تخت‌روانچی تاکید کرد که نمی توان از تحریم‌ها به عنوان ابزار فشار بر دولت ایران استفاده شود. او همچنین حمایت بی‌چون و چرای ایالات متحده از رژیم اشغالگر قدس نیز را مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد که، رژیم اشغالگر قدس بخاطر حمایت‌های واشنگتن تاکنون از هرگونه پیگیری‌های حقوقی و قضایی مصون بوده است و این دولت اجازه نداد حتی یک بیانیه آرام در شورای امنیت قرائت شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در نشست تخت‌روانچی، شهروندان زندانی ایرانی در امریکا بود که بر لزوم آزادی آن‌ها و رعایت حقوقشان تاکید کرد.

خطیب‌زاده در واکنش به استمرار جنگ در یمن، گفت: متاسفانه وضعیت یمن خوب نیست و ائتلاف سعودی، جلوی ورود کمک های بشردوستانه به یمن را گرفته است. ما فکر می‌کنیم همچنان جز راهکار سیاسی، راهکاری برای حل موضوع و پایان تراژدی بزرگ انسانی در یمن وجود ندارد.

وی افزود: گفتگوهای خوبی با «مارتین گریفیتس»، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن صورت گرفته است. جمهوری اسلامی ایران نیز همواره آماده بوده است، با هماهنگی کامل دولت یمن این فضا و زمینه را آماده کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در تشریح جلسه روز گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با معاون وزیر امور خارجه گفت: همواره گفتگوهای وزارت امور خارجه با تمامی نهادها در بستر مناسبی انجام می شود. حضور روز گذشته عراقچی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جلسه ای چهار ساعته، در راستای توجیه آنچه که در وین رخ داد، بود و به تمامی سوالات هم پاسخ داد.

خطیب زاده گفت: گزارش کمیسیون هم نشان داد که وزارت امور خارجه با شفافیت کامل تمامی نکات را اعلام کرده است. ما همه در یک راستا، در حال حرکت هستیم و آن نیز، تامین منافع نظام و منافع مردم بزرگ ایران است.

وی تصریح کرد: فکر می‌کنم با همین هم افزایی ها، امکان رسیدن به سطحی از فهم مشترک برای تأمین منافع بیشتر خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، در خصوص تعویق سفر وزیر امور خارجه کشورمان به کشور امارات متحده عربی، گفت: هر زمان شرایط این سفر مهیا شود، سفر انجام خواهد گرفت و فعلا تعویقی صورت نگرفته است.

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگر مهر، در خصوص آخرین اخبار از وضعیت انتخاب سفیر ایران در لندن نیز گفت: سفیر جدید ایران در انگلستان مشخص شده است و از بدنه‌ وزارت امور خارجه است. روند کاری در حال پیگیری است و به زودی این فرد معرفی خواهد شد.

وی همچنین پیرامون انتخابات سوریه، گفت: در خصوص سوریه و انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، در روند آستانه و ژنو، گفتگوهایی برای نوشتن قانون اساسی جدید این کشور صورت گرفته است. اما تا آن زمان حقوق بین الملل، قانون اساسی کنونی را به رسمیت می شناسد و در این چارچوب هم این انتخابات برگزار خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران همواره از روند سیاسی در سوریه حمایت کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: این انتخابات مانند هر فرآیند دموکراتیک دیگر به صلح و ثبات در سوریه می تواند کمک شایانی بکند.

خطیب زاده در تشریح جزئیات سفر ظریف به قاره اروپا، گفت: یکی از مهم ترین ابعاد سفر ظریف به کشورهای اروپایی، دیدار با تجار، مسئولان و فعالان اقتصادی بود. مطمئنا اگر توافقی صورت بگیرد کشورهایی مثل کشورهای جنوب اروپا که در طول دوره تحریم های یکجانبه روابط شان را با ایران حفظ کرده اند، در اولویت هستند.

وی گفت: علاوه بر آن در این سفرها موضوعات دوجانبه و ارتقای روابط سیاسی و دیپلماتیک و همچنین موضوعات بسیار جدی منطقه ای در دستور کار بوده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.