درخواست گوترش برای توقف فوری جنگ در فلسطین

آنتونیو گوترش در نشست اضطراری روز یکشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع تنش در فلسطین و سرزمین‌های اشغالی به ریاست وانگ یی وزیر خارجه چین برگزار شد، افزود: ما امروز در میان جدی‌ترین شدت در غزه و اسرائیل طی سال‌های گذشته دیدار کرده‌ایم.

وی ادامه داد: خصومت ‌های کنونی کاملاً وحشتناک است. این دور از خشونت تنها چرخه‌های مرگ ، ویرانی و ناامیدی را تداوم می بخشد و امیدهای همزیستی و صلح را به افقِ دورتر می کشاند.

دبیرکل سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه "جنگ باید متوقف شود"، اضافه کرد: جنگ باید فوری متوقف شود. موشک‌ها و خمپاره‌ها در یک طرف و بمباران‌های هوایی و توپخانه ای در طرف دیگر باید متوقف شوند. من از همه طرف‌ها درخواست می کنم که به این خواسته توجه کنند.

گوترش خواستار آتش‌بس فوری همه طرف‌های درگیر شد و اظهار کرد: این درگیری ها قبلاً باعث مرگ بی وجدان ، رنج زیاد و آسیب رساندن به زیرساخت های حیاتی شده است. من از تعداد فزاینده کشته شدگان غیرنظامیان فلسطینی از جمله بسیاری از زنان و کودکان از حملات هوایی اسرائیل به غزه دلهره دارم. من همچنین از تلفات اسرائیل در موشک های پرتاب شده از غزه ابراز تأسف می کنم.

وی افزود: من همچنین به شدت نگران درگیری‌های شدید بین نیروهای امنیتی اسرائیل و فلسطینیان در سراسر کرانه باختری اشغالی از جمله شرق بیت المقدس جایی که برخی از خانواده های فلسطینی در معرض تهدید اخراج هستند ، هستم.

دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به خشونت گروه‌های اوباش اسرائیلی هشدار داد و گفت: سران همه طرفها وظیفه دارند شعارهای التهابی را مهار و تنش‌های فزاینده را آرام کنند.

گوترش اظهار کرد: این درگیری ها باعث می شود اسرائیلی ها و فلسطینی ها به مارپیچی از خشونت کشیده شوند، عواقب ویرانگری برای جامعه و کل منطقه داشته باشد و به طور بالقوه یک مکان جدید بی‌ثباتی خطرناک ایجاد کند.

وی تاکید کرد: این امکان دارد که نه تنها در سرزمین فلسطین اشغالی و اسرائیل ، بلکه در کل منطقه ، یک بحران امنیتی و انسانی کنترل ناپذیر و دامن زدن به یک بحران انسانی کنترل‌ناشدنی و تقویت بیشتر افراط گرایی ایجاد کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد تصریح کرد: این درگیری‌ها هزاران فلسطینی را مجبور به ترک خانه های خود در غزه و پناه گرفتن در مدارس ، مساجد و مکان های دیگر با دسترسی محدود به آب ، غذا ، بهداشت و خدمات بهداشتی کرده است.

گوترش یادآور شد: به دلیل بیماری همه گیر کووید-۱۹، بیمارستان ها در حال حاضر بیش از حد در تنگنا قرار گرفته‌اند. در همین حال ، غیرنظامیان اسرائیلی در ترس موشک های پرتاب شده از غزه زندگی می کنند.

وی اظهار کرد: من از حمله به یک اردوگاه پناهجویان در غزه که در آن ۱۰ نفر از یک خانواده کشته شدند، وحشت کردم. از تأسیسات بشردوستانه باید محافظت شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به انهدام برج الجلا که دفاتر برخی رسانه‌ها هم در آن بود، گفت: روزنامه نگاران باید اجازه داشته باشند بدون ترس و آزار کار کنند. تخریب دفاتر رسانه ای در غزه بسیار نگران کننده است.

گوترش افزود: کشتار امروز نیز ادامه داشته است. این چرخه بی معنی خونریزی ، وحشت و ویرانی باید فوری متوقف شود. همه طرفین باید به قوانین بین المللی بشردوستانه و حقوق بین الملل حقوق بشر احترام بگذارند. جایگاه اماکن متبرکه باید حفظ و احترام گذاشته شود.

وی تصریح کرد: بگذارید تکرار کنم که سازمان ملل متحد به همکاری با اسرائیلی ها و فلسطینی ها و با شرکای بین المللی و منطقه ای ما ، از جمله چهار جانبه خاورمیانه ، برای تحقق یک صلح پایدار و عادلانه ، بسیار متعهد است.

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: من با بسیاری از رابط‌های مربوطه در ارتباط هستم و مجدداً از طرفین می خواهم که اجازه دهند تلاش‌های میانجیگری تشدید و موفق شوند.

گوترش ادامه داد: تنها راه پیشرفت، بازگشت به مذاکرات با هدف دو کشور ، زندگی در کنار هم در صلح ، امنیت و به رسمیت شناختن متقابل ، با قدس به عنوان پایتخت هر دو کشور ، بر اساس قطعنامه‌های مرتبط سازمان ملل، قوانین بین المللی و توافق‌های قبلی است.  

وی تاکید کرد: هرچه این چرخه خشونت ادامه یابد ، رسیدن به آن هدف نهایی چالش برانگیزتر خواهد بود. فقط یک راه حل سیاسی پایدار مورد مذاکره ، یک بار برای همیشه ، به این چرخه های ویرانگر خشونت خاتمه می‌دهد و به آینده صلح آمیز فلسطینی ها و اسرائیلی ها منجر خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.