تاکید دبیرکل سازمان ملل متحد بر توقف جنگ یمن

دبیرکل سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه سالها روشن بوده است که هیچ راه حل نظامی در یمن وجود ندارد، گفت: این جنگ نسل کل یمنی‌ها را می‌بلعد و باید متوقف شود.

آنتونیو گوترش روز دوشنبه در افتتاحیه نشست عالی رتبه درباره یمن که به میزبانی سوئد و سوئیس برگزار شد، افزود: امروز ، قحطی در حال نابود کردن یمن است.

وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از گرسنگی و از دست رفتن جان میلیون‌ها انسان در این کشور، اظهار کرد: بیش از ۲۰ میلیون یمنی به کمک و حمایت بشردوستانه احتیاج دارند و زنان و کودکان بیشترین آسیب را دیده‌اند. این بدان معناست که از هر سه نفر،۲ نفر در یمن به کمک‌های غذایی، مراقبت‌های بهداشتی یا سایر حمایت‌های نجات‌دهنده سازمان‌های بشردوستانه نیاز دارند.

دبیرکل سازمان ملل متحد با پیش‌بینی گرسنگی بیش از ۱۶ میلیون نفر در امسال، ادامه داد: تقریباً ۵۰هزار یمنی در شرایطی شبیه قحطی از گرسنگی می‌میرند. بدترین گرسنگی در مناطقی است که تحت تأثیر درگیری قرار دارند.

گوترش بدون اشاره به حدود ۶ سال تهاجم رژیم سعودی به همسایه جنوبی خود، اضافه کرد: چهار میلیون نفر در سراسر یمن مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. حمله اخیر حوثی‌ها در مارب آوارگی صدها هزار نفر دیگر را تهدید می‌کند. سال گذشته، درگیری در یمن بیش از ۲ هزار غیرنظامی را کشته یا زخمی، اقتصاد را ویران و خدمات عمومی را تخریب کرده است.

وی همه گیری کرونا را یکی دیگر از تهدیدات کشنده در یمن دانست و اظهار کرد: برای بیشتر مردم ، زندگی در یمن اکنون غیرقابل تحمل است. دوران کودکی در یمن نوع خاصی از جهنم است. کودکان یمنی گرسنه هستند. امسال تقریباً نیمی از کودکان زیر پنج سال در یمن از سوء تغذیه حاد رنج می برند.

دبیرکل سازمان ملل متحد با بیان اینکه ۴۰۰ هزار نفر از این کودکان دچار سوء تغذیه شدید هستند و می‌توانند بدون درمان فوری، جان دهند. کودکان گرسنه حتی در معرض بیماری‌های قابل پیشگیری چون وبا، دیفتری و سرخک نیز هستند. هر ۱۰ دقیقه یک کودک در یمن به دلیل بیماری‌هایی از این دست، بیهوده می میرد و هر روز، کودکان یمنی در درگیری کشته یا معلول می‌شوند.

گوترش با اشاره به اینکه مراکز درمانی یمن فاقد دارو و تجهیزات لازم برای درمان این کودکان هستند، تصریح کرد: این جنگ نسل کل یمنی‌ها را می‌بلعد و باید متوقف شود. سالها روشن بوده است که هیچ راه حل نظامی در یمن وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: تنها راه دستیابی به صلح از طریق آتش بس فوری و سراسری و مجموعه اقدامات اعتماد سازی است و به دنبال آن یک فرایند سیاسی فراگیر به رهبری یمنی‌ها تحت حمایت سازمان ملل متحد و پشتیبانی جامعه جهانی انجام می‌شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد: مردم یمن آنچه را که می‌خواهند بیان کرده اند؛ حمایت جهانی برای نجات زندگ، مشارکت سیاسی مسالمت‌آمیز، حکمرانی پاسخگو، شهروندی برابر و عدالت اقتصادی. من از همه طرف‌ها می‌خواهم که برای دستیابی به یک راه حل مسالمت‌آمیز برای این درگیری، با مارتین گریفیث فرستاده ویژه من همکاری کنند.

گوترش با بیان اینکه این پنجمین نشست درباره تعهد سطح بالا برای پاسخگویی به بحران انسانی یمن است، گفت: واقعیت تلخ این است که اگر جنگ به پایان نرسد، ما سال آینده هم نشست ششم را برگزار خواهیم کرد. ما باید برای نجات جان مردم، جلوگیری از قحطی گسترده و ایجاد راهی برای صلح، فرصتی ایجاد و استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اوضاع بشردوستانه در یمن هرگز بدتر از این نبوده است، اظهار کرد: اما سال گذشته بودجه بشردوستانه کاهش یافت. ما ۱.۹ میلیارد دلار دریافت کردیم - فقط نیمی از آنچه که نیاز داشتیم و نیمی از آنچه سال قبل دریافت کردیم. در همان زمان ، ارزش پول یمن سقوط کرد و حواله‌های یمنی های خارج از کشور به دلیل همه‌گیری متوقف شد که اقتصاد را در همه جا خشکانده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه اکنون باید به این درگیری بی معنی خاتمه دهیم و بلافاصله با عواقب عظیم آن مقابله کنیم، گفت: این لحظه، لحظه دست برداشتن از یمن نیست. ما باید سطح بودجه‌ای را که در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ داشتیم، برابر کنیم و از آن پیشی بگیریم. امسال برای حمایت از ۱۶ میلیون یمنی در آستانه فاجعه، به ۳.۸۵ میلیارد دلار نیاز داریم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.