هادی خامنه‌ای: اصلاح‌طلبان به گونه‌ای از مقاومت دفاع کرده‌اند که تقابلی با منافع ملی نداشته باشد

حجت الاسلام و المسلمین سیدهادی خامنه ای گفت: شعار «نه غزه، نه لبنان» به صورت مشکوک از سوی جریان‌هایی با هدف انحراف اعتراضات مردم مطرح شد و نسبتی با آرمان‌های اصلاح‌طلبانه ندارد.

مشروح گفت و گو با حجت الاسلام و المسلمین سیدهادی خامنه ای در  پی می آید:

*تحلیل شما از هجوم جدید رژیم صهیونیستی به غزه چیست؟

رژیم صهیونیستی از ابتدای ورود به سرزمین فلسطین با منطق زور، کشتار و ترور کار خود را شروع کرد و در طول هفتاد سال گذشته با همین روش به حیات خود ادامه داده است.

هدف کوتاه مدت این رژیم پیشگیری از شکست دولت افراطی نتانیاهو و سرپوش گذاشتن بر مشکلات داخلی رژیم صهیونیستی و ایجاد نوعی وفاق میان خودشان و جلب حمایت‌های بیشتر دولت جدید آمریکاست.

هدف بلند مدت‌ آن‌ها هم فعال نگه داشتن ماشین سرکوب و تشدید نزاع در منطقه خاورمیانه است. اساساً این رژیم و بهتر است بگوییم صهیونیسم جهانی همیشه سعی داشته‌ یک دردسر و مزاحم دائمی برای ملت‌های مسلمان وجود داشته باشد؛ و کشورهای اسلامی را از رسیدن به توسعه و ترقی در زمینه‌های گوناگون و اتحاد با یکدیگر جهت دفاع از کیان خود باز دارد و کشورهای اسلامی را همواره در حیرت، سرگردانی، بلاتکلیفی و نگرانی از آینده و در حال اختلاف و برخوردهای داخلی و درگیری با آفاتی مانند طالبان، داعش و امثال آن نگه دارد.

حملات مکرر رژیم صهیونیستی به اماکن مسکونی مردم مظلوم فلسطین و تخریب خانه‌ها و مغازه‌ها ضمن آنکه از بی رحمی، شقاوت و توحش ذاتی آن‌ها حکایت دارد، حاکی از هدف آن‌ها در یکدست کردن فلسطین و اخراج همه فلسطینی‌ها و سپس تجاوز به کشورهای دیگر است، پس جای هیچگونه کوتاهی و انفعال در برابر این رژیم جعلی و متجاوز نیست.

امام خمینی(س) دقیقا با توجه به چنین تحلیلی بود که از روزهای نخست شروع نهضت در سال های 41 و 42 فرمود اسرائیل بزرگترین خطر است و در زمان رژیم شاه یکی از تأکیدهای الزامی ساواک به مبارزان این بود که مطلقا نباید درباره اسرائیل حرفی بگویند و مرحوم هاشمی رفسنجانی به خاطر ترجمه کتابی از اکرم زعیتر به نام «سرگذشت فلسطین» ماه‌ها زیر سخت‌ترین شکنجه‌های رژیم قرار گرفت. با این اوصاف روشن است که بقای رژیم صهیونیستی نه فقط برای فلسطین که برای همه مسلمانان و موحدان و پیروان ادیان غیر توحیدی تهدید است. امروز مردم دنیا با هر مذهب و سلیقه و گرایشی این مسأله را به خوبی درک کرده‌اند و به همین علت می‌بینیم که موج مخالفت با اقدامات ددمنشانه آن فراگیر است.

اصلاح‌طلبان همواره به گونه‌ای از مقاومت دفاع کرده‌اند که تقابلی با منافع ملی نداشته باشد

*راه حل مقابله با این تجاوزگری کدام است؟

این راه حل را در دو سطح باید جستجو کرد، سطح اول بسیج افکار عمومی دنیا و همراه سازی همه آزادیخواهان و عدالت طلبان و روشنفکران مستقل دنیاست که از طریق دیپلماسی عمومی و فشار به حکومت‌ها باید در دستور کار قرار گیرد و از ایده رفراندوم مردم و ساکنان اصلی فلسطین دفاع نمود که مقام معظم رهبری هم بارها بر آن تاکید کرده‌اند و در سطح دوم باید مقاومت در سرزمین‌های اشغالی را تقویت نمود، زیرا راه حل هر مسئله به کیفیت ایجاد همان مسئله بستگی دارد. اگر رژیم صهیونیستی نتیجه گفتگوی منطقی و منصفانه با صاحبان اصلی فلسطین می‌بود، راه حل آن هم گفتگو بود؛ اما همه دنیا می‌دانند که چنین نبوده است. با زور، ترور، کشتار، نسل کشی، حیله و نیرنگ به سرزمین فلسطین هجوم آوردند و امروز که ملت‌ها بیدار شده‌اند و مقاومت فلسطین از توان بالای نظامی و پشتوانه مردمی در داخل سرزمین‌های اشغالی و خارج از آن برخوردار است، باید با قدرت با آن مقابله نمود. این مهم در سال‌های اخیر با همت عزیزانی چون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به بهترین وجه انجام شد. قدرت دفاعی مقاومت، امروز مرهون خدمات این شهید بزرگوار است.

سیدهادی خامنه ای: شعار «نه غزه، نه لبنان» نسبتی با آرمان‌های اصلاح‌طلبانه ندارد

*فلسطین در دیدگاه اصلاح طلبان چه جایگاهی دارد؟ آیا شعارهایی چون «نه غزه نه لبنان» نسبتی با این جریان و شخصیت های برجسته آن دارد؟

اولاً اصلاح‌طلبان جریانی ریشه‌دار و گسترده هستند که نگاه‌شان مبتنی بر آرمان‌های انقلاب اسلامی و اندیشه‌های امام خمینی شکل گرفته است. یکی از اولویت‌های چهره‌های فعلی اصلاح طلب در سال‌های مبارزه علیه رژیم شاه مخالفت با رژیم اسرائیل بود و در سال‌های پس از انقلاب هم همیشه در همین مسیر گام برداشته‌اند و کسی نمی‌تواند دراین مهم تردید ایجاد کند. نگاه اصلاح طلبان به موضوع فلسطین ادامه نگاه بزرگانی چون آقای مطهری، آقای بهشتی، آقای طالقانی و امام موسی صدر است.

 اتفاقاً یکی از خدمات مهم دوستان اصلاح طلب این بوده که همواره در داخل و خارج، پیشگام دفاع عقلانی و به روز از مفهوم مقاومت منطبق با حقوق اساسی انسان‌ها بوده‌اند.

شعار «نه غزه، نه لبنان» نسبتی با آرمان‌های اصلاح‌طلبانه ندارد

چهره‌های اصلاح‌طلب همواره به گونه‌ای از مقاومت دفاع کرده‌اند که تقابلی با منافع ملی نداشته باشد و اگر در مقاطعی نسبت به موضوع فلسطین شبهات و ابهاماتی در سطح جامعه ایجاد شده محصول عملکرد نابخردانه دیگران است. مسئولانی که امروز مشخص شده ادعای دشمنی‌شان با اسرائیل و مواضع هیجان‌زده قبلی‌شان شعاری بیش نبوده است و عملکرد همان‌ها موجب رنجش مردم شد. باید توجه داشت که دفاع از حقوق مردم فلسطین و آزادی قدس شریف هیچ منافاتی با نقد و اعتراض به عملکرد بعضی از مسئولین ندارد؛ هر کدام از این دو در جای خود مهم هستند.

شعار «نه غزه، نه لبنان» به صورت مشکوک از سوی جریان‌هایی با هدف انحراف اعتراضات مردم مطرح شد و نسبتی با آرمان‌های اصلاح‌طلبانه ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.