بالا رفتن  بازدهی اوراق در تمامی سررسیدها

در بازار اوراق بدهی نرخ های بازدهی در تمامی سررسید ها افزایش یافته است. تعقیب روند نرخ سود در سررسید های مختلف نشان می دهد از ابتدا سال ۱۴۰۰ نرخ های سود در سررسید یک ساله، دو ساله و سه ساله تغییر کانال داده است. با توجه به اهمیتی که این نرخ در بازار دارد می توان گفت یکی از متغیرهای مرجع در اقتصاد ایران روند صعودی دارد. این نرخ بیانگر انتظارات بازدهی سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بازارهای مطمئن است.

روند نرخ سود در در هفته جاری

در هفته سوم اردبیهشت، نرخ سود در سررسید های مختلف در یک نقطه قرار گرفته اند حضور نرخ های سود در یک نقطه نشان می دهد تمامی این نرخ ها در نیمه کانال ۲۲ درصد هستند.

نرخهای بازده در کلیه سررسیدها در حالی از نیمه دوم فروردین افزایش یافته و از حدود ۲۱ درصد به نرخهای بالاتر از ۲۲.۵ درصد رسیده که در ابتدای ۱۴۰۰ نرخهای بازده در روند نزولی قرار داشتند و تا ۲۱ درصد کاهش یافتند.

نرخ سود آتی که بیانگر انتظارت بازدهی در یک سال آینده است نیز در محدوده ۲۲.۵ درصد قرار دارد که در مقایسه با هفته های قبل نیم واحد درصد رشد داشته است. رابطه نرخ سود و اوراق منشتر شده در این بازار معکوس است و وقتی نرخ سود بالا می رود دلیل آن کاهش قیمت اوراق است. قیمت اوراق وقتی پایین می آید که تقاضا برای خرید کمتر از میزان عرضه باشد از دید برخی کارشناسان افزایش نرخهای بازده در هفته های اخیر ناشی از سیاستهای اتخاذ شده برای حفظ شاخص بورس است. فشار بر نهادهای مالی برای خرید سهام نتیجه ای به صورت عرضه بیشتر اوراق یا کاهش تقاضا برای اوراق خواهد داشت که منجر به کاهش قیمتها و افزایش نرخها در بازار اوراق میشود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.