تاکید بر بی‌عارضه بودن تزریق واکسن ایران - کوبا

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از نبود عارضه در هموطنانی که واکسن ایران کوبا را تزریق کردند خبر داد.

دکتر محمدمهدی گویا در حاشیه بازدید از سایت تزریق واکسن ایران کوبا در دانشگاه علوم‌پزشکی بابل، تصریح کرد: یکی از مدرن ترین واکسن های دنیا در مرحله کارآزمایی قرار دارد و تاکنون بیش از ۱۲ هزار نفر در هشت شهر تزریق کردند که حتی یک عارضه هم در این افراد گزارش نشده است.

وی با اشاره به آغاز روند کاهشی پیک چهارم همه گیری کرونا در کشور، گفت: خوشبختانه موارد بیماری در حال کم شدن است اما این هنوز نگرانی ما رو برطرف نکرده و بایستی کارهای زیادی صورت بگیرد تا اطمینان حاصل شود و وضعیت ما به یک وضعیت با ثبات تبدیل شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: مهم ترین ابزاری که در این دنیا برای مقابله با این بیماری وجود دارد واکسیناسیون است و تا وقتی جمعیتی به اندازه ۷۰ درصد کل کشور را واکسینه نکردیم نمی توانیم اطمینان پیدا کنیم که بیماری در کشور تحت کنترل در آمده است.

گویا بیان کرد: نمونه‌های جدید این ویروس وقتی در دنیا شناسایی می‌شوند هر کدام به نوع خود در دنیا نگرانی بیشتری ایجاد می‌کنند چرا که این گونه های جدید ممکن است چند ویژگی داشته باشند به همین دلیل به آن گونه های نگران کننده گفته می‌شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: ویژگی جهش های جدید ویروس کرونا، قدرت سرایت بالا نسبت به ویروس اصلی است و همچنین ممکن است جهش های جدید به واکسن مقاوم باشند و واکسن روی آنها موثر نباشد.

گویا بیان کرد: خوشبختانه واکسنی که در دست ساخت انستیتو پاستور  هست به گونه‌ای است که می‌تواند با گونه‌های جدید مقابله کند و حتی در مقابل جهش هایی که در آینده رخ خواهند داد به سرعت قابل باز مهندسی هستند و میشود واکسن را تغییر داد تا گونه جدید را هم تحت پوشش قرار دهد.

وی افزود: این را بدانیم که واکسن به تنهایی مانع همه گیری نیست و مردم باید علاوه بر واکسینه شدن نکات بهداشتی هایی که تا بحال توصیه شده را نیز حتما رعایت کنند و خصوصا این گردهمایی ها و جمع شدن ها را مدیریت کنند به خصوص ظرف روزهای آینده نا انشاالله اتفاق جدیدی رخ ندهد.

گویا با اشاره به اینکه نگرانی های ما در مورد بیماری کووید ۱۹ کماکان به جای خود باقی است، گفت: هنوز پیک چهارم را بطور کامل پشت سر نگذاشتیم و افزایش مسافرت ها، ترددها و گردهمایی نگران کننده است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: در صورت عدم رعایت نکات بهداشت را در شرایط فعلی امکان اینکه این بیماری برگردد بسیار زیاد است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.