ایمنی بعد از ابتلا به کرونا پایدارتر از واکسن است؟

حسین کیوانی، ویروس شناس گفت: واکسن کمک می کند افراد جامعه ایمن شوند به عبارتی واکسیناسیون کمک می کند تا در جامعه به ایمنی گروهی (یعنی حدود ۷۰ درصد مردم ایمن باشند) برسیم. تا زمانی که به این مقدار از ایمنی نرسیم، روند بیماری کماکان ادامه خواهد یافت.

وی تاکید کرد که تا قبل از رسیدن به این درصد از ایمنی، افراد باید به دقت پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند تا دچار بیماری کرونا نشوند و در صورت ابتلا هم شناسایی بیمار در اسرع وقت انجام شود و قبل از بهبودی کامل و از بین رفتن کامل علایم که معمولا دو تا سه هفته طول می کشد، باید شرایط قرنطینه رعایت شود.

کیوانی در پاسخ به این سوال که آیا بهبودیافتگان نیازی به تزریق واکسن کرونا دارند؟ گفت: بر اساس شواهد و بررسی ها تاکنون، این افراد نیاز به تزریق واکسن کرونا ندارند.

سرعت انتشار ویروس کرونا افزایش یافت

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: سرعت انتشار ویروس کرونا نسبت به سایر ویروس ها بالاتر بود که با پیدا شدن شکل جهش یافته آن در انگلیس این سرعت افزایش یافته و مردم بیشتر در معرض بیماری قرار می گیرند.

وی با اشاره به اینکه جهش جزو ذات ویروس کرونا است، گفت: تاکنون این ویروس جهش های فراوانی داشته که اغلب آنها اهمیت چندانی نداشته اما در مواردی جهش هایی به وجود آمده که سبب افزایش سرایت پذیری ویروس شده است.

کیوانی بیان داشت: ویروس کرونا در هر جامعه ای می تواند جهش ژنتیکی داشته باشد به عبارتی این ویروس از نظر بالینی در نژادهای مختلف می تواند به صورت های متفاوت بروز پیدا کند که نشان می دهد که مردم باید جدی تر پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و با ساده انگاری خود را در معرض بیماری کرونا قرار ندهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.