آغاز واکسیناسیون پیش‌از 1400

همان زمان اعلام شد که پروازهای انگلیس به ایران به تعلیق درآمده است اما به نظر می‌رسد که ویروس جهش یافته کرونا راه خود را به ایران باز کرده است و تاکنون پنج نفر در کشور به ویروس کرونای انگلیسی مبتلا هستند. در همین ارتباط روز گذشته وزیر بهداشت گفت: بعد از موردی که قبلا از ویروس جهش‌یافته کرونا اعلام کردم، در ردیابی‌هایی که برای ویروس جدید انجام می‌دهیم، یک خانواده ایرانی که مسافرتی به اروپا داشتند و به کشور بازگشتند، علامت پیدا کردند. گرچه که مسافران با PCR منفی وارد کشور می‌شوند اما با سامانه‌ای مرتب رصد می‌کنیم و این افراد در خانه‌ها قرنطینه می‌مانند و به محض شروع علائم نمونه‌گیری می‌کنیم. به گزارش «ایسنا» وی افزود: در مجموع یکی از هموطنان که با خانواده به خارج از کشور سفر کرده بودند، علامت پیدا کرد. وی در خانه قرنطینه بود. پنج‌شنبه گذشته تست‌های لازم را گرفتیم و بررسی‌های مجدد انجام شد. نهایت شب گذشته ساعت ۱۱:۳۰ به من خبر دادند این چهار مورد هم در آزمایشگاه ریفرانس ما از نوع ویروس موتاسیون یافته انگلیسی است. وزیر بهداشت با اشاره به تفاوت ویروس انگلیسی گفت: ویروس جدید ۱۰ برابر بیشتر از ویروس اولیه خطرناک‌تر است. او در عین حال گفت که تا کنون از نمونه‌های ارسال شده هیچ نمونه‌ای از ویروس خطرناک و جهش‌یافته جدید در استان مازندران تایید نشده است. در ادامه وزیر بهداشت، در دستوری تاکید کرد: با توجه به گسترش ویروس جهش‌یافته در اکثر کشورهای اروپایی، کلیه مسافرانی که از مقصد اروپا به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم از مرزهای هوایی، زمینی و دریایی وارد کشور می‌شوند، ضروری است علاوه بر تست مجدد در مبادی ورودی، به مدت مناسب و منطبق با پروتکل‌های مربوطه در محل سکونت به‌صورت قرنطینه به سر برند. نمکی همچنین تصریح کرد: همکاران بهداشتی مکلفند همه روزه در مورد سلامتی و ردیابی علائم بیماری به طریق مقتضی پیگیری کنند و در صورت مثبت شدن تست فرد مذکور یا بروز علائم در وی افراد مستقیم مرتبط از جمله خانواده و همچنین افراد غیرمستقیم مرتبط مانند رانندگانی که در ایاب و ذهاب آنان نقش داشتند، از لحاظ تست و سایر موارد مورد بررسی قرار گیرند. وی در ادامه دستور خود تصریح کرد: در خصوص ورود مسافران غیراروپایی همان‌گونه که قبلا اعلام شده، ضروری است سطح بررسی‌ها و مراقبت‌های لازمه را افزایش داده و با پروتکل‌های سختگیرانه‌تر امکان هرگونه مغفول ماندن موارد مبتلا مرتفع شود.

کاهش مجدد میزان جان‌باختگان

ورود ویروس جهش‌یافته کرونا به کشور در شرایطی تایید شده است که از چند روز پیش میزان موارد ابتلا و جان‌باختگان کرونا در کشور به شدت کاهش یافته است. آن‌طور که وزارت بهداشت اعلام کرده است طی ۲۴ ساعت گذشته ۷۱ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۶ هزار و ۱۷۱ نفر رسید. سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت همچنین از شناسایی ۵۹۶۸ بیمار جدید کووید-۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد که از میان آنها ۴۱۷ نفر بستری شدند. ارقامی که از سیر نزولی کرونا در کشور حکایت می‌کند. البته همچنان ۴۶۶۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

هشدار در مورد شرایط شکننده تهران

اما به‌رغم کاهش آمار کرونایی در کشور مقامات نگران پیک این بیماری طی دو ماه پیش رو خصوصا اسفند هستند. همچنان که روز گذشته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: روند بیماری در کشور به‌گونه‌ای است که ۸۰ درصد کاهش بستری و ۷۰ درصد کاهش مرگ و میر را داشتیم. ویروس ضعیف‌تر نشده است و این آمار به دلیل کمک و رعایت مردم است. وی افزود: به شدت نگران پیک مجدد در اواخر بهمن و اوایل اسفندماه هستیم، زیرا بازگشایی‌ها صورت گرفته و هوا سردتر شده است.  از سوی دیگر علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران هم شرایط کنونی تهران را بسیار شکننده اعلام کرد و گفت: با تغییر وضعیت کرونایی از نارنجی به زرد نباید تصور کنیم که این شرایط پایدار است، مردم به وضعیت زرد کرونایی دل خوش نکنند. این هشدارها در شرایطی مطرح می‌شود که روز شنبه وضعیت اکثر شهرهای ایران به جز استان‌های شمالی کشور زرد و برخی آبی شد و ممنوعیت سفر از شهرهای زرد رنگ به یکدیگر پس از دو ماه رفع شده است.

آغاز واکسیناسیون کرونا قبل از عید

در کنار کاهش آمار کرونایی و هشدارها درخصوص عادی‌انگاری وضعیت، برنامه واکسیناسیون کرونا نیز به‌صورت جدی دنبال می‌شود. در همین راستا روزگذشته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: بر اساس برنامه سند واکسیناسیون قبل از پایان سال واکسیناسیون آغاز خواهد شد و تمام تلاشمان این است که فاز یک دریافت واکسن را قبل از سال جدید انجام دهیم. روز شنبه حسن روحانی رئیس‌جمهوری و رئیسی برنامه مذکور را در چهار فاز تبیین کرده بودند.

نامه سازمان نظام پزشکی به رئیس‌جمهور

همزمان روز گذشته روسای سه رکن سازمان نظام پزشکی به همراه رئیس مجمع انجمن‌های علمی کشور در نامه‌ای به ریاست جمهوری خواستار به کارگیری تمام مساعی دولت برای تهیه واکسن مطمئن و مورد تایید مراجع علمی از طرق مختلف و با استفاده از همه ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی شدند.  به گزارش «ایسنا» بنابر اعلام روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، دربخشی از نامه محمدرضا ظفرقندی - رئیس کل، مصطفی معین – رئیس شورای عالی و عباس آقازاده مسرور – رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی و همچنین ایرج فاضل – رئیس مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران، خطاب به رئیس‌جمهور تاکید شده است که امروز مهم‌ترین مقوله حوزه سلامت در جهان، مواجهه صحیح، علمی و مدبرانه در مقابل همه‌گیری بیماری کرونا و تنها راه غلبه و قطع زنجیره این بیماری مهلک که هر روز جان انسان‌های زیادی را تهدید می‌کند تامین سریع و استفاده از واکسن مناسب و موثر بر اساس اولویت‌های تعیین شده است. در ادامه این مطلب با اشاره به آغاز واکسیناسیون در برخی از کشورهای منطقه آمده است: جناب آقای رئیس‌جمهور، امروز اولویت تهیه و خرید واکسن، نیازی حیاتی و ضروری است که باید صرفا بر اساس نگرشی علمی و بر اساس مصالح ملی و فارغ از مسائل سیاسی به آن پرداخته شود و در کوتاه‌ترین زمان ممکن در اختیار مردم و اقشار آسیب‌پذیر و گروه‌های پرخطر و کادر خدوم و فداکار درمان قرار گیرد. این نامه با اشاره به تنش برای تولید واکسن داخلی کرونا می‌افزاید: جنابعالی واقفید که طی مراحل علمی و تولید انبوه واکسن داخلی به‌زودی میسر نخواهد شد. حتی انحصار تهیه واکسن از مسیر سازمان جهانی بهداشت (کانال کواکس) نیز با توجه به درخواست‌های کشورهای متقاضی متعدد و سهمیه‌بندی انجام شده به هیچ وجه برای واکسیناسیون قابل قبول در زمان مناسب، کفایت نمی‌کند. لذا اینجانبان به‌عنوان نمایندگان جامعه پزشکی کشور مؤکدا از جنابعالی می‌خواهیم در جهت تامین حقوق بدیهی مردم و انتظارات بر حق کادر درمان، تمام مساعی دولت محترم را برای تهیه واکسن مطمئن و مورد تایید مراجع علمی از طرق مختلف و با استفاده از همه ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی و به دور از مسائل سیاسی مبذول نمایید.