جان کری باز هم انتقال اطلاعات محرمانه به ظریف را رد کرد

 فاکس نیوز گزارش داد، جان کری سفیر دولت بایدن در سازمان ملل در حوزه تغییرات آب و هوایی، روز گدشته در یک جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در پاسخ به سوالات اسکات پری، نماینده جمهوریخواه مجلس آمریکا  و لی زلدین، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان درباره این که آیا طبق فایل صوتی درز شده از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، او در دیدار یا تماسی، اطلاعات محرمانه نظامی رژیم صهیونیستی و آن چه ۲۰۰ حمله پنهانی آن به سوریه عنوان شده را در اختیار ظریف گذاشته است، ارائه چنین اطلاعاتی به ایران را رد کرد. 

کری در این جلسه، در پاسخ به اسکات پری که از او پرسید آیا ظریف «دروغ می گوید؟»، گفت: شاید سردرگم شده یا اشتباه می کند.

او توضیح داد که ظریف شاید قصد داشته بگوید که در جریان امور نبوده است و احتمال دارد که قصدش شاخ و برگ دادن به این مطلب بوده است و ظاهرا «احساساتی» هم بوده است.

سفیر تغییرات آب و هوای دولت بایدن همچنین درباره ظریف اظهار کرد: قبلا دیده ام که کاملا احساساتی شود. نمی توانم با اطمینان بگویم که چرا این کار را کرده و چنین چیزی گفته است. فقط می توانم بگویم که چنین اتفاقی نیافتاده است.

جان کری با مطرح کردن این که اولین بار وقتی خبر این حملات در ماه آوریل منتشر شد عدد ۲۰۰ درباره شان به گوشش خورده است، گفت که به یاد دارد، پس از دوره وزارت امورخارجه آمریکا و در زمان دولت ترامپ با ظریف چهار بار ملاقات داشته است، اما هرگز مکالمه تلفنی نداشته‌اند و پیامی هم بین آنها رد و بدل نشده است.

بر اساس این گزارش، اظهارات کری در پی این مطرح می شود که وزیر امور خارجه کشورمان در یک فایل صوتی درز شده از او به رسانه ها گفته بود،  «من اعتقاد دارم سیاست خارجی موضوع کف کوچه نیست، ولی شده است. آیا در سیاست خارجی فقط قسمت دیپلماتیک است که کف کوچه است و یا سایر قسمت ها هم می تواند کف کوچه باشد؟ وقتی میدان حاکم باشد میدان بر سیاست خارجی، تبلیغات، اظهارنظرها و بر همه چیز حاکم است و شما نمی توانید بگویید چند نفر در سوریه کشته شدند. شما نمی توانید به من بگویید چند نفر در سوریه کشته شده است. آقای کری باید به شما بگوید که دویست بار اسرائیل به شما در سوریه حمله کرده است» .

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.