وزیر کشور: هیچ مشکلی با شورای نگهبان نداریم+ فیلم

 عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در جریان بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره اختلاف نظر شورای نگهبان و وزارت کشور بر سر ابلاغیه این شورا به این وزارتخانه در خصوص شرایط داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه هیچ ابهامی در این زمینه وجود ندارد، گفت: هم آنها قانونی عمل کردند هم ما قانونی عمل می‌کنیم و هم داوطلبین قانونی عمل کرده‌اند؛ قانون انتخاباتی که بر ما جاری و حاکم بوده نه لغو شده و نه اصلاح شده است، بلکه ظرفیت بر اساس مواد ۵۵ و ۵۹ قانون انتخابات آمده است.

وی افزود: ماده ۵۹ دست ما را باز گذاشته است؛ بر اساس این ماده وزارت کشور باید مدارک احراز شرایط کاندیداتوری را از داوطلبان بخواهد و شورای نگهبان هم بنابه قاعده سیاست های کلی انتخابات در تعریف رجل سیاسی یکسری شرایط گذاشته که متولی اکثر آن شرایط شورای نگهبان است و ۳ مورد گرفتن مدارک، سوابق و سوء پیشینه را ما متولی هستیم که ما روند ثبت نام این ۳ مورد را از داوطلبان دریافت می‌کنیم

وزیر کشور تاکید کرد: هیچ مشکلی با شورای نگهبان نداریم و هماهنگی کامل در حال انجام است؛ پس از اخذ مدارک کسانی که شرایط لازم از نظر شورای نگهبان ندارند، دسته بندی می‌کنیم و آن را تحویل شورای نگهبان میدهیم.

 

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: ما در حال انجام حرکتی عظیم، بزرگ و مهم انتخابات هستیم و این موضوعاتی که مستحدثه است و چند روز قبل از ثبت نام ابلاغ شد را باید با هماهنگی بر طرف کنیم و نگذاریم منجر به ایجاد فضاهایی شود که خیلی ها از آن برداشت شرایط متناسب کنند.

 

وی با اشاره به تکمیل فرآیند ثبت نام ۱۳۰ نفر از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری تا روز گذشته خاطرنشان کرد: از همه داوطلبان عزیزی که شرایط ابلاغی ستاد انتخابات در حوزه های کرونا و نظم و انضباط و مقررات را رعایت کردند، تشکر می کنم. امیدوارم این هماهنگی، همراهی و همدلی و رعایت قوانین و دستورالعمل های کرونایی تا روز آخر انتخابات و روز رای گیری و شمارش آرا از سوی همه نامزدهای عزیز و ستادهای آنها و مردم خوب مورد توجه قرار بگیرد.

 

وزیر کشور با تاکید بر اینکه این دور از انتخابات در شرایطی استثنایی در حال برگزاری است که مستلزم همکاری است، ادامه داد: هماهنگی ها و همکاری‌های لازم بین همه دستگاه‌ها وجود دارد و تاکنون مشکل خاصی در روند کارها نداشته‌ایم. همه مقدمات، پشتیبانی ها، تدارکات و ملزومات و تجهیزات آماده است و هیئت‌های اجرایی و نظارت و کسانی که مسئولیت تامین امنیت انتخابات را دارند کارهای خود را با نظم انجام دادند.

 

رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به برگزاری همزمان انتخابات‌های ریاست جمهوری و شوراها در سراسر کشور و همچنین انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در برخی حوزه‌های انتخابیه خاطر نشان کرد: جلسات مکرری در ستاد انتخابات کشور و استانها برگزار شده است. کمیته امنیتی از ۴ ماه قبل فضای انتظامی و امنیتی کشور و مولفه های موثر بر امنیت انتخابات را دقیقا کنترل کرده‌اند و بر اساس گزارشی که آخرین جلسه‌ای که ۳ روز قبل برگزار شد، کاملا فضای امنیتی انتخابات مثبت است و رصد مستمر می‌شود.

 

وی گفت: امیدواریم همه مردم به دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و اطلاعاتی کمک کنند تا بتوانیم تا روز آخر انتخابات را مدیریت کنیم.

 

وزیر کشور همچنین با تاکید بر لزوم همکاری رسانه‌ها و وزارت کشور در جریان برگزاری انتخابات گفت: تا انتهای خرداد ماه باید هماهنگی و همکاری وزارت کشور با رسانه ها جدی تر، قوی‌تر و موثر تر باشد؛ در این راستا خواهش من این است که با توجه به شیوع کرونا و اینکه احتمالا در تبلیغات نامزدها به صورت تجمعات مجبوریم محدودیت هایی قائل شویم، تلاش می‌کنیم حداقل محدودیت با حداکثر تاثیر را لحاظ کنیم.

 

رحمانی فضلی ادامه داد: در هر حال اولویت ما سلامت و جان مردم است‌؛ امیدواریم این میزان محدودیتی که به صورت میدانی در تبلیغات و تجمعات ایجاد خواهد شد، رسانه‌ها با ابتکار و خلاقیت و با تأثیرگذاری بیشتر این فضا را برای ما پوشش دهند و کامل بکنند.

 

وی خاطرنشان کرد: از هر نوع پیشنهادی که از طرف رسانه ها چه در فضای مجازی و چه در فضای رسانه‌های مکتوب به ما ارائه شود که بتواند موضوع مشارکت را که خواست همه مردم و همچنین رهبری و رئیس جمهوری محترم است، ارائه دهند،‌ استقبال می کنیم، همچنین از احزاب و گروه‌های سیاسی تقاضامندیم در حوزه مشارکت با رعایت پروتکل‌ها گام های موثرتری بردارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.