شعار و برنامه عباس آخوندی برای انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟

آخوندی عنوان کرد: به منظور ارتقای سطح گفتمان سیاسی در انتخابات ۱۴۰۰ در جامعه ایران، به‌جای بحث در اتاق‌های دربسته و در جمع‌های کوچک، بهتر است گفتمان‌ها در سطح عموم مردم و به‌طور شفاف و آزادانه بحث شود.

متن برنامه ارائه شده عباس آخوندی به شورای نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان با عنوان "یک ملت، یک دولت" به شرح زیر است:

انتخابات بیش از آن‌که صحنه رقابت بین اشخاص باشد باید میدان رقابت بین گفتمان‌ها در درک درست از مساله‌های ایران و ارائه‌ رویکردی برای خروج از تنگنای سیاسی موجود باشد. واقعیت این است که ایران در صحنه‌ سیاست داخلی و بین‌المللی دچار تعارض شدید شده و در حوزه‌ اقتصادی، سطح تورم بالا و ادامه‌دار برای مدتی حدود ۵۰ سال تا مغز استخوان مردم را می‌سوزاند و ایران را در یک تله فقر انداخته‌است.

عقب‌ماندگی از توسعه حتی در مقایسه با کشورهای همسایه، رشد اقتصادی در حد صفر، بیکاری شدید در جامعه‌ جوان ایران، کاهش روند سرمایه‌گذاری و فرار سرمایه و هم‌چنین فرار مغزها و بخشی از نیروی کار مولد همه و همه چالش‌هایی هستند که برای رویارویی با آن‌ها نیاز به یک گفتمان منسجم و مبتنی بر یک نظریه‌ روشن و با شناخت عمیق از حوزه‌ تمدنی ایران و واقعیت امروزین ایران و متکی به قانون اساسی دارد و با شعار و یا تکیه بر شخصیت‌ها کار به‌جایی نمی‌رسد.

در چارچوب دیباچه بالا و به منظور ارتقای سطح گفتمان سیاسی در انتخابات ۱۴۰۰ در جامعه ایران، به‌جای بحث در اتاق‌های دربسته و در جمع‌های کوچک، بهتر است گفتمان‌ها در سطح عموم مردم و به‌طور شفاف و آزادانه بحث شود تا مردم در انتخاب خود بدانند که چه چارچوب نظری و گفتمانی را انتخاب می‌کنند. این نوع رقابت هم به گروه‌ها و نیروهای سیاسی کمک می‌کند تا از نقد رقیب نسبت به رویکرد خودشان آگاه شوند و هم برای امکان باقی‌ماندن در صحنه، نسبت به عمق‌بخشیدن از فهم واقعیت امروزین ایران و توسعه مبانی گفتمانی خود اقدام کنند و هم به مردم این فرصت را می‌دهد تا با آگاهی بیشتر در میان گفتمان‌های رقیب دست به انتخاب بزنند.

راهِ خروج از کیفیت نازل صحنه‌ سیاسی ایران و فضای زنده‌باد - مرده‌باد موجود بحث گفتمانی است. از این‌رو، من داوطب شدم تا چارچوب گفتمانی خودم برای رویارویی با مساله‌های امروز ایران که در شورای نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان طرح کردم را انتشار دهم و به معرض نقد ناقدان از هر گروه فکری و سیاسی قرار دهم و از هر موقعیتی که رسانه‌ ملی و یا سایر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی که برای نقد با مبنا و روش‌مند آن فراهم آورند استقبال می‌کنم. به امید آن‌که با این کار، گامی کوچک در راه یک گفتگوی سالم و روبه‌جلو را در صحنه‌ سیاسی و اجتماعی ایران فراهم آورده باشم.

در روزهای پیشِ رو به قید حیات و خواست خدای تعالی بیش از این در این باره سخن خواهم گفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.