جزئیات نامه اعتراضی عباس آخوندی به رئیس جمهور

عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی پیشین در نامه ای به حسن روحانی رئیس جمهور نسبت به انچه روند گسترده رد صلاحیت‌ها در انتخابات شوراها نامید انتقاد کرد.

بخش‌هایی از نامه را در ادامه می‌خوانید:

جناب آقای دکتر روحانی

موضوع: ردِّ صلاحیت گسترده داوطلبان عضویت شوراهای اسلامی شهر و روستاها

با سلام و عرض ادب ۱۱/۲/۱۴۰۰

باستحضار می‌رساند که اخبار حاکی از ردِّ صلاحیت گسترده‌ی تعداد زیادی از داوطلبان عضویت شوراهای اسلامی شهرها و روستاها، از جمله اعضای حاضر این شوراها در بسیاری از شهرها از سوی هیات‌های نظارت دارد. بی‌گمان این اقدام ضربه سهمگینی به حیثیت و اعتبار انتخابات و حسن رعایت حقوق شهروندی ایرانیان می‌زند. و این فضای سرد انتخاباتی حاکم بر عرصه‌ی سیاسی ایران را بسیار سردتر می‌کند. قانون اساسی، حقوق ملت و تدبیر حکم می‌کنند که مردم به موثربودن رای‌شان در انتخابات امیدوار باشند. این گونه اقدام‌ها جز مایوس کردن مردم از مراجعه به صندوق‌ ثمری دیگری ندارد. و شما به عنوان رییس جمهور در این ارتباط وظیفه‌ی بسیار سنگینی دارید.

 
آقای رییس جمهور

جنابعالی به موجب اصل ۱۲۱ قانون اساسی و به عنوان رییس جمهور سوگند یاد کرده‌اید که "از آزادی‌ و حرمت‌ اشخاص‌ و حقوقی‌ که‌ قانون‌ اساسی‌ برای‌ ملت‌ شناخته‌ است‌ حمایت" کنید. خوشبختانه در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا صلاحیت رسیدگی به صلاحیت داوطلبان در انحصار هیات‌های اجرایی است و هیچ مرجع دیگری حق مداخله در این فرایند ندارد. بنابراین، تمکین دولت به مداخله‌های فراقانونی هیات‌های نظارت بر ضعف دولت و تخطی از قانون حمل خواهد شد.

متن کامل این نامه را در گزارش اقتصادنیوز با تیتر «نامه اعتراض‌آمیز عباس آخوندی به رئیس جمهور +متن کامل نامه» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.