وی که با روزنامه آمریکایی «فایننشال تایمز» در حاشیه نشست گروه هفت در لندن مصاحبه می‌کرد، گفت که از برچسب زدن بر روابط از جمله روابط با چین خودداری می‌کند چون این موضوعاتی پیچیده هستند.

وی در ادامه با اشاره به قصد واشنگتن برای برگزاری نشست دموکراسی طی سال جاری میلادی گفت: «این برای ایجاد یک جنگ سرد نبوده بلکه همه اینها برای این است که سهم خود را برای اطمینان ایجاد این موضوع است که دموکراسی قدرتمند و ارتجاعی بوده و نیازهای مردم را پاسخ می‌دهد»

روابط میان آمریکا و چین در دوران «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا رو به وخامت گذاشت و دو کشور درباره موضوعاتی نظیر امنیت، حقوق بشر، مالکیت معنوی، قوانین تجاری و بازرگانی با یکدیگر به اختلاف و تنش خوردند.

بلینکن در ادامه مصاحبه خود با فایننشال تایمز گفت: «ما از کشورها نمی‌خواهیم که میان آمریکا و چین انتخاب کنند».

وی ادامه داد که آمریکا این موضوع را می‌داند که کشورها روابط پیچیده‌ای از جمله با چین دارند و آمریکا این اعتقاد را ندارد که روابط اقتصادی دیگر کشورها با چین باید قطع شده یا پایان یابد».

بلینکن در بخش دیگری از این مصاحبه گفت تا آنجایی که می‌داند «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی هیچ برنامه‌ای برای سفر به آمریکا در آینده نزدیک ندارد.

وی درباره برخی گزارش‌ها درباره گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی گفت: «اگر ایرانی‌ها و سعودی‌ها با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند این چیز خوبی است. گفت‌وگو همواره بهترین جایگزین است اما آیا گفت‌وگوی سعودی‌ها و ایرانی‌ها به نتیجه‌ای منجر خواهد شد؟ این موضوع دیگری است».

بلینکن اضافه کرد که نمی‌تواند تاثیر انتخابات ریاست جمهوری ایران بر مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای این کشور را ارزیابی کند.

وی اضافه کرد که آمریکا مذاکرات جدی در وین انجام داده ومعتقد است که حداقل شاهد برخی پیشرفت‌ها در اظهار جدیت خود بوده اما همچنان مسیر طولانی برای طی شدن در مذاکرات وین وجود دارد.

بلینکن بار دیگر در این مصاحبه بر ضرورت بازگشت ایران به تعهدات خود تحت توافق هسته‌ای تاکید کرد.

به گزارش فارس، تا کنون چند دور مذاکرات میان ایران و اعضای باقی مانده در برجام درباره احیای این توافق و بازگشت آمریکا به آن برگزار کرده‌اند.

علی‌رغم آن که دولت بایدن برای بازگشت به برجام ابراز تمایل کرده اما دولت جدید این کشور همچون دولت قبلی آن همچنان سیاست‌های مشابهی را در قبال ایران دنبال می‌کند و بازگشت ایران به تعهدات کامل برجامی را به عنوان پیش شرط لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تعیین کرده‌اند اما مقام‌های ایران بارها تأکید کرده‌اند که آمریکا قبل از بازگشت به برجام باید تمامی تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.

در دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام که هفتم اردیبهشت ماه در وین برگزار شد، حاضران تصمیم به تسریع روند گفت‌وگوها گرفته و توافق شد فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد و گروه کارشناسی سوم با عنوان «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.