حجم معاملات در بازار سکه بسیار پایین است!

قیمت دلار آمریکا بعد از افت قیمت ناگهانی که در روز گذشته به ثبت رساند، امروز قدری افزایش یافت و دوباره بالای سطح ۲۲ هزار تومان قرار گرفت، اما دوباره کاهشی شد و با نرخ ۲۱ هزار و ۹۸۰ تومان معاملات نیمه اول روز را به پایان رساند.

برخی از تحلیل‌گران معتقد بودند که افت ناگهانی قیمت‌ها ناشی از واکنش‌های روانی بود و ممکن است قیمت‌ها به همین سرعت افزایش یابد. برای جلوگیری از این اتفاق کنترل بانک مرکزی و محدود کردن دامنه نوسانات نیاز است. حجم عرضه بازار متشکل در روز جاری می‌تواند، سیاست بانک مرکزی در این خصوص را تعیین کند.

در ساعات ابتدایی حجم مبادلات در بازار سکه بسیار پایین بود. طلای جهانی در حال رشد بود و در حالی که هفته گذشته را با قیمت زیر ۱۷۷۰ دلار پایان داد، در نخستین ساعات شروع هفته کاری بازارهای جهانی مرز ۱۷۸۰ دلار را لمس کرد، البته قیمت طلا دوباره افت کرد و به ۱۷۷۵ دلار نزدیک شد.  قیمت بسته شده سکه در روز گذشته ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود. حتی با احتساب این قیمت‌ها قیمت واقعی سکه ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و اندازه حباب حدود ۳.۱۸ درصد به دست آمد. اندازه حباب بزرگتر از آن بود که بتواند محرک جدی برای بالا بردن قیمت سکه باشد و قیمت واقعی سکه نیز پایین بود. اما گویی بازار سکه انتظار تغییراتی در قیمت دلار و طلای جهانی را داشت و حجم معاملات بازار سکه در نیمه اول روز پایین بود، قیمت‌ها نیز در حوالی همان نرخ‌های روز گذشته نوسان می‌کرد.

مشروح این گزارش را در اقتصاد نیوز با تیتر «سرعت کاهش قیمت دلار کند شد/ آرام سازی بازار ارز در دستور کار» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.