آخرین اخبار کرونایی/ از فشار تحریم‌ها برای تهیه واکسن تا برداشته شدن طرح ترافیک

سخنگوی وزارت بهداشت آمار قربانیان و مبتلایان کرونا در ۲۴ ساعت گذشته را اعلام کرد.

به گفته دکتر سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، ۱۸ هزار و ۲۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده و متاسفانه ۳۷۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.

با احتساب آمار امروز مجموع بیماران و جانباختگان به ترتیب به دو میلیون و ۳۷۷ هزار و ۳۹ نفر و ۶۹ هزار و ۱۲۰ نفر رسید.

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت: تا کنون ۵۸۴ هزار و ۷۳۶ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۵۷ هزار و ۲۵۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۷۴۱ هزار و ۹۹۴ دُز رسید.

در حال حاضر ۳۰۱ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۴۵ شهر در وضعیت زرد و هفت شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

دکتر سیما سادات لاری همچنین  درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور و موارد بستری و فوت، گفت: در هفته گذشته شاهد افزایش حدود ۱۷ درصدی در تعداد بیماران بستری به علت ابتلا به ویروس کرونا و افزایش ۴۸ درصدی در تعداد بیماران فوت شده نسبت به هفته قبل‌تر بودیم. بروز موارد مثبت بستری و موارد مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در کشورمان در هفته گذشته نسبت به هفته قبل‌تر دارای روند افزایشی بوده است.

به گفته وی میانگین بروز موارد مثبت بستری در هفته گذشته ۲۸.۲ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمیت گزارش شده است و استان‌های همدان، ایلام، سمنان، لرستان و چهارمحال و بختیاری دارای بیشترین میزان بروز موارد مثبت بستری در کشور بوده‌اند.

همچنین استان‌های مرکزی، همدان، البرز، قزوین و لرستان دارای بالاترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری در کشور بوده‌اند.

روحانی: پول خرید واکسن را داریم اما تحریم‌ها کار را مشکل کرده اند

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا  گفت: برای این که بتوانیم از یک واکسن از سبد کواکس که مرجع ما هست،  استفاده کنیم،  ۱۷۸ میلیون دلار پول می‌خواهد. پول داریم، اما جابه جایی آن مشکل است. این که ما می‌گوییم تحریم روی همه زندگی مردم تاثیر می‌گذارد بعضی‌ها باور نمی کنند و خبر ندارند که اداره کشور چگونه است. نمی‌دانند که در این کشور برای این که مرغ را پرورش دهیم و گوشت آن در اختیار مردم قرار گیرد، چه مراحلی را طی می کند. عمدتا نگهداری و آب آن داخلی است اما تمام نهاده‌های آن مثل کنجاله و جو و ذرت و بخش بزرگی از واکسن‌ها از خارج وارد می‌شود. حتی مرغ اجدا همه از خارج وارد می‌شود که آنها در تحریم برای ما مشکل ایجاد کردند.  

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه یکی از اولویت‌های بزرگ دولت در این مقطع واکسن است، گفت: به رییس کل بانک مرکزی دستور دادم که اولویت اول برای تامین ارز واکسن است. هیچ اولویتی بالاتر از آن نیست و حتی در جلسه قبل دولت به او دستور دادم با هر مشکلی هست، ۱۰۰ میلیون دلار پول آن را کنار بگذارد. اما برای جا به جا کردن این پول‌ها با مشکلات بزرگی مواجه هستیم.  

وی خاطرنشان کرد: واکسن از زمانی که سفارش داده می‌شود و تا کشور طرف معامله موافقت می‌کند تا قرارداد آماده و خریداری می‌شود تا مقداری که می‌توانند به ما واکسن بدهند.  واکسن الان جزو کالاهایی نیست که بتوانیم هر مقدار بخواهیم بخریم. بنابراین این کار ساده و آسان نیست و ما این کار بزرگ را داریم انجام می‌دهیم.

رییس جمهوری در عین حال گفت: خرید واکسن یک اولویت است و پول واکسن را ما تامین خواهیم کرد. واکسن را به اندازه کافی وارد می‌کنیم و شرایط ما در واکسیناسیون حتما از اواخر ماه اردیبهشت شرایط بهتری خواهد بود.

او گفت:‌ دولت خود را متعهد می‌داندتا زمانی که واکسن‌های داخلی به بازار بیاید،  واکسن خارجی را وارد کند. البته اگر واکسن داخلی به بازار آمد و نیاز هم بود از واکسن خارجی نیز استفاده می‌کنیم. اما باید همه توان را برای تولید واکسن داخلی انجام دهیم.

روحانی تاکید کرد: تزریق واکسن یک ضرورت و باید این کار انجام بگیرد و ما هم نسبت به همه مردم این تکلیف را داریم و برای همه مردم به صورت رایگان واکسن انجام خواهد شد، ‌ البته اگر واکسن را بخش  خصوصی هم وارد کند، ‌ دولت نسبت به همه مردم متعهد است و به صورت رایگان انشاالله واکسیناسیون انجام خواهد گرفت.

در روزی که گذشت علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها درباره راه اندازی سامانه جامع واکسیناسیون کرونا در کشور افزود: در این سایت همه افراد می‌توانند وارد شده و خود اظهاری کنند. به طور مثال شغل و بیماری زمینه‌ای خود را در سایت مشخص می‌کنند. این موارد استعلام شده و راستی آزمایی می‌شود. سپس این سایت به افراد اعلام می‌کند که در فاز چندم واکسیناسیون قرار دارند.

وی ادامه داد: از اواخر تیر و مرداد سال ۱۴۰۰ نیز حدود زمانی تزریق واکسن هم به افراد اعلام می‌شود. به طور مثال به فرد اعلام می‌کنیم که در نیمه دوم تیر ماه یا نیمه اول مرداد ماه نوبت واکسیناسیون خواهد داشت.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: در مراحل بعدی، مراکزی که نزدیک محل زندگی فرد است را نیز به او اعلام می‌کنیم و خود فرد می‌تواند یکی از این مراکز را انتخاب کند و بعد آن مرکز با فرد در ارتباط خواهد بود و می‌گوید که فرد در تاریخ و ساعت مشخص می‌تواند برای واکسیناسیون مراجعه کند.

رییسی افزود: پس از تزریق دوز اول واکسن کرونا، پیامکی به تلفن شخص ارسال شده و می‌گوید که شما واکسن را دریافت کرده و اگر عارضه داشتید با شماره مشخصی تماس بگیرید. همچنین قبل از تزریق دوم به شخص اعلام می‌شود که باید برای تزریق دوم مراجعه کند. مدتی قبل از تزریق دوم واکسن کرونا از فرد استعلام می‌شود که اگر می‌خواهد مراجعه کرده یا تزریق را به زمان دیگری موکول کند، وضعیت خود را مشخص کند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: پس از تزریق دوز دوم نیز به فرد پیامک ارسال شده و اعلام می‌شود که جهت صدور کارت واکسیناسیون به کجا مراجعه کند.

مراقب ویروس وحشتناک هندی باشید!

پس از استرس کرونای انگلیسی، برزیلی و آفریقایی حالا نوبت کرونای هندی است تا وحشت به جان مردم بیاندازد و گفته می‌شود این ویروس از تمام سویه‌های پیشین کرونا خطرناک تر است. در همین رابطه در روزی که گذشت مسئولین به مردم هشدار دادند تا مراقب این ویروس باشند.

مسعود مردانی، عضو علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره جهش جدید ویروس کرونا در کشور هند، گفت: این ویروس هندی دو جهش کرومزومی دارد و به عنوان ویروس جهش یافته هندی قلمداد می‌شود که می‌تواند در کشور ما فاجعه‌ای به فاجعه‌های قبلی اضافه کند به همین دلیل توصیه اکید ما لغو کلیه پروازهای رفت و برگشت به هند است تا زمانی که اطلاعات بیشتری از این جهش به دست بیاوریم.

وی افزود: بر اساس گفته هندی‌ها انتقال این نوع جهش یافته از ویروس بسیار سریع است. این در حالی است که نمی‌دانیم واکسن‌های کرونایی که اکنون تزریق می‌کنیم یا کسانی که پیش‌تر کرونا گرفتند نسبت به ویروس جدید هم ایمنی خواهند داشت یا خیر.اما هنوز درمورد میزان مرگ و میر جهش هندی ویروس هنوز اطلاعت بیشتری در دسترس نیست.

این متخصص بیماری‌های عفونی، ادامه داد: افرادی که تا زمان لغو پروازها از هند به ایران می‌آیند باید مورد بررسی کرونای جهش‌یافته کروموزومی هندی و تحت کنترل و نظر وزارت بهداشت قرار گیرند اما، بهترین راه جلوگیری از بروز این ویروس در کشور لغو سفرها از هند است. 

حسن روحانی، رئیس جمهور در این رابطه گفت: « امروز یک خطر دیگر در پیش‌روی ماست و آن، ویروس هندی است، ویروس هندی از ویروس انگلیسی، برزیلی، آفریقای جنوبی و... بدتر است. اگر این ویروس دومرتبه وارد کشور شود، ما مشکل بزرگ پیدا می‌کنیم. از استاندارهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان و حتی استان‌های جنوبی مانند کرمان و هرمزگان می‌خواهم مراعات کنند و بدانند تکلیف بزرگی برعهده‌شان است که این ویروس خطرناک وارد کشور نشود.  

طرح ترافیک برداشته می‌شود؟

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسه امروز این ستاد با تاکید بر اینکه تعطیلی تا این هفته نیز ادامه پیدا می‌کند، گفت: طی دو هفته گذشته آنطور که باید پروتکل‌ها رعایت نشد به همین دلیل تا پایان هفته تعطیلی‌ها تمدید شده است، همچنین از فردا در تهران لغو طرح ترافیک را خواهیم داشت چرا که مترو و وسایل حمل و نقل عمومی باعث انتقال ویروس می‌شود.

رییسی به مصوبات جلسات امروز ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبات امروز مراسم شب‌های قدر و نماز عید فطر در شهرهای زرد و آبی با رعایت پروتکل‌ها برگزار می‌شود و در شهرهای قرمز و نارنجی این مراسم‌ها باید در فضای باز برگزار شود و حداکثر مدت زمان آن دو ساعت است.

وی به ساعت منع تردد در شب‌های قدر اشاره کرد و گفت: منع تردد از ساعت ۲۲ تا ۳ صبح صرفاً در شب‌های قدر برداشته می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.