توصیه مهم به بهبودیافتگان کرونا درباره روزه گرفتن

 آرزو فلاحی با اشاره به پیام‌های آموزشی در مورد روزه‌داری در ماه مبارک رمضان  اظهار کرد: رعایت اصول بهداشتی به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا ازجمله شستشوی کامل دست‌ها، رعایت فاصله‌ با دیگران، ماندن در خانه و استفاده از ماسک در خارج از خانه در ماه مبارک رمضان باید بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد.

وی بابیان اینکه رعایت اصول صحیح تغذیه تأثیر مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابله با عفونت‌ها به‌خصوص بیماری‌کووید ۱۹ دارد، افزود: با تغذیه صحیح و مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین A ، D ، E ، C، آهن، روی و سلنیم که برای سیستم ایمنی مفیدند، نگرانی از تضعیف سیستم ایمنی و ابتلا به کرونا در روزه‌داری کاهش می‌یابد.

 فلاحی تصریح کرد: با توجه به خیز شدید کرونا، از برگزاری مراسم افطاری بپرهیزید و نذورات خود را در قالب بسته‌های حمایتی در اختیار نیازمندان قرار دهید.

وی ذکر کرد: امسال که ساعت روزه‌داری طولانی است، گرسنگی و حذف وعده‌های غذایی به‌ویژه سحری باعث کاهش سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: با توجه به نقش ویتامین «آ» A در تقویت سیستم ایمنی بدن در وعده‌های سحر و افطار از منابع غذایی ویتامین «آ» A شامل انواع سبزی‌ها و میوه‌های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی و انواع مرکبات، شیر و لبنیات مصرف شود.

 فلاحی تأکید کرد: برای افزایش سیستم ایمنی بدن منابع غذایی ویتامین «د» D (لبنیات، زرده تخم‌مرغ و ماهی‌های چرب مصرف کنید.

وی افزود: با توجه به اینکه ویتامین«ایی» E آنتی‌اکسیدان است به افزایش سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند برای تأمین این ویتامین از سبزی‌هایی ‌مانند اسفناج، کلم پیچ، سویا و سیب‌زمینی در سحر و افطار از انواع آجیل مانند فندق، بادام، گردو در فاصله افطار تا شام‌ مصرف کنید.

طبق اظهارات این مقام مسئول، از منابع غذایی حاوی ویتامین «سی» C شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌ها ازجمله سبزی‌های برگ سبز مانند سبزی‌خوردن و انواع کلم، گوجه‌فرنگی، جوانه‌های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات ‌مانند لیموترش، لیموشیرین، پرتقال، نارنگی، نارنج و کیوی در افطار، شام و سحر مصرف کنید.

 فلاحی اظهار کرد: از مصرف زیاد زولبیا و بامیه که حاوی مقادیر زیادی قند و چربی هستند، خودداری نمایید.

وی بابیان اینکه روزه‌داری نه‌تنها در افراد سالم عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند، بلکه سبب تقویت ایمنی بدن، کاهش پاسخ‌های التهابی زیان‌بار و بهبود واکنش بدن در موارد استرس می‌شود افزود: در صورت داشتن مشکلات مرتبط با سلامت، برای اطمینان از بی‌ضرر بودن روزه با پزشک خود مشورت کنید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اذعان به اینکه افراد سالم کمتر از ۶۵ سال می‌توانند با رعایت موازین بهداشتی و تغذیه‌ای روزه‌بگیرند گفت: افراد مبتلا به بیماری و یا دارای مشکلات سلامتی باید در مورد روزه‌داری با پزشک مشورت کنند.

 فلاحی عنوان کرد: افرادی که به کرونا ویروس مبتلا شده و بهبودیافته‌اند، حداقل تا ۶ هفته پس از بیماری روزه نگیرند.

وی تصریح کرد: مبتلایان به فشارخون بالا، قلبی، سرطان و دیابت بیشتر در معرض ابتلا به وضعیت شدید کووید ۱۹ هستند، این افراد در مورد روزه‌داری با پزشک مشورت کنند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تغذیه صحیح تأثیر مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت‌ها به‌خصوص کووید ۱۹ دارد لذا با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و با استفاده از همه گروه‌های غذایی و جایگزین‌های آن‌ها، انرژی، پروتئین و ریزمغذی‌های موردنیاز بدن برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن تأمین می‌شود.

 فلاحی خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضان نیز مانند همیشه پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل یعنی تأمین انواع مختلفی از مواد غذایی به‌تناسب با یکدیگر و مقادیر کافی از مواد موردنیاز برای حفظ سلامت همراه با محدود نمودن غذاهای دارای چربی، کلسترول، قند، نمک و ترکیبات افزودنی توصیه می‌شود.

به گفته وی در ایام روزه‌داری مصرف پروتئین اعم از حیوانی و یا گیاهی که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از کووید ۱۹ لازم‌اند باید توجه شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.