پیام روسیه با این رزمایش به غرب و ناتو

در روزهای اخیر نیز حدود ۱۰ ناو و ناوچه موشک انداز ناوگان دریای خزر روسیه برای شرکت در رزمایش این کشور وارد دریای سیاه شده اند. وزارت دفاع روسیه امروز اعلام کرد: بخشی از این رزمایش در حوزه نظامی جنوب روسیه در منطقه نظامی «اوپوک» در شبه جزیره کریمه جریان دارد. 

 شایگو  امروز در بدو ورود به منطقه کریمه، آغاز رزمایش واحدهای حوزه نظامی جنوب روسیه و تفنگداران دریایی و نیروهای هوابرد را اعلام کرد.

 وزیر دفاع روسیه پیشتر، آمریکا و ناتو را متهم کرده بود که با اقدامات تحریک آمیز خود در دریای سیاه وضعیت منطقه را متشنج و پرتنش کرده اند.

 شایگو در جمع مقامهای ارشد وزارت دفاع روسیه گفت: اوضاع راهبردی در جنوب غرب روسیه بخاطر تلاش برخی کشورها برای افزایش حضور نظامی خود متشنج و پرتنش شده است ودولت اوکراین همچنان برای بی ثبات کردن اوضاع منطقه دونباس (منطقه مناقشه شرق این کشور با ساکنان روس تبار) تلاش می کند.

 شایگو همچنین از انتقال شمار زیادی از نیروهای نظامی ناتو و آمریکا به مرزهای غربی روسیه خبر داد و گفت که ناتو قصد دارد در مجموع ۴۰ هزار نیروی نظامی در مناطق همجوار روسیه مستقر کند.  

صف آرایی دربرابر ناتو

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه پیشتر با اعلام برنامه رزمایش روسیه در دریای سیاه به شرکت کشتی های جنگی شامل ناو «آدمیرال ماکاروف»، ناوچه های موشک انداز «گرایوورون»، «ویشنی ولوچک»، «ساموم» و ناوچه ضدمین «ایوان گلوبتس» در این رزمایش بزرگ اشاره و خاطرنشان کرده بود که در مرحله نخست این رزمایش، ناوگروه روسی شرکت کننده در رزمایش از موانع مین دریایی دشمن فرضی عبور می کند و سپس به سوی مواضع دشمن با توپخانه و آتشبار شلیک می کنند.

این رزمایش را روسیه در حالی برگزار می کند که تنش های این کشور با آمریکا و متحدان آن در ناتو تشدید شده است و دو طرف به یکدیگر هشدار می دهند.

خبرگزاری رویترز به تازگی با اشاره به‌افزایش تنش میان مسکو و کی‌ف در هفته‌های گذشته، از ارسال ناوهای جنگی انگلیس به دریای سیاه با هدف حمایت از تمامیت ارضی اوکراین خبر داد.

 کشتی های جنگی انگلیس با افزایش تنش میان اوکراین و روسیه در ماه آینده میلادی (ماه می) به سمت دریای سیاه حرکت می کنند.

در حالیکه تنش میان مسکو و کی‌ف در میانه استقرار نیروهای روسی در مرز و درگیری در شرق اوکراین بین ارتش و جدایی طلبان طرفدار روسیه افزایش یافته است، تارنمای روزنامه "ساندی تایمز" هم به نقل از منابع ارشد نیروی دریایی گزارش داد که این اعزام با هدف نشان دادن همبستگی با اوکراین و متحدان ناتو انگلیس است. بر اساس این گزارش، یک ناوشکن نوع ۴۵ مجهز به موشک های ضدهوایی و یک ناوچه ضد زیردریایی نوع ۲۳ ناوگان نیروی دریایی سلطنتی را در مدیترانه ترک خواهد کرد و به سوی تنگه بسفر در دریای سیاه حرکت می کند.

این گزارش می افزاید: جت های رادارگریز "اف ۳۵ بی  لایتنینگ" و بالگردهای شکار زیردریایی مرلین برای پشتیبانی از کشتی های جنگی در ناوگروه عملیاتی آماده خواهند بود.

 افزایش پروازهای تجسسی غرب در سواحل روسیه در دریای سیاه

در یک هفته اخیر تعداد پروازهای تجسسی غربی بر فراز دریای سیاه بویژه در محدوده ساحلی روسیه در این پهنه آبی برای نظارت و رصد تحرکات نظامی روسها افزایش یافته است. 

خبرگزاری روسی اینترفاکس امروز اعلام کرد که یک فروند هواپیمای تجسسی انگلیس از نوع ار.اس-۱۳۵دبلیو چندین ساعت بر فراز سواحل منطقه کریمه در دریای سیاه پرواز کرد. 

 در یک هفته اخیر هم هواپیماهای آمریکایی چند پرواز تجسسی بر فراز دریای سیاه در امتداد سواحل کریمه انجام دادند که در دو مورد هواپیماهای روسی پرنده های آمریکایی را رهگیری کردند.

رزمایش نیروهای روسیه در دریای سیاه باتوجه به ممنوعیت پرواز هواپیماها در منطقه برگزاری رزمایش و منع تردد کشتی ها در بخشی از این پهنه دریایی، بر تنش های مسکو و غرب افزوده است.  

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این رابطه از تصمیم روسیه در مسدود کردن تردد کشتی‌های خارجی در بخشی از دریای سیاه ابراز نگرانی کرد و آن را باعث تضعیف اوکراین دانست.

 ند پرایس روز دوشنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی افزود: ایالات متحده نگرانی عمیق خود را از برنامه‌های روسیه برای جلوگیری از کشتی‌های نیروی دریایی خارجی و کشتی‌های دولتی در مناطقی از دریای سیاه، از جمله در نزدیکی کریمه و تنگه کرچ ابراز می‌کند.

وی بدون اشاره به اینکه نیروهای نظامی آمریکا ده‌ها هزار مایل دورتر از کشورشان در سرزمین‌های دیگر به سر می‌برند، مدعی شد: روسیه سابقه اقدام تهاجمی علیه کشتی‌های اوکراینی و جلوگیری از دسترسی به بنادر اوکراین در دریای آزوف را دارد و این امر بر تجارت بین‌المللی اوکراین تأثیر می‌گذارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: این اقدام نمایانگر تشدید تنش دیگر در کارزار مداوم مسکو برای تضعیف و بی‌ثباتی اوکراین است. این تحول به ویژه در میان گزارش‌های معتبر در مورد انباشت نیروهای روسیه در کریمه و اطراف مرزهای اوکراین، در سطوحی که از زمان حمله روسیه در سال ۲۰۱۴ تاکنون مشاهده نشده است و اقدامات تحریک‌آمیز دیگر توسط نیروهای تحت رهبری روسیه در خط تماس، نگران کننده است.

پرایس اضافه کرد: ایالات متحده بار دیگر حمایت بی دریغ خود از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را در مرزهای شناخته شده بین‌المللی تا آبهای سرزمینی آن تأیید می‌کند. ایالات متحده الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد و نخواهد شناخت.

وی اظهار کرد: ما اوکراین را به دلیل خویشتنداری مستمر در برابر تحریکات روسیه ستایش می‌کنیم و از روسیه می‌خواهیم که آزار و آزار کشتی‌ها را در منطقه متوقف و انباشت نیروها در مرز اوکراین و کریمه را معکوس سازد.

روابط روسیه و ناتو در هفت سال اخیر پس از روی کارآمدن دولت جدید غرب گرا در اوکراین تیره و پرتنش شده است.

ناتو در این مدت برای تحت فشار قرار دادن روسیه در مساله اوکراین و قطع کمک ها و حمایت های مسکو از روس تبارهای جدایی طلب مناطق شرق اوکراین، ده ها رزمایش در مجاورت مرزهای روسیه برگزار کرده است.

بخش عمده این رزمایش های ناتو در دریای سیاه بوده و روسیه نیز برای قدرت نمایی، چند رزمایش در این پهنه آبی برگزار کرده است.

رزمایش دریایی روسیه در واقع قدرت نمایی این کشور در برابر غرب و ناتو است و حاوی این پیام است که مسکو در دفاع از منافع خود توانایی نظامی کافی دارد و به نظر می رسد که آمریکا با انصراف از اعزام دو ناو جنگی به دریای سیاه به رغم اعلام قبلی،هشدار روسیه را جدی گرفته است. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.